Med risk att bli bannlyst och utskälld så skriver jag ändå mitt höstprojekt.

Jag har Matsal och kök med gamla kalla trägolv. I köket är det egentligen ett undergolv vilket gör det svårt att hålla rent och inte jättefint.

Kylan har vi levt med tack vare tofflor men krypande barn gör att det vore skönt med lite värme.
En stor faktor är att det aldrig inte riktigt känns rent med de här grova golven.

Så projektet är att lägga Cellplast 30-50mm, reflektorskiva 6mm, el-folie 80w/kvm, kährs tuplex, 15mm parkett.
Känns rätt bra med en åtgärd som inte förstör de gamla trägolven.

Vad tror ni om ospontad Cellplast, kommer det röra sig o låta? Om man lägger en foam underst kanske man kan fogskummat lite

• Gammalt trägolv i ett kök som visar slitage och grova ytor, med barnleksaker och köksinredning synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Matsal med gammalt trägolv och upplagda möbler inklusive bord, stolar och en soffa, med fokus på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser onelkigen väldigt mysigt ut det där golvet, men jag förstår verkligen att ni vill ha en mer lättstädad yta och lite värme i golvet. Varför är det så kallt på golvet? Är det kopplade fönster? Jag tycker att de ser fina och välskötta ut men har öglor vilket antyder att de kan vara gamla (fast det finns nya med öglor också). Kanske finns det en annan väg att gå genom att byta till ordentliga fönster (och ytterdörr)? Det är där kallraset finns i normala fall.

Att det skulle gnissla i cellplasten tror jag inte. Det kommer inte att röra sig alls nere i cellplasten och fogskum behövs inte. Visst kan du grunda med foam ändå, men egentligen är det onödigt. Tuplex ser jag är en ångspärr. Är det verkligen lämpligt här? Vad finns under det befintliga golvet? Jag tror knappast att det är lämpligt att stänga in fukten i golvet om det inte finns t.ex. källare under och även då är jag tveksam. Jag hade nog valt vanlig foam och sedan lumppapp överst. Å andra sidan bör du säkerställa att materialen klarar värmen, för det kanske inte foamen gör.

/Fredrik

• Gilla
ghoofy
  • Laddar…
BirgitS
F fb35523 skrev:
Tuplex ser jag är en ångspärr. Är det verkligen lämpligt här?
Golvtillverkarna brukar vilja att man har det ovanpå golvvärme.

Det är ursprungligen mullbänk men det hade sjunkit så det var kall luft direkt under undergolvet. 2011 rev jag upp, grävde bort allt ner till uk balkar fyllde sedan med leca och överst Cellplast. Tog kontakt med en byggare då, nu hade jag kört lös ekofiber istället för Cellplast för att sluta tätare mot undergolvet. Med två små finns inte tiden att riva upp allt och dessutom tror jag bara jag kan golven att sluta var kalla, inte att bli varma om jag inte lägger i golvvärme.

Skönt o höra att du tror det är lugnt med Cellplasten. Ja normalt har jag aldrig plast i gamla hus men kährs kräver plast vid golvvärme...

J JKrister skrev:
Med risk att bli bannlyst och utskälld så skriver jag ändå mitt höstprojekt.

Jag har Matsal och kök med gamla kalla trägolv. I köket är det egentligen ett undergolv vilket gör det svårt att hålla rent och inte jättefint.

Kylan har vi levt med tack vare tofflor men krypande barn gör att det vore skönt med lite värme.
En stor faktor är att det aldrig inte riktigt känns rent med de här grova golven.

Så projektet är att lägga Cellplast 30-50mm, reflektorskiva 6mm, el-folie 80w/kvm, kährs tuplex, 15mm parkett.
Känns rätt bra med en åtgärd som inte förstör de gamla trägolven.

Vad tror ni om ospontad Cellplast, kommer det röra sig o låta? Om man lägger en foam underst kanske man kan fogskummat lite
Du kommer inte bli bannlyst eller utskälld, däremot ska vi leda dig på rätt väg i din renovering.
Enda alternativet är att plocka upp trägolvet.
Lägg dit golvvärme, tillbaka med detta fantastiska golv, slipa och olja. Lycka till
(En hel del ironi i det jag skrev nu men så hade jag gjort, men alla får göra som de vill)

Måste ju erkänna att hade jag varit helt säker på min sak hade jag inte skrivit här. Jag håller med när det gäller det riktiga golvet, undergolvet är alltså vanlig råspont(ev lite bättre kvalité för det är gammalt) men det måste nog fogas som skeppsgolv för att få till den nivå jag önskar (parkettgolv /moppa rent)

Det är ju däremot inte bara lyfta och ner med golvvärme när golvet ligger direkt på balkarna. Det behövs då nytt undergolv och frågan är om spån verkligen är bra i mullbänk.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Jag har inte koll på vad mullbänk är men det låter ju som att din ändring kan garantera att det är torrt men inte ångtätt under. Då ser jag inga risker med att ha ångspärren. Det som kan bli helfel är ju om ångspärren blir en andra fuktspärr som stänger inne kvarstående fukt med problem som eventuell följd.

F fb35523 skrev:
Jag har inte koll på vad mullbänk är men det låter ju som att din ändring kan garantera att det är torrt men inte ångtätt under. Då ser jag inga risker med att ha ångspärren. Det som kan bli helfel är ju om ångspärren blir en andra fuktspärr som stänger inne kvarstående fukt med problem som eventuell följd.
Givetvis sämre med två ångspärrar men hade gärna jobbat med diffionsöppet i hela huset. Blir nog kährs tuplex som känns mer ventilerade än pe-film

Kährs vill ha minst s150 på Cellplast och 0,5mm tjocklek diff. Detta tänkte jag frångå då jag har svårt att hitta produkt. Istället tänkte jag en 3mm masonit eller8mm plywood över Cellplast innan reflektorskiva.
Detta för att jämna ut ev diffar i skarvar samt fördela ut punkt belastning.
Behövs det? Räcker det?

Konstruktionen blir nerifrån:
Jord
Balk/leca+Cellplast
Råspont
Cellplast
Masonit
Reflektorskiva-6-mm
Värmefolie
Tuplex
Parkett

J JKrister skrev:
Givetvis sämre med två ångspärrar men hade gärna jobbat med diffionsöppet i hela huset. Blir nog kährs tuplex som känns mer ventilerade än pe-film
"Kährs Tuplex

Mycket bra och effektiv 3 mm tjock kombiprodukt som reducerar trum- och stegljud samtidigt som den fungerar som ångspärr."

Den är varken mer eller mindre ventilerande än plastfilm för de är ångtäta båda två :)

S150 är ganska hård cellplast, men de bör ju veta vad som krävs. Det som påverkas är svikten i golvet, inte ren hållfasthet.

Denna finns, men är ännu hårdare och kanske dyrare:

http://www.sundolitt.se/sundolitt/p...undskiva-s200mx-sl/grundskiva-s200mx-med-fals

Högre S-värde ger styvare cellplast men också något sämre isolervärde. Det finns XPS upp till 400 om man nu vill ha ett riktigt styvt underlag. Är masoniten långtidsstabil vid hög värme? Den kommer mellan golvvärmen och cellplasten så den kommer att bli varm.

F fb35523 skrev:
"Kährs Tuplex

Mycket bra och effektiv 3 mm tjock kombiprodukt som reducerar trum- och stegljud samtidigt som den fungerar som ångspärr."

Den är varken mer eller mindre ventilerande än plastfilm för de är ångtäta båda två :)

S150 är ganska hård cellplast, men de bör ju veta vad som krävs. Det som påverkas är svikten i golvet, inte ren hållfasthet.

Denna finns, men är ännu hårdare och kanske dyrare:

[länk]

Högre S-värde ger styvare cellplast men också något sämre isolervärde. Det finns XPS upp till 400 om man nu vill ha ett riktigt styvt underlag. Är masoniten långtidsstabil vid hög värme? Den kommer mellan golvvärmen och cellplasten så den kommer att bli varm.
Tryckhållfastheten är inte det stora problem när det kommer hitta produkt o data, det är tjockleksdifferensen.
"Cellplast av EPS
(Expanderad PolyStyren)
Vid tilläggsisolering av betongbjälklag är det viktigt att använda
EPS-skivor avsedda för trägolvsläggning. För att undvika obehaglig
svikt och skador på lång sikt, skall skivornas tjocklekstolerans vara
± 0,5 mm, HusAMA98 IBF.11. Observera att EPS-skivor för t ex
isolering i mark under betongbjälklag har mycket större tjockleks-
tolerans. Sådana skivor är av denna anledning direkt olämpliga.
Av samma skäl bör bågformade skivor ej användas. Följ cellplast-
tillverkarens anvisningar.
Flytande läggning av 15 mm trägolv i bostäder:
EPS-cellplast med lägst 150kPa (densitet 30 kg/ m3) enligt SS-EN
13163. "

Jag tycker det problem som kan bli är om parkettskarv hamnar precis samma ställe som skarv av Cellplast som råkar ha låt säga 4mm nivåskillnad. Denna skillnad skulle då jämnas ut av en masonit, svårt o se att masoniten skuvs av istället för att jämna ut diffen på Cellplasten.

Så kan det vara. Kolla bara på att masoniten inte har tänkt att bli masonitpulver inom de närmaste åren om den utsätts för värme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.