Byggahus.se

Parkettlack...vilken märke?

1. G
    Medlem · 6 977 inlägg

gaia

Medlem
    Hej!
    Gammal fiskbenparket (ek) skall slippas trärent och lackas. Önskar återskappa gammaldags gulaktig ton och glans minst 40. Golvslipare rekommenderar vattenbaserad lack från Bona Kemi AB (Traffic eller Mega).
    Era erfarenheter? Era rekommendationer?
    gaia

2. P
    Medlem · 1 463 inlägg

ppalm

Medlem

Re: Parkettlack...vilken märke?

Lackade min ekparket med Synteco proffs 45(mellanmatt) från Anzo Nobel.

3. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Jag har hört av en kollega att man inte ska använda vattenbaserad lack.
    Visst är det enklare eftersom man inte behöver ha mask osv.

Skillnaden är att vattenbaserad lack ska vara mjukare (vet inte om det stämmer?) än 2 komponents.
    Det innebär på sikt att du måste slipa golvet oftare pga. att lacken är för mjuk och inte skyddar träet.
    Idén är ju att lacken ska slitas och bytas ut med jämna mellanrum, har du en mjuk lack så slits även golvet som till slut måste bytas efter för många slipningar.

Kanske kan vara värt att tänka på ?

4. G
    Medlem · 6 977 inlägg

gaia

Medlem

Tack för ditt osikt :). Omslipning vill man inte vara om så ofta ;). Jag har också funderat på det där med vattenbaserad eller inte. Som det är idag så kan man knappast köpa någon annan lack än vattenbaserad. Den golvfirma jag hade kontakt med lackar inte med annat än vattenbaserad. Så är det säkert med dom flesta i golvfacket.
    Det finns 2-komponents också bland vattenbaserade men som kemist så tvivlar jag om det är samma polymerer som fanns i dom gamla lacker som är nu upplösta i vatten :-/. Det finns många olika slag av polyuretaner och visa är så klart bättre än andra.... Just Traffic är 2-komponents och den starkaste man kan få men den är kristalklar och ger inte den gula tonen jag vill ha på min ek. Mega är mjukare men i alla fall gulfärgat. Det är kanske för tidigt att fråga hur länge dom håller....? Och 2 stora hundar har vi också och när dom rivstartar så är det kanske ingen lack som håller?
    Oljat skulle vara praktisk men uteslutet i vårt gammaldax hus :(
    Ja.... svårt att bestämma ...
    gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.