Byggahus.se

Parkett i kök

1. R
    Medlem · 8 inlägg

Rkn

Medlem
    Hej!
    Jag ska lägga ek parkett i mitt kök och idag ligger det en linolium matta och under den en spånskiva på 15mm....jag skulle vilja spara lite jobb och "slippa" riva ner bänkskåpen genom att kapa spånskivan jamns med fötterna på bänkskåpen och låta bänkskåpen stå kvar på spånskivan och på så sätt få samma höjd som parketten (15mm) och lägga parketten så att skarven mellan kvarvarande spånskiva och parkett hamnar under sockeln.

Ursäkta om jag beskrivit detta lite rörigt, men hoppas ni förstår vad jag menar.

Min fåga är detta möjligt? är det tillåtet att göra på detta vis? vad ska jag använda för verktyg för att kapa spånskivan direkt på golvet (det är ju ganska tight vid fötterna för bänkskåpen) köket är ca 3,70m brett med bänkskåp från vägg till vägg.
    Eller rekomenderar ni att jag tar och lägger golv i hela köket även under bänkskåpen?

Mvh
    Rkn

2. G
    Medlem · 6 970 inlägg

gaia

Medlem

Re: Parkett i kök

Om du kapar bort spånskivan ... vad ska parketet ligga på då?
    En gång i tiden tog vi bort plastmattan och la Pergo på spånskivan som fanns under. Vi la den intil sockeln på kökskåp och täkte springan med en kvartsstav-list. Det var kanske en nödlösning men vi ville slipa riva kökskåp ;). Hade en tanke att i framtiden fästa en extra sockel på skåpen som täckte springan i stället för listen men vi slutade tänka på det ;). Så gjorde vi och det fungerade.
    gaia

3. R
    Medlem · 8 inlägg

Rkn

Medlem

Det ligger masonitskiva under och under det plank..spånskivan är till för att golvet i köket skall vara i nivå med parkett golvet i vardagsrummet för om dom lagt linolium mattan direkt på masoniten så hade det blivit en nivåskillnad på ca 15mm mellan entren till köket och golvet i vardagsrummet.  

Hur kapar jag skivan bäst? vertyg?

/Rkn

4. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Snitta upp den i delar med en handklinga och lyft ut bit för bit. Under skåpen kanske du blir tvungen att hugga med ett stämjärn, beroende på hur skarvarna i spånet ligger.

5. R
    Medlem · 8 inlägg

Rkn

Medlem

Tackar! :) :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.