Byggahus.se

Parkett låst av köksinredning

1. P
    Medlem · 14 inlägg

Peter Je

Medlem
    Hej. Enligt Kährs läggningsanvisning för parkettgolv får inte golvet "låsas" av tung köksinredning. Antingen måste separera golven eller såga ut hål för benen och ställa inredningen direkt på undergolvet. Jag hade besök av killarna som kommer att montera köket. De sa att de aldrig har gjort något speciellt med trägolv då köket är tungt med t ex granitbänkskivor som i vårt fall, och att de aldrig hört talas om att det uppstått några problem. Vad säger ni?

2. P
    Självbyggare · Stockholm · 114 inlägg

pathal

Självbyggare
    Måste du ha det under då? Räcker det inte med att det går några cm in efter sparksockeln?

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Stockholm · 75 inlägg

trendig

Medlem
    Jag hade samma frågeställning,då det lät konstigt att inte ha parkett hela vägen. Men så är det, man ska bara lägga parketten strax bakom sockeln. Parketten måste kunna röra sig, annars kan det bli problem och garanti gäller inte. Denna info fick jag från min parkettleverantör ( Bjelin).. Hantverkarna har dock blandade uppfattningar i frågan, vilket förvirrar en del. Lycka till

4. P
    Medlem · 14 inlägg

Peter Je

Medlem
    Tack för svar. Man kan väl säga att (parkett) tillverkarna naturligtvis garderar sig mot garantikostnader genom tuffa installationsinstruktioner. Det bästa är att följa instruktionerna. Jag kan lägga parketten några cm in under sparksockeln som ni föreslår och lägga spånskiva under bänkskåpen som Kährs föreslår. Men det är alltid intressant när den praktiska erfarenheten säger något annat än vad tillverkarna säger. Finns det någon därute som valde det enkla sättet att lägga parkett under hela klabbet och ställde det tunga köket ovanpå? Vad hände?

5. B
    Medlem · Stockholms län · 18 820 inlägg

BirgitS

Medlem
    Man kan nog skilja mellan köksskåp som i huvudsak hänger på väggen och endast har stödben mot golvet och köksskåp där all tyngd hamnar på golvet, typ köksö. Den första typen brukar gå bra att ha parketten hela vägen in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.