99 845 läst · 655 svar
100k läst
655 svar
Parkslide, Dolt fel? Inte enligt tingsrätten
Jo men det är ju dåligt upplysta husägare som dumpar skiten rätt ut i naturen isf hos återvinningen.D Daniel 109 skrev:
Ja, det är ett stort problem. En hel del bestånd är nog från gamla synder innan det fanns någon tanke på dessa risker. Då slängdes även andra dumheter på lokala tippar.
Jag läste exakt det du länkar till innan jag skrev förra inlägget. Där ser jag att de rekommenderar att man inte odlar växten. Jag ser däremot ingen definition på att den är oönskad. Jag förstår överhuvudtaget inte hur man skulle kunna definiera om något är önskat eller oönskat då olika människors önskningar kan skilja högst avsevärt. Tidigare idag fick vi ett exempel på det.P paralun skrev:
För övrigt önskar jag dig välkommen till forumet @ArostjejA Arostjej skrev:
Jo nu vet jag inte om det är ett stort problem egentligen? Bara att Glyfosatbespruta så är problemet ur världen. Ingen kan ju se något problem med Glyfosat rätt använt inkl en riktig peer-review.D Daniel 109 skrev:
https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/8164
Men husägare är ju diskvalificerade ändå av Natyrvårdsverket.
Att gå på med glyfosat i skogen är inte oproblematiskt. Ett ställe jag tänker på är spirea som brett ut sig längs en strandkant. Inget bra ställe att gå på med glyfosat.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 791 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 791 inlägg
Men daniel har inte fel, många har invasiva arter i sina trädgårdar utan att veta det.
Att den är invasiv betyder ju bara att den inplanterad och kan tränga undan inhemska arter. Rätt många har syren, vresros och påskliljor i sina trädgårdar, som i teorin är invasiva, men hålls i schack av att de just är i en rabatt eller omges av en gräsmatta som klipps.
Det är ju när man slänger sitt trädgårdsavfall i naturen som den blir ett problem.
Att den är invasiv betyder ju bara att den inplanterad och kan tränga undan inhemska arter. Rätt många har syren, vresros och påskliljor i sina trädgårdar, som i teorin är invasiva, men hålls i schack av att de just är i en rabatt eller omges av en gräsmatta som klipps.
Det är ju när man slänger sitt trädgårdsavfall i naturen som den blir ett problem.
Jo nu är det då helt ok för bönder att använda tonvis med Glyfosat innan sådd och även efter skörd.D Daniel 109 skrev:
Men det är ju rätt använt. Sen eftersom vi nu har en peer-review dvs att en grupp av ledande forskare slår fast att Glyfosat inte är ett problem så är det ju mycket märkligt med svensk lagstiftning.
Det är inte samma sak som att det är en lämplig lösning på att bli av med invasiva växter i skogar och på stränder.
Varför är inte det samma sak? Rätt använt så finns det ju inga risker och EU förlängde då tillståndet för Glyfosat och bönder till många grönas stora förtret. Sen hur kan man ifrågasätta en "peer-review" ?D Daniel 109 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 226 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 226 inlägg
Vilka växter är det som blir utträngda i skogar?D Daniel 109 skrev:
Vilka växter är det som blir utträngda på stränder?
Vad är problemet med det egentligen, naturen funkar väl så med naturligt urval och den starkaste överlever?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 226 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 226 inlägg
Det ingår en nyckelfaktor i värderingen: Och det är föreställningen om konservering av befintliga ekosystem. D v s de interaktioner som redan har evolverat mellan olika organismer på en geografisk plats ses som skyddsvärda medan nya sådana ses som problematiska. Det är en värderingsfråga, en ideologisk fråga hur man ställer sig till förändring i naturen och nya främmande arter.D Dilato skrev:
Det gör att nya arter utifrån som framgångsrikt kan etablera sig ses som ett främmande hot eftersom de i någon grad tränger ut arter som redan finns där. Sen kan man ju försöka kvantifiera utträngningen men det är svårt så det görs sällan på ett rimligt sätt. D v s svaret på dina frågor är att vi sällan vet och håller diskussionen betydligt mer abstrakt och teoretisk. Och satt i relation till de massiva effekterna av vår landanvändning är nog detta med nya främmande arter i de flesta fall marginaleffekter.
Jag har lupiner i trädgården och de är eländiga att få bort.D Dilato skrev:
De tränger bort blåbär, ljung och lingon från den del av tomten där jag har naturtomt.
Det är inte den starkaste som överlever, det är den bäst lämpade.
Ett mer diversifierad natur klarar mer problem i form av bränder, mänsklig påverkan och andra katastrofer. Monokulturer är mer känsliga.
Exakt, jag var lite slarvig och använde translate vilket blev fel i hastigheten.G gaidin skrev:
"survival of the fittest", alltså den som är bäst anpassad att vara där, andra får flytta på sig eller utvecklas.
Det finns uppskattningar om att 95 procent av alla arter som någonsin har funnits har dött ut, men det var ju inga problem sett i ett större perspektiv.
Och det är just det som vi människor vill ha och jobbar mot, särskilt i jord- och skogsbruk.G gaidin skrev:
Gräsmatta i trädgården utan "ogräs", monokultur!