3 212 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Parkett under köksstommen?
Hej!
Skall man lägga parkett under kökstommen?
Den syns inte när man är klar & sockeln är på plats.
Finns det anledning till att inte ha parkett hela vägen?
Just nu har de satt upp stommarna direkt på plattan men inte lagt parkett.
Parketten skall lägga inom kort.
Skall man lägga parkett under kökstommen?
Den syns inte när man är klar & sockeln är på plats.
Finns det anledning till att inte ha parkett hela vägen?
Just nu har de satt upp stommarna direkt på plattan men inte lagt parkett.
Parketten skall lägga inom kort.
nej ..det finns ingen anledning att lägga parkett där..dock så kan det troligtvis inom snar framtid bli ett krav med uppvikt plastmatta där(försäkringsfråga)..dessutom så byter man nog golv oftare än man byter kök så då får du bara problem med att skära upp golvet under köksstommarna vid ett eventuellt golvbyte.
om du har en vanlig hederlig spis som man kan dra ut så skall det vara golv där samt under kyl/frys som inte är inbyggt i skåp
om du har en vanlig hederlig spis som man kan dra ut så skall det vara golv där samt under kyl/frys som inte är inbyggt i skåp
ja den måste vara under dismaskinen..
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Anledningen till att vi har valt att ha golv under vårt kök är att ett rejält parkettgolv överlever länge, går tex att slipa om. Om vi vill planera om köket finns det golv överallt och med tanke på att vårt kök är på ca 35 kvm känns det som vi helst vill slippa byta golvet i ett sådant läge.
Vi har precis påbörjat renoveringen av vårt kök och
jag måste säga att jag är glad att förra ägaren även hade lagt trägolvet
under stommarna till det gamla köket. Då behöver det nya köket
inte vara likadant uppbyggt som det gamla men där finns ändå golv.

jag måste säga att jag är glad att förra ägaren även hade lagt trägolvet
under stommarna till det gamla köket. Då behöver det nya köket
inte vara likadant uppbyggt som det gamla men där finns ändå golv.
Okej, jag har fått svar. Var där idag & pratade. De lägger parkett under diskmaskinen samt vattensamlare under den & kyl/frys. Men de lägger inte parkett under resten då man tydligen inte får göra nu. Har ngt med att parketten rör sig och då skall man inte montera ngt på som är fastmonterat. (eller om det var för att parketten skulle kunna röra sig...jaja ngt i den stilen, kanske ngn annan som kan detta?)
Om det stämmer vet jag inte men så var svaret.
Om det stämmer vet jag inte men så var svaret.
Mulan: Vart är "där" och vilka är "de", vem lämnade uppgifterna? Högintressant fråga, detta!
Vart kan man själv köpa en vattensamlare?
Gäller samma "tänk" om man vill lägga in ett träfanérgolv, typ Kährs Linnea?
Vi har idag ett gammalt kök från -67 som ska blåsas ut. Det är byggt på plats, direkt på lättbetong (över källare) och mellan (parallellkök) ligger en plastmatta.
Min tanke är att riva ut allt, inklusive plastmattan, och lägga träfanérgolv. Behöver man lägga golvgips eller vad är bäst mellan betong och golv?
Vart kan man själv köpa en vattensamlare?
Gäller samma "tänk" om man vill lägga in ett träfanérgolv, typ Kährs Linnea?
Vi har idag ett gammalt kök från -67 som ska blåsas ut. Det är byggt på plats, direkt på lättbetong (över källare) och mellan (parallellkök) ligger en plastmatta.
Min tanke är att riva ut allt, inklusive plastmattan, och lägga träfanérgolv. Behöver man lägga golvgips eller vad är bäst mellan betong och golv?
Där = Borås/Sandared
De = Byggarna som har rest huset & som gör allt invändiga arbete (ej el/vatten/kakel).
Har stort förtroende då de har gjort saker som har överraskat positivt. Jobbar på exakt i tid & meddelar så fort det är ngt som är oklart samt ger massa bra tips.
Ville egentligen bara höra mig för gällande parkett under då jag ville vara säker innan jag pratade med dom (så man verkar lite påläst
)
Enda jag vet är att trädmaterial rör på sig. Laminat vet jag inte, misstänker att det klarar sig. Samma sak med köksbänken som vi valt i ek. Köksmästaren (min kompis
) Använder skruvar som kan röra på sig så att den kan expandera eller krympa beroende på årstid. Annars kan den spricka eller buckla sig. Inte snyggt 
De = Byggarna som har rest huset & som gör allt invändiga arbete (ej el/vatten/kakel).
Har stort förtroende då de har gjort saker som har överraskat positivt. Jobbar på exakt i tid & meddelar så fort det är ngt som är oklart samt ger massa bra tips.
Ville egentligen bara höra mig för gällande parkett under då jag ville vara säker innan jag pratade med dom (så man verkar lite påläst
Enda jag vet är att trädmaterial rör på sig. Laminat vet jag inte, misstänker att det klarar sig. Samma sak med köksbänken som vi valt i ek. Köksmästaren (min kompis
ginnfilt skrev:
Hämtat från Kärhs tekniska handbok kapitel 8.4.4 (som finns att ladda ner):
http://www.kahrs.se/templates/KahrsExtranetStandard.aspx?id=146358.4.4 Infästning av inredning
Inredningar och väggar får aldrig fästas i parketten vid flytande läggning. Infästning kan ske genom golvet om distans ordnas, så att det infästa objektet inte pressas ned mot parketten och låser det. Rörelsefog runt distansen måste finnas.
Montera därför all inredning först och därefter golvet. Om du av olika skäl vill ha trägolv under inredningen måste det finnas en rörelsefog under sparklådan.
Moderna köksinredningar fästs normalt i väggen och vilar i framkant mot golvet med stödben. Detta har för det mesta ingen betydelse för golvet. Är däremot bänkskivan av marmor, granit eller annat tyngre material bör stödben ej vila mot golvet för att inte låsa detta.
Vid nedlimmat golv kan inredning fästas genom trägolvet utan att det påverkar golvets funktion.
En nackdel med att inte lägga golv under skåpen är det det bildas ett "dike" där eventuellt vattenlekage kan ta sig in under trägolvet utan att det är synligt utanför socklarna.
Min devis under bygget av vårt hus har varit "hängsle OCH livrem" så vi har valt följande lösning:
Under skåp ligger 16mm golvspån (~samma höjd som golvplanken). Golvspån rör sig inte lika mycket som parkett och därmed ställer inte eventuell belastning från skåpen till med något...
Golvspånet är lagt precis ut till stödbenen för skåpen, utanför ligger sedan parketten. Skarven mellan de två golven ligger innanför sockeln. "Övergången" är med andra ord inte synlig i rummet.
Längs med hela köket har vi dessutom lagt våtrumsmatta från vägg ut till (och några millimeter förbi) skarven samt att mattan även dragits upp en decimeter på vägg. tack vare detta rinner eventuellt lekagevattet ut på den synliga delen av golven...
Sen har vi dessutom lagt en "fuktindikerande" kabel under köket som vid lekage skickar en signal till bus-systemet som i sin tur (via en magnetventil) stryper ingående vatten...kanske lite overkill men "hängsle OCH livrem" var ju devisen...
/Alter ego
Min devis under bygget av vårt hus har varit "hängsle OCH livrem" så vi har valt följande lösning:
Under skåp ligger 16mm golvspån (~samma höjd som golvplanken). Golvspån rör sig inte lika mycket som parkett och därmed ställer inte eventuell belastning från skåpen till med något...
Golvspånet är lagt precis ut till stödbenen för skåpen, utanför ligger sedan parketten. Skarven mellan de två golven ligger innanför sockeln. "Övergången" är med andra ord inte synlig i rummet.
Längs med hela köket har vi dessutom lagt våtrumsmatta från vägg ut till (och några millimeter förbi) skarven samt att mattan även dragits upp en decimeter på vägg. tack vare detta rinner eventuellt lekagevattet ut på den synliga delen av golven...
Sen har vi dessutom lagt en "fuktindikerande" kabel under köket som vid lekage skickar en signal till bus-systemet som i sin tur (via en magnetventil) stryper ingående vatten...kanske lite overkill men "hängsle OCH livrem" var ju devisen...
/Alter ego
Vet faktiskt inte var man kan köpa själva kabeln, den levererade elektrikern (efter kravspec från mig). Hör efter med din "lokala elektriker"...(sen vet jag inte om man på ett enkelt sätt kan få liknande funktion till en konvetionell elinstallation eller om det krävs någon typ av "intelligent" installation).Ulf_HVS skrev:
För övrigt så är just dessa kablar väldigt användbara, vi har det inte bara i köket utan även i badrummen (där vi har dålda rör och kopplingar). Känns som en billig försäkring mot större fuktskador...
Håller med om att kostnaden inte känns helt relevant som avgörande punkt (för det var väl det du menade med "de kvadratmeterna...") Men som någon annan sagt tidigare i tråden så KAN trägolv under bänk/högskåp leda till problem. Om skåpen ligger med högt tryck mot golvet KAN det hindra rörelseutrymmet för golvet, vilket KAN leda till uppbuktningar och/eller sprickor (även om jag personligen inte finner det särskilt sannolikt).
I vårt fall var det tidsplaneringen som avgjorde (och till viss del i kombination med ovanstående kommentar om golvets rörelser). Vi ville vänta så länge som möjligt innan vi lade in golven. Detta för att minska slitage/risken för skador på golvet under byggtiden. Genom att lägga golvspån behövde vi inte vänta med att montera köket tills dess golvet var lagt.
Behöver inte bli så. Golvspån finns i olika dimensioner (ex. 12mm och 16mm, men även tunnare/tjockare). Tror att man kan komma inom 3-4mm från vilken som hellst av de vanligare tjocklekarna på trä/laminat/parkettgolv (22mm/7-8mm/12-15mm).
Oavsett om man väljer trä/laminat/parkettgolv eller golvspån under skåpen skulle jag rekommendera att ha samma (eller högre) nivå på golvet under skåpen som i resten av rummet, dvs undvika att ställa skåp direkt på platta/undergolv. Detta då risken för "osynliga" lekage minskar.
Vidare skulle jag rekommendera våtrumsmatta el. liknande framför de "baljor" som säljs till ex. diskmaskiner...matta behöver inte kosta mycket mer men ger ett mer heltäckande skydd...
Ursäkta om det blev lite långt...
/Alter ego
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur lång tid tar det att lägga fiskbensparkett på 95% perfekt underlag
Golv -
Byta parkett- inte lägga nya under köket och köksö/bardisk?
Golv -
Prickiga märken på parkett efter mattunderlag – går det att fixa?
Golv -
Lägga fiskbensparkett massiv ek, vad för underlag?
Golv -
Skall man ha fuktspärr under parkettgolv
Golv