Tack
Ska släppa upp dem lite mer, köra med round up o tålamod
Ska även ta ett snack med grannarna, se vad de säger om det...
Bild fixas efter helgen (min jobbhelg )...
Pratade även med pappa, de hade parkslide i över 60år i hans barndomshem som aldrig spred sig utanför sin bit av trädgården, en cirkel på ca 3m...
Då var jättebjörnlokan värre för den fröade sig...
Farfar planterade in både parkslide o björnloka, var tydligen populärt för 100år sen...
29 353 läst · 42 svar
29k läst
42 svar
Parkslide - allt du behöver veta
-
-
13 apr 2020 13:09 #32
Dra upp skotten så ofta du kan och försök få med rötter. Ju mindre grönt som kan fånga solsken desto mindre energi får de. Snart märker du att de skickar upp allt klenare stammar som sätter blad tidigare. Det är effektivt att gräva lite och plocka upp rötter även om det bara är på ytan. Varje rot du får upp kan spara månader eller år av plockande av skott.
Roundup köps lämpligen från Tyskland i 24% (om jag minns rätt) koncentration. Den injiceras på hösten strax innan första frosten då den drar ner näringen i rötterna. Det fungerar ganska dåligt att spruta på bladverket. Man skall absolut inte hälla Roundup i jorden eftersom det inte bryts ner då utan hamnar i grundvattnet.
Själv använder jag inte gifter såsom Roundup, men det verkar dock effektivt om man gör på rätt sätt. Jag kör utmattningsmetoden kombinerat med natriumhydroxid som dödar rötterna lokalt samtidigt som det förbättrar jorden.
Hälsningar från STB med ca 10 års erfarenhet av parkslidebekämpning.
Daniel: Hur går det med din bekämping av beståndet som du hittade långt från ditt hem förra året? Vi är fortfarande nyfikna på bilder. Det skulle vara så bra om du inte bara kom med tvärsäkra uttalanden utan också kunde backa upp dem med egen erfarenhet.- Laddar…
-
Besserwisser · E · 20 411 inlägg 13 apr 2020 13:4513 apr 2020 13:45 #33
Det är nog två år jag har gett mig på det. Bilder säger ju inte så mycket när jag inte har några före bilder. Men jag plockar inte så fort det kommer upp.
-
Husägare · Östergötland · 2 578 inlägg 23 jul 2020 20:1723 jul 2020 20:17 #34
Detta låter ju väldigt avancerat: "den som försöker bli av med växten måste därför göra upprepade insatser samma år under flera års tid." Om det stämmer så är det 100 procent omöjligt att bli av med växten, åtminstone tills dess att det går att resa i tiden.
- Laddar…
-
24 jul 2020 08:28 #35
-
24 jul 2020 08:30 #36
Tips:
Ni som vill diskutera själva parksliden, gör gärna det i tråden för det:
https://www.byggahus.se/forum/threa...foer-att-koepa-hus-tomt-med-parkslide.235412/
Rena kommentarer om artikeln passar dock bra här såklart. -
24 jul 2020 10:04 #37
Numera finns ju också mitt dokument som är mer detaljerad än artikeln.
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing- Laddar…
-
-
-
9 apr 07:59 #40
-
9 apr 08:52 #41
Det kan mycket väl hända att min modell inte ens produceras längre. Köp du vilken som helst av lite bättre kvalité än de absolut billigaste. Storleken bör också anpassas till beståndet. Jag hade egentligen velat ha en som var snäppet större eftersom jag snålade mot slutet eller var tvungen att fylla på igen.
Hornbach säljer rostfria rör i olika dimensioner vilket kanske blir billigare för dig än att beställa på internet. -
12 apr 21:03 #42Redigerat 12 apr 21:17
-
13 apr 11:26 #43
Min tryckspruta är på 8 liter och jag hade gärna velat ha en större. Det är dock av ren bekvämlighet att slippa fylla på mitt i jobbet.
Liknande trådar
-
El / golvvärme - renovering av gammalt badrum (utanpå/infällt)
El -
Drar tre ledare i VP-rör, varför blir det alltid öglor i en?
El -
Bäst placering av eluttag vid köksbänk - infällt i vägg, skåp eller hörnbox?
El -
Hårtork och vinkelslip-allt i ett?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Lagerlokal, 3-fas överallt, behöver 1-fas uttag
El