Byggahus.se

Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide

537k läst  2,3k svar

1. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Skott ska inte ryckas utan kapas. Finns info på naturvårdsverket.

• Laddar…
  2. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Berätta mer eller kom med länk :)

• Laddar…
  3. D
    Medlem · Nivå 19
    För att? Rycker man kan man eventuellt få med lite rötter också.

Faktum är att ingen av metoderna finns med i naturvårdsverkets lista av metoder.

4. K
    Medlem Nivå 9
    Varför skulle det vara ett problem om rötter följer med? Så länge man inte slänger växtdelarna i kompost eller komposterbart avfall alt i naturen (de ska självklart slängas i brännbart för säkerhets skull)....

5. D
    Medlem · Nivå 19
    Eller bara lämna kvar dem på platsen. Med roten överst i den mån den följer med upp.

6. M
    Husägare · Nivå 8
    När glyfosat bryts ned, vad bryts det ned TILL? Knappast bara vatten och koldioxid. Så bara för att det "bryts ned" betyder det inte att det direkt blir helt harmlöst.

7. D
    Medlem · Nivå 19
    Det blir ingen koldioxid. Utöver syre och väte innehåller den fosfor och kväve. Som gödning.

• Laddar…
  8. A
    Medlem · Nivå 15
    AMPA är nedbrytningsprodukt av glyfosat

9. S
    Medlem Nivå 4
    Jag har själv lagt parkslide på marken bredvid det infekterade området och låtit högen ligga ett tag innan jag forslade iväg den. Efter några månader fanns en planta där. Förmodligen hade en rot kommit så nära marken att den kunnat skicka ner några rottrådar. Numera lägger jag bara parkslide på sten, asfalt eller direkt i släpkärran.

Du har själv skrivit att du inte har parkslide på din tomt. Utöver det har jag ingen aning. Däremot märker jag att du skriver en del tvärsäkra uttalanden som jag verkligen inte håller med om. Jag har bekämpat min parkslide i många år och provat på lite olika metoder och ändå försöker jag formulera mina uttalanden som åsikter, inte som absolut sanning. Själv tror jag på att rycka skotten så intensivt som möjligt, men om man spenderar 10 minuter per dag så kanske det är effektivare att istället lägga 70 minuter varje vecka på att kombinera rycka skott och gräva upp rötter.

Intressant teori. Jag har aldrig hört det förr. Själv försöker jag alltid få med så mycket rot som möjligt upp enligt logiken att ju mer biomassa jag kan ta ifrån den, desto mer försvagad blir den. Det kan dock vara helt fel så jag är intresserad av att få mer information.

10. C
    Nybyggare Nivå 1
    Enligt detta dokument hos naturvårdsverket står det följande:

"Se till att få bort hela växten och framför allt de delar som förökar sig – frön och rotdelar. För en del arter, t.ex parkslide, kan minsta lilla rotdel som blir kvar i jorden bli upphov till en ny planta. "

https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-8803-3.pdf

Tycker det går emot rekommendationer att kapa istället för att rycka.

Står förvisso längre ner i dokumentet att vid rotkapning kan skott spridas, så att det bör upprepas.

• Laddar…
  11. D
    Medlem · Nivå 19
    Ja man ska ju inte lägga den på ett nytt ställe. Definitivt inte dumpa den i naturen. Det är tyvärr ett vanligt spridnings sätt.
    Det stämmer att jag inte har den på min tomt. Men det är inte samma sak som att jag saknar erfarenhet eller kunskap i ämnet.

Om du inte rycker dagligen så får du bort mer biomassa. Det är en avvägning mellan att få bort massa och att inte låta den hinna samla energi. Det skulle vara intressant med studier på området.

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men jag hade lite svårt att finna hur farligt eller tråkigt AMPA är.

Men här stod det lite.
    Daniel 109 får också läsa här, ty det kan bli koldioxid till sist också ... :)

Men glyfosat -> AMPA som sen bryts ner i minst ett steg till.

13. D
    Medlem · Nivå 19
    Ja, det stämmer. Jag missade kolet.

14. Raggsockan
    Nybyggare Nivå 2
    • Laddar…
  15. A
    Medlem · Nivå 15