Byggahus.se
Hej.

Jag har länge funderat på att beställa hem saker för att slutföra mitt projekt gällande ledbelysning vid takfoten, samt runt garageporten.

Jag impulshandlade då lite saker.
Och jag har då beställt hem följande;
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Wifi-mottagare, samt 3st styrenheter.
1 till höger sida takfot
1 till vänster sida takfot
1 till garageporten

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3.jpg

Runt porten går det åt 10meter slinga.
Och på vardera sida på takfoten är det 12m.

Porten matas från ena sidan.
Takfoten mattas ifrån mitten av slingorna. Dvs 6m per slinga.

Men jag fastnade på transformatorn.
Vad behöver jag för detta?

Skulle man brassa på maxeffekten på slingorna så får jag det till att det teoretiskt drar,
14,4x34=490watt.

Jag har gjort ett utrymme i en vägg där jag ska sätta dit en inspektionslucka, där jag tänkt att allt detta ska få plats.
Men jag har enbart 10A att tillgå.
Alla transformatorerna är märkta med en strömstyrka, vad betyder denna egentligen?
Vilken skulle passa för detta?

Jo det är så att du ska summera effekten precis som du gjort. LED-strip kräver en hel del kräm. Så du behöver en transformator som ger 24 V DC och minst 490 W / 20.5 A. Den effekt eller ström som en transformator är märkt med är den högsta effekt / ström som den kan leverera, så du behöver alltså välja en med lite högre siffror än vad du behöver.

Hittar du inte en transformator med den effekten kan du välja tre st mindre, en till varje RGB-modul.

På primärsidan (230 V sidan) krävs fortfarande 490 W men strömmen är mindre eftersom spänningen är högre, så du klarar dig med en 10 A säkring för gruppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.