13 959 läst · 81 svar
14k läst
81 svar
Parkeringsregler / bortforsling av fordon samfällighet
Medlem
· Västernorrland
· 2 049 inlägg
Det är väl varken dyrt eller krångligt att lösa det på egen hand?E emde skrev:Rekommenderar er starkt att ta kontakt med ett vaktbolag eller parkeringsbolag som kan detta. Ni kommer aldrig lösa bötesfrågan på ett vettigt sätt. Ni måste på tomtmark visa genom skyltning vem som övervakar området. Sedan måste ni ta fram böteslappar och det kostar en del. Bättre då att låta ett bolag som kan detta lösa den biten
Formkraven säger bara vilken info som ska finnas med. Tekninskt sett räcker det med en pappskylt på parkeringen och handskrivna böteslappar. (samt egen dokumentation som bevis om det blir tvist i domstol av det.) Varför skulle det vara svårare för BRF att skylta upp med sitt namn och telefonnummer än för ett företag?
Hänger mer på om ordföranden/annan utsedd har lust att utföra uppgiften. Men är det en 7-dygnsparkerning och bilarna flyttas regelbundet så tror jag man har mycket större chans att haffa de tillfällen som finns att lappa om man är på plats oftare. Det om något lär väl vara dyrt att betala ett bolag för?
Nej, krävs korrekta vägmärken. Du kan inte använda en pappskylt.R Räknenisse skrev:Det är väl varken dyrt eller krångligt att lösa det på egen hand?
Formkraven säger bara vilken info som ska finnas med. Tekninskt sett räcker det med en pappskylt på parkeringen och handskrivna böteslappar. (samt egen dokumentation som bevis om det blir tvist i domstol av det.) Varför skulle det vara svårare för BRF att skylta upp med sitt namn och telefonnummer än för ett företag?
Hänger mer på om ordföranden/annan utsedd har lust att utföra uppgiften. Men är det en 7-dygnsparkerning och bilarna flyttas regelbundet så tror jag man har mycket större chans att haffa de tillfällen som finns att lappa om man är på plats oftare. Det om något lär väl vara dyrt att betala ett bolag för?
Sen kan du använda en vanlig lapp, men risken att inte få betalt genom att använda en egen lapp är ganska så stor skulle jag säga. Risken är stor att enda chansen att få in pengar är genom att stämma i domstol. Frågan är om man är beredd att göra det som brf. Du får stå för advokatkostnaden själv då det klassas som småmål.
Normalt betalar du inte p-bolag för det utan de får intäkter från böterna. Enda sättet att övervaka 7-dygnsparkering är med ventilkontroll och flyttas de regelbundet så är chansen att kunna bötfälla dem minimal.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jo, det är både dyrt och krångligt att få betalt av någon som inte vill betala.
Exakt vad jag tänkte skriva.E emde skrev:Nej, krävs korrekta vägmärken. Du kan inte använda en pappskylt.
Sen kan du använda en vanlig lapp, men risken att inte få betalt genom att använda en egen lapp är ganska så stor skulle jag säga. Risken är stor att enda chansen att få in pengar är genom att stämma i domstol. Frågan är om man är beredd att göra det som brf. Du får stå för advokatkostnaden själv då det klassas som småmål.
Normalt betalar du inte p-bolag för det utan de får intäkter från böterna. Enda sättet att övervaka 7-dygnsparkering är med ventilkontroll och flyttas de regelbundet så är chansen att kunna bötfälla dem minimal.
Det enda jag vill tillägga är att om det är långtidsuppställning man vill klämma åt dem på, så räcker det att de flyttar bilen oftare än så för att den inte ska vara felparkerad, och därmed inte kunna flyttas. De behöver inte byta parkeringsruta, de behöver inte ens köra runt kvarteret, det räcker att backa ur rutan och köra in igen.
Ta hjälp av proffs. Det finns en anledning till att det finns proffs, den här juridiken är inte lättnavigerad, och inte "gör det själv"-område.
Medlem
· Västernorrland
· 2 049 inlägg
Riktigt. Backar om vägmärkena!E emde skrev:Nej, krävs korrekta vägmärken. Du kan inte använda en pappskylt.
Sen kan du använda en vanlig lapp, men risken att inte få betalt genom att använda en egen lapp är ganska så stor skulle jag säga. Risken är stor att enda chansen att få in pengar är genom att stämma i domstol. Frågan är om man är beredd att göra det som brf. Du får stå för advokatkostnaden själv då det klassas som småmål.
Normalt betalar du inte p-bolag för det utan de får intäkter från böterna. Enda sättet att övervaka 7-dygnsparkering är med ventilkontroll och flyttas de regelbundet så är chansen att kunna bötfälla dem minimal.
Nja, om de ska skänka den hävdar de ju äganderätt vilket de inte har.P Pontstone skrev:
Nu verkar de ju veta vem ägaren är, annars hade de ju kunnat annonsera att de vill att ägaren omedelbart avlägsnar denna övergivna grävmaskin. Förhoppningsvis hämtar någon den en sen kväll. Man kan ju bara anta att det är ägaren som flyttat sin grävmaskin.
Ah, hade missat att det var en grävmaskin. Jag kan bara beklaga, ni har ett imponerande problem på halsen.
Så här är det:
Kommunen får flytta den (om den står fel), men måste inte. En grävmaskin, oavsett hur risig, har alltid ett värde, så de kan inte ta den som skrot. Tar de den på en annan flyttningsgrund så måste de förvara den för att ge ägaren en chans att betala och hämta ut den. Gör inte ägaren det, så kan de sälja den. Men, det är svårt att sälja en risig grävmaskin, även om den har ett värde, så risken är överhängande att de blir sittande med den, samtidigt som de har ansvaret för den, och därmed måste betala för säker förvaring för en maskin som de inte kan bli av med. De hamnar med Svarte Petter...
Jag vet ett par kommuner som gjort misstaget att flytta lastbilar, och fastnat i den knipan. De flesta kommuner är därför extremt försiktiga med att ta risiga lastbiler/motorredskap.
Så, kontakta kommunen, men sannolikt så är det dags för "Battleplan: Oh my god, we're so screwed!".
Så här är det:
Kommunen får flytta den (om den står fel), men måste inte. En grävmaskin, oavsett hur risig, har alltid ett värde, så de kan inte ta den som skrot. Tar de den på en annan flyttningsgrund så måste de förvara den för att ge ägaren en chans att betala och hämta ut den. Gör inte ägaren det, så kan de sälja den. Men, det är svårt att sälja en risig grävmaskin, även om den har ett värde, så risken är överhängande att de blir sittande med den, samtidigt som de har ansvaret för den, och därmed måste betala för säker förvaring för en maskin som de inte kan bli av med. De hamnar med Svarte Petter...
Jag vet ett par kommuner som gjort misstaget att flytta lastbilar, och fastnat i den knipan. De flesta kommuner är därför extremt försiktiga med att ta risiga lastbiler/motorredskap.
Så, kontakta kommunen, men sannolikt så är det dags för "Battleplan: Oh my god, we're so screwed!".
Håller inte riktigt med dig i detta. Kommunen flyttar den i detta fall av miljöskäl. Att ha en gammal grävmaskin som inte används ståendes är inte bra för miljön, finns mycket miljöfarliga vätskor i en sådan.T Troberg skrev:Ah, hade missat att det var en grävmaskin. Jag kan bara beklaga, ni har ett imponerande problem på halsen.
Så här är det:
Kommunen får flytta den (om den står fel), men måste inte. En grävmaskin, oavsett hur risig, har alltid ett värde, så de kan inte ta den som skrot. Tar de den på en annan flyttningsgrund så måste de förvara den för att ge ägaren en chans att betala och hämta ut den. Gör inte ägaren det, så kan de sälja den. Men, det är svårt att sälja en risig grävmaskin, även om den har ett värde, så risken är överhängande att de blir sittande med den, samtidigt som de har ansvaret för den, och därmed måste betala för säker förvaring för en maskin som de inte kan bli av med. De hamnar med Svarte Petter...
Jag vet ett par kommuner som gjort misstaget att flytta lastbilar, och fastnat i den knipan. De flesta kommuner är därför extremt försiktiga med att ta risiga lastbiler/motorredskap.
Så, kontakta kommunen, men sannolikt så är det dags för "Battleplan: Oh my god, we're so screwed!".
Möjligt att det fungerar så när det är på kommunens egen mark att de drar sig från att ta bort sådana fordon, men nu pratar vi privat tomtmark och då riskerar inte kommunen att stå där med en kostnad som ingen vill betala. Om markägaren hör av sig till kommunen för hjälp med att få bort en grävmaskin som bryter mot gällande parkeringsföreskrifter på platsen, så hanteras det ärendet på samma sätt som en personbil. De kommer kontakta ägaren till grävmaskinen med uppmaning att flytta fordonet och med hot om att de kommer bärga bort fordonet annars. Kostnad för detta kalas hamnar på markägaren. Markägaren kan i sin tur fakturera detta till fordonsägaren, men normalt är att de som inte flyttar fordonen även på uppmaning från kommunen, brukar heller inte vara så intresserade av att betala i slutändan heller. Vilket resulterar oftast i att markägaren får betala kalaset. Detsamma gäller kostnaden för uppställningen. Om ingen löser ut den dvs för då får den betala allt då.
OM kommunen inte är så villiga att flytta den, så är ett litet tips att häva ut en liten skvätt olja eller så under fordonet, då kommer kommunen agera.
Nej, men själva flyttningen av fordonet på en parkeringsplats är ett polisärende då fordonet inte får köras.fia_mstd skrev:
Sedan finns det rättsfall på att om syftet att kringgå tidsbestämmelserna på en parkeringsplats genom att bara flytta den inom parkeringen så har man rätt att bötfälla fordonet. Det är inte i lagens mening flyttat. Dock måste du se att så är fallet, att de faktiskt flyttar den på parkeringen och inte åker därifrån. Det är väldigt svårt för den som övervakar att kontrollera detta och därför i praktiken svårt att komma åt. Att lita på vad en boende i området säger i detta fall hjälper inte t.ex.
Problemet är att då måste de ta den som skrot, och för att ta den som skrot så måste den vara utan värde (dvs att kostnaden för att få den i ett skick där den går genom besiktningen är mindre än vad man skulle få om man sålde den efter att ha gjort det. Antagligen så är den värd mer än så, och då kan man inte ta den som skrot.E emde skrev:
Alla andra flyttgrunder kräver att man har den uppställd, och, om den inte hämtas ut, att man försöker sälja den om den har ett värde. Problemet är att den antagligen har ett värde, men är extremt svårsåld, och då har kommunen fastnat med Svarte Petter.
Fast av vilken anledning måste de ta den som skrot? En grävmaskin får inte parkera hur den vill, den är ett fordon och måste följa gällande föreskrifter.T Troberg skrev:Problemet är att då måste de ta den som skrot, och för att ta den som skrot så måste den vara utan värde (dvs att kostnaden för att få den i ett skick där den går genom besiktningen är mindre än vad man skulle få om man sålde den efter att ha gjort det. Antagligen så är den värd mer än så, och då kan man inte ta den som skrot.
Alla andra flyttgrunder kräver att man har den uppställd, och, om den inte hämtas ut, att man försöker sälja den om den har ett värde. Problemet är att den antagligen har ett värde, men är extremt svårsåld, och då har kommunen fastnat med Svarte Petter.
De har ju skrivit att den stått parkerad väldigt länge på samma ställe. Då är det 7 dygn som gäller för kommunen innan de får flytta fordonet och då flyttas den av miljöskäl. Ser inte varför det ska blandas in skrotbilar i detta fall...
Sedan måste de inte sälja ett fordon som varit uppställt. De kan skicka den till skrot om ingen hämtar ut.
Flyttning av fordon är markägarens ansvar, inte polisens.E emde skrev:Nej, men själva flyttningen av fordonet på en parkeringsplats är ett polisärende då fordonet inte får köras.
Sedan finns det rättsfall på att om syftet att kringgå tidsbestämmelserna på en parkeringsplats genom att bara flytta den inom parkeringen så har man rätt att bötfälla fordonet. Det är inte i lagens mening flyttat. Dock måste du se att så är fallet, att de faktiskt flyttar den på parkeringen och inte åker därifrån. Det är väldigt svårt för den som övervakar att kontrollera detta och därför i praktiken svårt att komma åt. Att lita på vad en boende i området säger i detta fall hjälper inte t.ex.
Om fordonet står trafikfarligt så kan polisen flytta det, o då flyttas det till närmast säkra plats. Oftast närmaste p-ficka. Men det sker undantagsvis.
Jag pratar om själva flytten mellan parkeringarna som ägaren till det avställda fordonet gör. Det är en polisfråga då de kör olovligen.K knipo skrev: