Har fått ett nytt golv inlagt. (Raw) Vad vi kan förstå är inläggningen bra utfört. Emellertid skiljer sig tre brädor så kraftigt åt från övriga. Kan det bli så stora variationer?
Jisses. Någon hade en dålig dag på golvfabriken. Den som la in golvet likaså, om den avvikande plankan lagts längst ut hade ni kunnat reklamera, få några nya lyfta bort dem och lägga nytt. Nu ligger det mitt i så då får man ta bort ganska mycket. Ett annat sätt hade varit att såga bort det avvikande och ta det som spill på lämpligt ställe om ni hade tillräckligt med golv för det.
Herregud, hur kan man som golvläggare ställa sig upp och se det där och tänka "Jobb väl utfört!" Ser dessutom ut att vara en ganska rejäl spricka i en av brädorna.
Visst golvet såg inte helt ok ut men det beror ju på vad för instruktioner golvläggaren har haft och vilken klassning golvet har. Har ibland råkat ut för att kunden velat ha ett golv med billigare klassning och då har dom sorterat brädorna själva. Men annars plockar man bara ur lådan och floar på. Men visst en sådan bräda hade jag inte lagt in i första hand.
Det går säkert att lösa, några nya brädor får ni säkert på Beijer. Sen är det bara att lyfta upp försiktigt och lägga in nytt. Synd bara att det hamnade mitt i. Ni kan göra det själva om hantverkaren har fått nog, det är inte svårt. Lyft upp hela rader och sära försiktigt på kortskarvarna. Såga till nytt med det gamla som mall. Numrera allt ni tar bort så det hamnar på samma plats igen. Det behövs en träkloss och en liten hammare.
Jag har funderat på det eftersom jag själv köpt billigare golv - vart går gränsen för variation i utseende. Man får ju vad man betalar för. Men det där är ju rätt mycket och borde ha ringt en varningssignal för den som la in det. Ibland är det kanske bättre att göra jobbet själv om man köpt budgetprodukter. En golvläggare som jag känner sa att han inte lägger golv av vissa märken och kvaliteter, risken att kunden blir missnöjd är för stor.
Å andra sidan - om kunden säger: här är materialet, lägg in det kanske det är upp till kunden att syna det först.
Jag tycker det ser rätt häftigt ut!
Dock hade man ju velat sprida ut de avvikande plankorna mer, nu när dom ligger ihop upplever man det som väldigt rörigt!