Hej,
Jag vill koppla in 18st hidealite comfort G3 (enummer 7471896) på samma dimmer.
Armaturerna är 230V med inbyggt drivdon.
Effekten är 7,5w per armatur, men jag hittar ingen info om effektfaktor/reaktiv effekt.
De dimmerlathundar som finns på nätet verkar bara lista upp till 10 armaturer.
Jag funderar på vadsbo LD440 (enummer 1377439) som dimmer.
Jag har inga behov av smarta funktioner, en brytare med impulsfjäder duger gott.
Kan det tänkas funka eller måste jag dela upp armaturerna i två slingor?
eller omvänt: finns det någon klenare/billigare dimmer som pallar den lasten?
Effekten är 7,5w per armatur, men jag hittar ingen info om effektfaktor/reaktiv effekt.
Jag har inga behov av smarta funktioner, en brytare med impulsfjäder duger gott.
Det var länge sedan du skrev detta men vi ska installera spottar i badrum och fönsternichar och elektrikern rekomenderar Hide-a-lite Comfort G3 Tune. Antar att det är dessa du har kört med.P proffsrik skrev:Hej,
Ville bara fråga om du är nöjd med spottarna? Badrummen är ca 3.7 m2 och elektrikern rekommenderar 3 spottar där. Tror du det blir ljust nog när man vill ha städbelysning?
Jag har 16st på 12m2 (plus 2 i duschen)P Prophet85 skrev:Det var länge sedan du skrev detta men vi ska installera spottar i badrum och fönsternichar och elektrikern rekomenderar Hide-a-lite Comfort G3 Tune. Antar att det är dessa du har kört med.
Ville bara fråga om du är nöjd med spottarna? Badrummen är ca 3.7 m2 och elektrikern rekommenderar 3 spottar där. Tror du det blir ljust nog när man vill ha städbelysning?
dvs 1,3st/m2. Dock lågt i tak eftersom det är källare. Det blir helt klart tillräckligt ljust för städning. Kanske till och med i överkant. Min fru brukar dimma ner en bit från max. Fördelen med dem är att de får plats med bara glespanel som nedregling.
Annan fördel är kvaliteten på ljuset och dimmningen. De färgskiftar vid neddimmning på ett mycket behagligt sätt.
Nackdelen är dock priset. De var inte billiga.Jag gav 460kr/st när jag köpte i 6-pack. Har man plats på höjden kanske det finns andra prisvärda alternativ. Min svåger har t.ex. xerolight som han är nöjd med.
Jag har 16 G3tune i köket. Dessa kör jag på två stycken plejd dim-02. Det funkar kanon.
Jag har tre av utgångarna till att styra spottarna i grupper om 4, 5 och 7. Den sista utgången styr lampan över köksbordet.
Att dela upp dem på detta sätt för att det enkelt går att ha olika inställningar. Tex går det att tända upp raden framför köksbänken när man jobbar, eller släcka alla andra än de som finns över köksbordet när man vill ha lite mysbelysning.
Om man utnyttjar två utgångar och drar med dubbla tändtrådar kan man senare ändra vilka spottar som ska tändas tillsammans. På G3orna finns det en extra överkopplingsplint. Använd denna till tändtråden som bara ska passera till nästa spot. Vill man sedan göra en förändring är det bara att byta plats på de två tändtrådarna i drivdonet.
Du kan börja använda Plejden med en enkel strömbrytare med impulsfjäder. Man behöver inte använda app eller liknande mer än när man tar den i drift.
Jag har tre av utgångarna till att styra spottarna i grupper om 4, 5 och 7. Den sista utgången styr lampan över köksbordet.
Att dela upp dem på detta sätt för att det enkelt går att ha olika inställningar. Tex går det att tända upp raden framför köksbänken när man jobbar, eller släcka alla andra än de som finns över köksbordet när man vill ha lite mysbelysning.
Om man utnyttjar två utgångar och drar med dubbla tändtrådar kan man senare ändra vilka spottar som ska tändas tillsammans. På G3orna finns det en extra överkopplingsplint. Använd denna till tändtråden som bara ska passera till nästa spot. Vill man sedan göra en förändring är det bara att byta plats på de två tändtrådarna i drivdonet.
Du kan börja använda Plejden med en enkel strömbrytare med impulsfjäder. Man behöver inte använda app eller liknande mer än när man tar den i drift.
Tack båda för ert svar, mycket tacksamt!
För oss är det viktiga är att den dels har fint varmt ljus när det är neddimmat samt blir tillräckligt starkt i badrummet. Vi kommer nämligen sätta sådana i fönstersmygarna (därav viktigt med fin dimmad mysbelysning) samt i badrummen.
Elektrikern rekomenderade som sagt 3 i badrummet på 3.7 m2 samt 3 i badrummet på 3.5 m2 med takhöjd på 2.4 m så jag får lita på att ljuset blir tillräckligt starkt. Finns ett litet fönster i varje badrum samt svag belysning i spegelskåpet också så får väl anta att det bör räcka.
Det är mest att jag inte vill ha klagomål från min fru att ljuset inte är tillräckligt när hon vill sminka sig...
För oss är det viktiga är att den dels har fint varmt ljus när det är neddimmat samt blir tillräckligt starkt i badrummet. Vi kommer nämligen sätta sådana i fönstersmygarna (därav viktigt med fin dimmad mysbelysning) samt i badrummen.
Elektrikern rekomenderade som sagt 3 i badrummet på 3.7 m2 samt 3 i badrummet på 3.5 m2 med takhöjd på 2.4 m så jag får lita på att ljuset blir tillräckligt starkt. Finns ett litet fönster i varje badrum samt svag belysning i spegelskåpet också så får väl anta att det bör räcka.
Det är mest att jag inte vill ha klagomål från min fru att ljuset inte är tillräckligt när hon vill sminka sig...
En fråga gällande Plejd som vi kommer installera. När man använder återfjädrande strömbrytare med Plejd, funkar då "dubbeltryck" så man kan sätta igång dimning eller ett scenario utan att använda appen?J Junikväll skrev:Jag har 16 G3tune i köket. Dessa kör jag på två stycken plejd dim-02. Det funkar kanon.
Ja, det funkar.
Jag tycker det är mycket smidigare att bara använda vanliga strömbrytare istället för app.
En del tycker det är konstigt med fjädrarna i brytaren, vill hellre ha hederliga på/av. Men jag tycker man vänjer sig.
Utnyttjar man båda ingångarna på de puckar man installerar får man kanske "fler knappar än man behöver". Då kan man lägga scenario på dessa knappar, vilket gör systemet väldigt flexibelt.
Jag tycker det är mycket smidigare att bara använda vanliga strömbrytare istället för app.
En del tycker det är konstigt med fjädrarna i brytaren, vill hellre ha hederliga på/av. Men jag tycker man vänjer sig.
Utnyttjar man båda ingångarna på de puckar man installerar får man kanske "fler knappar än man behöver". Då kan man lägga scenario på dessa knappar, vilket gör systemet väldigt flexibelt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Har en Elko dimmerpuck för LED plafond
El -
Tips på Skjul / Förråd passande en ATV?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Led-drivers för DIN-skena, samt passande spottar inne och ute 2023
El -
Dimmerpuck, som inte kräver en "Bypass" för LED
Villalarm & Hemautomation -
Dimmerpuck för två oberoende laster