Byggahus.se

Parkett på nät? Hur lägger man det?

1. L
    Medlem · 46 inlägg

Leoni

Medlem
    Har redan köpt in ett golv, Bauhaus Mosaik ekparkett, stavar på nät, 8 mm tjockt. Någon som har erfarenheter av att lägga parkett på nät? Jag tar tacksamt emot tips. Försäljaren tyckte att det var ett svårt golv att lägga och hade inga speciella tips. *hoppas på er* :)

2. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

Re: Parkett på nät? Hur lägger man det?

Först måste jag säga att det är skandal att inte Bauhaus vet hur man lägger golvet. Det borde halvera priset omedelbart. Jag är förvisso inte förvånad, men blir ändå lite upprörd.

Du limmar sånt golv. Köp parkettlim, stryk ut med kam och lägg det. Jag kan tänka mej att det är lite trixigt och troligen lägger man en rad och sen väntar på att det torkat. Sen lägger man resten. Eventuellt skruvar man en regel i golvet att lägga det mot.

Får du glipor mellan stavarna nånstans så kan man mecka ihop en smet av slipdamm (samma träslag som golvet består av såklart) och trälim som man spacklar golvspringorna med.

Limkletet behöver du inte skrapa bort från golvet. Det slipas bort vid golvslipningen.

När du väl är färdig ringer du en golvslipare som fixar ytfinishen.

Lycka till!

3. L
    Medlem · 46 inlägg

Leoni

Medlem

Tack för ditt snabba svar! :)
    Som tur är ska jag endast lägga ett par kvadrat av detta golv, i hål efter inbyggda garderober (se tidigare inlägg längre ned). Ekfärgad pasta har jag redan, golvsliparkille är bokad. Som tur är hamnar dessa ytor, där jag lägger nytt golv, i skymundan så det måste inte bli 100% bra. Men väl 99%! ;)

Hur ska jag såga till parkettbitarna så att de passar i hålen? Med sticksåg med fint blad?

4. Fasting65

Fasting65

Medlem

Finsågning av parkettstavar gör man med en klyvsåg om du ska kapa på längden. Annars räcker en kapsåg, se här hur jag tog bort 2-3 mm på stavarna:

Det beror som sagt på din ambitionsnivå, men ska det bli 99-procentigt så är det nödvändigt med sjyssta maskiner. Du hyr en kap/klyv/gersåg för billiga pengar en dag.

Tidermans (www.tidermans.nu) hyr ut en DW 743 för 90 kr/dag (plus moms)..

5. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Bara att köra på som tidigare talare med parkettlim (obs, inget vanligt trälim).
    och ger/kap såg

Det var kul att se att det är mer än jag som nyligen har lagt äkta stavparkett. Det tillhör inte vanligheterna. Det är mycket jobb och själv fick jag ett "jäkla" bra resultat. Lite för bra, för har fått frågan var det går köpa sådan golv, dvs "parkettplank" :-?

6. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 650 inlägg

thomas33

Renoverare

Hade inte använt den ekfärgade pastan, utan som Fasting65 sa slipdamm och trälim för pastan kan ändra färg och det blir bara fult. På vårt bokgolv fixade vi småfelen med pasta och det såg bra ut första året, men nu har den mörknat och det är fula "smutsfläckar" där pastan sitter. >:(

7. L
    Medlem · 46 inlägg

Leoni

Medlem

Tack för era svar! Det golvet jag lägger nu kommer antagligen täckas av garderober när jag möblerar, men jag vill ändå ha ett golv där, istället för masonitplattor... Speciellt eftersom vi ändå ska få golven slipade.

Jag kommer att anamma de flesta av era tips. En dum fråga: ska nätet sitta kvar underst? :cool:

Hur länge ska limmet torka/härda innan man kan slipa golven? Golvkille är bokad, så jag måste lägga de drygt två kvadraten på ett par timmar (när jag har fått tillträde till lägenheten). Det måste gå, även om jag är helt och hållet nybörjare.

Tack igen!

8. Fasting65

Fasting65

Medlem

Nätet ska sitta kvar - om det sitter på baksidan.

Det finns ett lass olika parketlimmer beroende på hur bråttom du har.
    Sök på google - på ordet parkettlim.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.