Byggahus.se

Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide

1. D
    Medlem Nivå 3
    RoundUp Q funkar vid besprutning / pensling och då lika bra som högre koncentrationer enligt tester. Vid injicering i stammen verkar det som att det krävs högre koncentrationer. Jag har beställt tunga grejer från Ebay UK. :) Du ska inte ha den RoundUp som innehåller pelargonsyra eftersom denna gör att plantan ovan jord dör för snabbt när giftet ska transporteras ner i rötterna.

2. Z
    Medlem Nivå 2
    Är det en någorlunna fungerande metod att rycka upp skott och sen mot hösten när skotten är några dm med lite blad. Använda RoundUp Q på det? Eller även använda på hösten med fullt vuxna plantor?

3. D
    Medlem Nivå 3
    Det finns nästan lika många åsikter om bästa metod som skribenter i detta ämne. Jag har läst på en hel den och fastnat för att behandla en gång med glyfosat på hösten. Tills dess låter jag den vara för att maximera bladverk som kan ta emot och transportera medlet till rötterna. Behandlingen ska göras strax innan första frosten för bäst effekt då plantorna då ställer in sig på att transportera näring ner till rhizomet (rotsystemet) för lagring. Det är då du ska ge den sin dos.

4. Z
    Medlem Nivå 2
    Då gäller det att veta när precis första frosten kommer ;)

5. Z
    Medlem Nivå 2
    Hur är det om man gräver fram rötter och sprutar RoundUp Q på det? Har det någon effekt?

6. S
    Medlem Nivå 5
    Det är en riktigt bra fråga. Det är ju rötterna man vill bekämpa så det är ett logiskt sätt. Tyvärr finns det anledningar till att det varken fungerar eller är miljömässigt bra. Tillåt mig citera ur mitt dokument:
    Det fungerar inte heller bra att injicera i rötterna eftersom det inte sker någon egentlig transport av näring förutom då näringen sugs tillbaka på hösten. Glyfosat tas inte heller upp av rötterna från jorden så det fungerar inte att vattna med den, vilket dessutom totalt förkastligt för miljön.
    Glyfosat bryts ner relativt fort ovan jord i biologiskt aktiv miljö. Det bryts alltså ner när det ger den önskvärda effekten i växterna eller dödar mikroorganismer i jorden. Även de översta centimetrarna jord är aktiviteten ofta hög och nedbrytningen snabb. Så fort glyfosat kommer längre ned i jorden upphör nedbrytningen nästan helt och kan finnas kvar så gott som obegränsad tid i grundvattnet.

https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing

7. Z
    Medlem Nivå 2
    Jag har en del som växer bakom garaget mellan berg och även dels på berget med några få cm jordlager på. En del växer i grus/makadam framför så det är inte direkt i jord och rätt lätt att gräva fram stora rötter. Tänkte om man har rötter exponerade och sprutar RoundUp på dem, om det gör nån skillnad alls. Funderar på om nått annat funkar bra. Salt har jag hört de inte bryr sig om, men gäller det typ saltvatten eller om man dränker allt i vägsalt också? Det är en grusplan så inget ska växa där så jag bryr mig inte ifall det andra ogräset råkar dö också ;)

8. jonmo
    Verktygstokig · Nivå 16
    I en sådan situation känns det som att försöka gräva upp allt man kommer åt, vänta ett tag för att den ska avslöja var den finns kvar, och gräva igen är det bästa sättet. Är det inte ett alternativ?

9. jonmo
    Verktygstokig · Nivå 16
    Ju mer rötter du gräver bort, desto svagare blir den.

• Laddar…
  10. Z
    Medlem Nivå 2
    Jo jag försöker med det, men det är små rotbitar som på nått sätt sticker rakt ner i marken och vet inte vart de tar vägen. Om de gör nått alls eller kommer på sikt. De hade jag gärna sprutat på med nått så de dör.
    Sen när man har en stor rotbit så växer det ju ut små små trådar som är tjocka som hårstrån. Hur farliga är dem? De följer ju med när man gräver upp så vet inte om jag ska slänga allt (makadam och grus) eller om man vågar lägga på det igen.

11. S
    Medlem Nivå 5
  12. Z
    Medlem Nivå 2
    Väldigt bra dokument! Går det att använda natriumhydroxiden i pulverform? Typ hälla ner i hålor efter man ryckt upp plantor och sedan vattna på, eller låta regnet lösa upp det?

13. S
    Medlem Nivå 5
    Tack så mycket!
    Ja, det är inga problem att använda NaOH i pulverform. Regnet kommer, precis som du skriver, ändå lösa upp det förr eller senare. Det enda jag tycker är viktigt är att man får allt övertäckt så att inga djur kan få det på tassarna eller i värsta fall slicka på det.

14. Z
    Medlem Nivå 2
    Tänkte att det är lite säkrare att hantera när det är i pulverform. Ja täcka över är såklart bra att göra!

15. B
    Medlem Nivå 4
    Om rötter som har eldats upp men inte förbränts totalt till aska kan börja växa igen så funkar knappast en kompost som kommer upp i 50-60 grader.
    Det varnas ju för att elda rötterna själva just på grund av att dom klarar värme så bra.
    Men det som läggs i brännbart på tippen eldas upp i mycket högre temperatur så där fungerar det att elda upp rötterna.

• Laddar…