13 956 läst · 81 svar
14k läst
81 svar
Parkeringsregler / bortforsling av fordon samfällighet
Jag tycker nog fortfarande att det här är något som samfällighetens styrelse kan ta utan att ändra stadgar. Det nämns en 7-dygnsparkering vilket tyder på att det finns en accepterad (av alla utom en då) praxis för vad som gäller för parkering.
Att se till att den är tydlig och efterlevs, t ex genom uppskyltning och info till medlemmar, samt att det inte parkeras på ytor som inte är avsedda för parkering torde vara en ren styrelsefråga.
Jag förutsätter att det finns något i stadgarna som säger att samfälligheten tillhandahåller den avsedda parkeringsplatsen till medlemmar.
Att se till att den är tydlig och efterlevs, t ex genom uppskyltning och info till medlemmar, samt att det inte parkeras på ytor som inte är avsedda för parkering torde vara en ren styrelsefråga.
Jag förutsätter att det finns något i stadgarna som säger att samfälligheten tillhandahåller den avsedda parkeringsplatsen till medlemmar.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Ja det låter som det bara handlar om regelefterlevnad, det är en styrelsefråga. Men om ni ex. vill ändra så att 7 dygnsparkeringen blir kortare, så skulle jag, om jag satt i styrelsen försöka få det förankrat på en föreningsstämma.
Att parkera på gräsytor och andra platser som överhuvudtaget inte är avsedda för fordon, tror jag är lite knepigare att komma åt. Det tror jag handlar om egenmäktigt förfarande, snarare än en parkeringsförseelse, iallafall om det gäller privat mark. Om det sedan gäller även på en samfällighets mark, vet jag inte.
Att parkera på gräsytor och andra platser som överhuvudtaget inte är avsedda för fordon, tror jag är lite knepigare att komma åt. Det tror jag handlar om egenmäktigt förfarande, snarare än en parkeringsförseelse, iallafall om det gäller privat mark. Om det sedan gäller även på en samfällighets mark, vet jag inte.
Medlem
· Västernorrland
· 2 048 inlägg
Läs lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering. Se till att det är rätt skyltat. Sen kan ordföranden göra en koll varje kväll och lappa alla olovliga parkeringar.H hempularen skrev:Ja det låter som det bara handlar om regelefterlevnad, det är en styrelsefråga. Men om ni ex. vill ändra så att 7 dygnsparkeringen blir kortare, så skulle jag, om jag satt i styrelsen försöka få det förankrat på en föreningsstämma.
Informera om att det ska bli skärpta rutiner. Sen kan ni säga att efter X tillfällen med samma bil som bryter p-förbudet inom ett år eller om den inte flyttas bort efter påpekande så ringer ni kronofogden för att få den bortplockad från marken.
Och så någon rutin för hur årliga tillstånd ges av styrelsen för sässongsuppställningarna om de ska vara utvöver de vanliga parkeringsreglerna.
Ni kanske ska införa att tillstånd erfordras på 7 dygnsparkeringen. Alla medlemmar får förslagsvis ett (eller flera beroende på situationen i föreningen) tillstånd att förfoga över.
Kanske 24h fri parkering och därefter tillstånd om det blir för meckigt att komma ihåg tillstånd till middagsgäster osv...
I övrigt zon för parkeringsförbud i hela området, tror nog man täcker in gräsmattor där också...
Kanske 24h fri parkering och därefter tillstånd om det blir för meckigt att komma ihåg tillstånd till middagsgäster osv...
I övrigt zon för parkeringsförbud i hela området, tror nog man täcker in gräsmattor där också...
Mmm, man skulle kunna försöka den vägen, dvs använde det lagrummet.thomas33 skrev:
Men då är det väl polisanmälan som gäller, och polis som gör en förundersökning, som lämnas till åklagare för allmänt åtal.
Det känns som att det blir en väg som tar ett år eller så, men troligast blir nedlagt innan rättegång, ja det blir kanske nedlagt innan du ens hunnit ut ur polisstationen ...
Här i Helsingborg så är de snabba med att bötfälla de som står på gräsytor, "terräng" som de kallar det.Mikael_L skrev:
Mmm, man skulle kunna försöka den vägen, dvs använde det lagrummet.
Men då är det väl polisanmälan som gäller, och polis som gör en förundersökning, som lämnas till åklagare för allmänt åtal.
Det känns som att det blir en väg som tar ett år eller så, men troligast blir nedlagt innan rättegång, ja det blir kanske nedlagt innan du ens hunnit ut ur polisstationen ...![]()
Torde inte aktuell kommuns parkeringsfunktion kunna informeras och åtgärda?
Rekommenderar er starkt att ta kontakt med ett vaktbolag eller parkeringsbolag som kan detta. Ni kommer aldrig lösa bötesfrågan på ett vettigt sätt. Ni måste på tomtmark visa genom skyltning vem som övervakar området. Sedan måste ni ta fram böteslappar och det kostar en del. Bättre då att låta ett bolag som kan detta lösa den biten
Sen till själva frågan. De enda som får flytta fordon är kommunen då det är en myndighetsutövning. Det måste dessutom gå 7 dagar innan de får flytta ett felparkerat fordon på tomtmark. Första övervakningen måste normalt ha skett, i alla fall på ett område där det finns parkeringar. Det kan tyvärr vara lite jobbigt att få bort fordon, framför allt om de flyttar runt på bilen hela tiden. Har ni en vettig handläggare på kommunen som ansvarar för fordonsflytt så kan det gå smidigt, annars kan det ta tid.
Noterbart är att om man inte kan driva in betalning av ägaren till fordonet så åker markägaren på kostnaden.
Sen till själva frågan. De enda som får flytta fordon är kommunen då det är en myndighetsutövning. Det måste dessutom gå 7 dagar innan de får flytta ett felparkerat fordon på tomtmark. Första övervakningen måste normalt ha skett, i alla fall på ett område där det finns parkeringar. Det kan tyvärr vara lite jobbigt att få bort fordon, framför allt om de flyttar runt på bilen hela tiden. Har ni en vettig handläggare på kommunen som ansvarar för fordonsflytt så kan det gå smidigt, annars kan det ta tid.
Noterbart är att om man inte kan driva in betalning av ägaren till fordonet så åker markägaren på kostnaden.
Bilarna är ju regstrerade på ett företag. Skicka faktura på felparkeringsavgift till företaget, när ni inte får betalt efter ett par påminnelser ansök företaget i konkurs hos kronofogdemyndigheten.
Såna här trallgökar som skiter i vanlig hyfs får man hantera som de förtjänar.
Såna här trallgökar som skiter i vanlig hyfs får man hantera som de förtjänar.