Vi vet ju att Parkslide har rötter som inte är att leka med och att den är invasiv (dock ännu märkligt nog inte förbjuden). Är det någon som vet om Parkslide kan vara farlig för annan växtlighet (jag tänker främst på träd som den växer runt)? Vi har ett stort parti parkslide utanför huset där vi bor (på kommunens mark). Vi vill ju varken själva få problem med denna eländiga växt alternativt att de vackra ekarna (som jag tror är skyddsvärda) skall må dåligt. Någon som vet?

Vet du länge beståndet har varit där och breder det ut sig. Vet ett ställe där det sett ut lika i många år, tror inte att det gör något för andra träd, då det inte är en parasit. Men det som är i beståndet kvävs, liksom annat ogräs trycker ner övriga växter.

J jonaserik skrev:
Vet du länge beståndet har varit där och breder det ut sig. Vet ett ställe där det sett ut lika i många år, tror inte att det gör något för andra träd, då det inte är en parasit. Men det som är i beståndet kvävs, liksom annat ogräs trycker ner övriga växter.
Vi är "nyinflyttade" (flyttade in i år) så jag vet tyvärr inte hur länge beståndet funnits där men det är stort och det är ju inget direkt men vill ha nära sig. Men om det inte är någon fara för de vackra ekarna som jag tror är så gamla att de är "skyddsvärda" så är det definitivt bra (hade annars hoppats att man kunde slänga fram det här med "skyddsvärda träd" till kommunen för att få dem att agera eftersom eländet breder ut sig på deras mark).

Misse Misse skrev:
Vi vet ju att Parkslide har rötter som inte är att leka med och att den är invasiv (dock ännu märkligt nog inte förbjuden). Är det någon som vet om Parkslide kan vara farlig för annan växtlighet (jag tänker främst på träd som den växer runt)? Vi har ett stort parti parkslide utanför huset där vi bor (på kommunens mark). Vi vill ju varken själva få problem med denna eländiga växt alternativt att de vackra ekarna (som jag tror är skyddsvärda) skall må dåligt. Någon som vet?
EU har upprättat en lista på invasiva växter som är förbjudna att hantera och måste bekämpas. Där ingick även parkslide men Tyskland vägrade skriva under pga den massiva spridningen av parkslide i landet. De ville inte åta sig att bekämpa den. Det är anledningen till att den inte är förbjuden.

Självklart så hotar parkslide annan växtlighet, den bedriver kemisk krigsföring - allelopati- gentemot andra växter, dessutom brer den snabbt ut sig och skuggar andra växter samt konkurrerar om vatten och näring. Om den hotar en stor gammal ek törs jag dock inte svara på.

Den är lömsk så till vida att om den attackeras beter den sig som en hydra, skickar ut mängder med nya rötter. Om den får vara ifred kan stora bestånd vara ganska intakta och inte sprida sig i rasande fart.

Om du anmäler beståndet till kommunen och de saknar kunskap om hur parkslide bekämpas kan det dyka upp ett arbetslag som bara hugger ner den vilket förmodligen skulle aktivera parkslidens försvar.

Inte lätt att ge råd men jag förstår oron att ha ett stort bestånd av växten i grannskapet.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
Alla bestånd verkar inte agera som en hydra. Jag har framgångsrikt bekämpad 2 bestånd genom att helt enkelt rycka upp alla skott eller köra över dem med gräsklipparen, år 2 var det mycket bättre och år 5 är den helt död. Det är alltså inte omöjligt, det tar inte mycket tid heller (givet att det inte är enormt....)

• Gilla
Misse
  • Laddar…
Jag har lyckats hålla mig ifrån att kommentera länge nu. Debitering och att de flesta svar är fel är orsakerna. Men det här är ett viktigt ämne.

Inget bestånd betet sig som en hydra, det är en seg myt. Den uppför sig som växter gör. Finns det lagrad energi i roten (vilket den har relativt mycket av) så skickar den som de flesta växter upp skott. Primärt på den yta den är etablerad, men går inte det så kommer det även i utkanten av utbrednings området. Jag har effektivt minskat ett rätt stort bestånd genom att klippa var fjärde vecka. Då finns det ingen anledning för växten att komma upp någon annanstans. Den ”kemiska krigföringen” verkar överdriven. Framför allt skuggar den annan växtlighet rejält. Klipp var fjärde vecka och lämna övrig växtlighet så kommer den att minska rejält inom några år.

Det är en växt och uppför sig som växter gör.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Såg i går på SVT Landet runt att i Kalmar så försöker dom att döda med 95 graders ånga i mark och rötter, får se om det har någon verkan. Kommer säkert något om det till våren och om det finns kvar eller begränsats.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har lyckats hålla mig ifrån att kommentera länge nu. Debitering och att de flesta svar är fel är orsakerna. Men det här är ett viktigt ämne.

Inget bestånd betet sig som en hydra, det är en seg myt. Den uppför sig som växter gör. Finns det lagrad energi i roten (vilket den har relativt mycket av) så skickar den som de flesta växter upp skott. Primärt på den yta den är etablerad, men går inte det så kommer det även i utkanten av utbrednings området. Jag har effektivt minskat ett rätt stort bestånd genom att klippa var fjärde vecka. Då finns det ingen anledning för växten att komma upp någon annanstans. Den ”kemiska krigföringen” verkar överdriven. Framför allt skuggar den annan växtlighet rejält. Klipp var fjärde vecka och lämna övrig växtlighet så kommer den att minska rejält inom några år.

Det är en växt och uppför sig som växter gör.
Du menar alltså att klippa ner den ovan mark så mycket det bara går? Det är ju rötterna man är rädd för men jag har ingen aning om hur långt från där parkslide växer som man kan hitta rötter/skott? Man vill ju inte bara upptäcka en dag att det finns rötter där man inte förväntat sig. Det skall enligt vad jag förstår bara vara ett hus i Sverige som blivit riktigt "angripet" men man vill ju inte hamna i en situation där huset vi bor i är hus nummer två.

Misse Misse skrev:
Vi är "nyinflyttade" (flyttade in i år) så jag vet tyvärr inte hur länge beståndet funnits där men det är stort och det är ju inget direkt men vill ha nära sig. Men om det inte är någon fara för de vackra ekarna som jag tror är så gamla att de är "skyddsvärda" så är det definitivt bra (hade annars hoppats att man kunde slänga fram det här med "skyddsvärda träd" till kommunen för att få dem att agera eftersom eländet breder ut sig på deras mark).
Varken de flesta kommuner eller dess invånare verkar bry sig nämnvärt om denna växt.
Såg relativt nyligen ett hus i en stockholms kommun med gott om Parkslide läggas upp för över 14 mkr. Min första tanke var att jag käkar upp min sko om detta hus blir sålt för denna summa.

Tomten var relativt stor (nästan 2000kvm) så efter att huset inte såldes direkt så styckades tomten av och huset och tomten såldes separat för cirka 15 mkr.
Nu är jag en sko fattigare och två blivande fastighetsägare kommer ha en härlig växt över hela tomten.
Den stackarn som ska bygga hus på en tomt full av Parkslide kommer vara en rysare att följa.:rolleyes:

Jag har också Parkslide relativt nära tomtgräns (30-40m) på kommunens mark.
Det enda man kan göra är att bekämpa den själv om man är orolig. Även om den skulle dyka upp på ens tomt blir det sällan ett problem sålänge man inte låter växten etablera sig.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.