Byggahus.se

Parkett läggningsråd

1. Y
    Medlem Nivå 4
    Jag är på gång att lägga ett parkettgolv för första gången. Har köpt kährs som kommer ligga i kök och hall. Jag är dock fundersam på om det fungerar att lägga som jag har tänkt. Se bilden nedan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    golv.JPG

Jag vill lägga allt i ett stycke, men jag tänker mig att om golvet expanderar/krymper fram och tillbaka så kommer det att bli belastat i övergången mellan kök och hall (botten på det U formade golvet). Jag är rädd att det kan spricka upp i övergången (Vid måttet 2765 i bilden). Någon med magkänsla för om detta kommer att fungera eller ej?

Tacksam för lite snabba tips. Behöver dra igång detta projekt snarast.

/David

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Har fått lära mig att man ska ha expansionsmaginal 1,5 mm per breddmeter trägolv. Det ser ut som om det är typ 6 m från trappan fram till fasaden, ger ca 10 mm glipa mellan golv och vägg. Alternativt kan du ha ett spår i golvet vid 2765 som du täcker med en liten list. På så sätt minska du storleken på sockellisten som behövs.

3. Y
    Medlem Nivå 4
    Min tanke var att även om man följer rek expansionsmarginal så kommer golvet i hallen att agera som en hävarm när golvet mellan trappen och fasaden expanderar/krymper. Normalt skall man ju ha en dilatationsfog i dörröppningar/passager för att inte få en spänningskoncentration i golvet. 2,76meter i mitt fall är en ganska bred passage så belastningen på not/fjäder blir inte borde inte bli så hög, om det inte vore för hävarmen från hallen som jag som sagt inte vet hur allvarlig inverkan den kan ha :confused:

Idag har jag i alla fall fått ok från Kährs kundservice på att lägga golvet som jag har tänkt utan dlilatationsfog så jag kommer köra på det. Är på gång med läggningen nu. Möjligen limmar jag de mest utsatta fogarna för att bygga in lite extra säkerhet mot sprickbildning.

Någon som för övrigt har tips om hur man bäst fäster en bauhaus skarvlist i golvet (skruvlöst).
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Tlist.jpg

Kommer ha en sådan mot vardagsrummet. Normalt klämmer man ned skarvlisten i en u-formad metallist. Frågade på bauhaus idag om var de har den metallisten, men fick svaret att de inte har sådana :eek:

Redigerat 30 apr 2015 19:09