Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Påskjutsbroms husvagn

1. T
    Husägare · 67 inlägg

Torbjörn Lindholm

Husägare
    Hej! Väl medveten om att detta är ett husbyggarforum så kastar jag ut frågan ändå… Jag har fått påbackning på besiktningen gällande påskjutsreserven på min husvagn (påskjutsreserv för kort). När jag kopplade loss husvagnen efter besiktningen kunde jag även notera att kopplingen inte expanderade ut till det tänkta normalläget heller utan stannade kvar ”längst in”.

har kollat runt lite om hur man ställer in påskjutsreserv samt byter påskjutsdämpare men undrar: i vilken ordning bör man påbörja felsökningen? Att inte kulhandsken återgår till sitt normalläge - kan man dra en slutsats av det exempelvis?

Ett stort tack på förhand!

2. A
    Anonym
    har du provat att smörja upp den?
    fettspruta och koppla på nippeln vid dragstången bakom Kul handsken...

Och även lite Wd40, 5-56 runt på dragstången...
    innan du funderar på att byta..
    motionera genom att dra i handbromsen och köra, stanna, backa, köra, stanna, backa..
    mera smörja.. (y)

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 797 inlägg
    Om du tar isär kopplingsanordningen kommer du nog se att själva dämparen fungerar mer som en cykelpump än en dämpare, så den behöver nog bytas.

4. nino
    Renoverare · Dalarna · 12 533 inlägg

ninoPremiumikon: Hand

Renoverare
    Hade du backat precis när du kollade?
    Min kan gärna fastna om jag backar så jag brukar göra ett litet ryck framåt så den åker ut.

Tryck i fett som ovanför skrev, om den fjädrar ut.

Googla upp hur mycket det ska fjädra in
    På solifer är det väldigt lite, typ nån cm, dra ett spännband om handsken och tex stödhjulet, dra in så mycket som det ska, drygt 50% har jag för mig, lyft upp ett hjul och snurra, spänn backarna på baksidan tills du knappt orkar få runt hjulet, gör lika på andra sidan.
    Förhoppningsvis så klarar du besiktningen nu, jag gjorde så på våran solifer -87 som jag haft i 12år och aldrig gjort nåt åt bromsarna förens för 2 år sen, också nedslag på påskjutsreserv för kort

5. T
    Husägare · 67 inlägg

Torbjörn Lindholm

Husägare
    Tack för svaret! Jo, hade backat in husvagnen.

men du, jag trodde jag skulle bli tvungen att lyfta upp husvagnens båda hjul samtidigt för att kolla bromsarna men det skulle alltså likaväl gå att ta ett hjul i taget (och på så sätt undvika risken att jag tippar hela vagnen av pallbockarna…)? Det låter ju betydligt smidigare.

• Laddar…
  6. P
    Medlem · Skåne län · 1 501 inlägg

PappasHammare

Medlem
    Du bör nog lyfta samtidigt för att inte sen få nerslag att hjulen bromsar ojämt.

Jag har släpet, i mitt fall ett boggiehästsläp, först kopplat.
    Sen lyfter jag en sida isänder och skjuter in lecablock (det är ju ändå ett byggforum :) under den bakre av axlarna och låter släpet vila på dessa.
    Koppla loss och släpet kommer nu stå på leca + stödhjulet fram

Ta nu ett "riktigt" spännband och dra i en loop runt kulhansken och något bakom.
    Börja märk upp eller mät ett avstånd var "max utdragen" är.
    Nu kan du trycka ihop bromsen lite isänder.
    För varje klick på spännbandet, snurra på hjulen och se om bromsen ligger an.
    Efter ett tag kommer de börja bromsa och se bör börja samtidigt.
    Börjar de sent så skruva ihop stången som drar vajrarna.
    Om det är olika så spänn/släpp respektive vajer.

Då jag har dubbdäck på båda släpen så brukar jag göra en kontroll minst 1 gång per år.
    Har aldrig fått bakslag på besiktningen angående bromsar.

7. A
    Anonym
    behöver inte lyfta båda sidor samtidigt MEN det blir smidigare att kunna koppla på en momentnyckel på hjulbultarna för att kunna se vid vilket moment som bromsen släpper och hjulet rör sig...
    Eller vise versa...gör man detta på båda sidor så blir det jämnt
    Men kolla även vajersträckaren för den kan sitta lite snett och då blir det ojämn broms verkan..

Redigerat av moderator 8 jul 2021 16:02
  8. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 073 inlägg

Isakare

Medlem
    Först justerar man bromsbackarna, sen stången.

9. A
    Anonym
    precis alltid stången sist.

10. nino
    Renoverare · Dalarna · 12 533 inlägg

ninoPremiumikon: Hand

Renoverare
    Tror inte dom är supernoga bara det är skapligt jämnt
    Boggi vet jag inte men på min enkelaxel så gjorde jag som jag skrev och det blev bra.

Har man lite känsla så man får använda samma kraft ungefär till båda blir det nog bra.
    Släppte aldrig på nåt utan bara spände ut backarna och den gick genom så jag är nöjd.

11. A
    Anonym
    boggi är en sak för sig..
    Nä inte är de mer noga än på bil.
    Men jag som mekaniker vill alltid kunna visa upp ett jobb jävligt bra gjort... Inte nisse kletar och smetar här och där runt hörnet...

huvudsaken är att det blir bra och att det är säkert. (y)

12. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 073 inlägg

Isakare

Medlem
    Justerar man rätt, d.v.s backarna, som ju är orsaken till den korta reserven, så behöver man ofta inte ens justera stången.
    Det är ju inte stången som blivit längre, utan backarna som slitits.
    Blir alltid stökigare när man ska byta bromsar, och nån tomte varit på och justerat stången.
    Precis som på många bilar, byt bromsar när de är dåliga, ge fan i vajern till handbromsen, den är grundjusterad, och om inget är trasigt behöver den inte röras.

13. MathiasS
    momentnyckel på en hjulbult låter bra, det ska jag testa i helgen, jag har visst lite jobb på mitt släp.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    BA963444-8B99-4550-A138-81B155F786DF.jpeg

och till alla som kraxar om att det är så jobbigt med bromsade släp kan jag säga att detta är andra gången sedan släpet var nytt 2006 som bromsarna justeras.

Tyvärr syns det också att släpet oftast rullar bakom ”låga” bilar nu, bromsarna på främre axeln har nämligen slitits mer än bakaxeln som ibland hänger i luften när släpet är olastat.

14. A
    Anonym
    Brukar gå att få till dem ganska exakta..
    Men lättast är då att lyfta hela axeln så att hjulen är i luften.. Sedan fixa broms för broms. och avsluta med att mäta momentet på detta sätt...

15. MathiasS
    ja precis det var så jag gjorde sist, fast utan momentnyckel. Det enda som stökade lite var att när bromsarna stod bra utan att ligga an så bromsade det fö mycket när man backade med tungt lass, pga påskjutsbromsen, så det var lite fix med att få en bra kompromiss där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.