Byggahus.se

Parkeringsplats; för tjockt lager 8-11. Lösning?!

1. Blueline
    Medlem · 95 inlägg

Blueline

Medlem
    Hej på er!

Jag har anlade parkeringsplats för två platser för ett par år sedan och breddade med ytterligare en i förra veckan. Tidigare har jag haft 0-32 och några centimeter 8-11 makadam längst upp. Nu när jag beställde till den nya parkeringsplatsen så missuppfattade transporten mig och la cirka 25 cm tjockt lager 8-11 rakt ner där jag tagit bort gräset. Det är givetvis som kvicksand och går knappt att köra i. Hur gör jag enklast för att fixa det? Enbart padda?

Absolut sista alternativ är att ta bort all 8-11 och fylla 0-32 hela vägen ner. Saknar både tid och ork för det just nu :crysmile:

Hit me med idéer!

trevlig sommar på er :beer:

2. P
    Medlem · Bosarp · 1 111 inlägg

Prodigys

Medlem
    Ska det gå fort så är det att gräva ut som gäller. Ska det vara rnkelt men får ta tid så kan du slänga ut ett duktigt lager stenmjöl på ytan och vattna rikligt så att det sjunker undan, med tiden blir det hårt.

3. Blueline
    Medlem · 95 inlägg

Blueline

Medlem
    ta bort lite 8-11 och lägga på några centimeter stenmjöl? (y)

4. P
    Medlem · Bosarp · 1 111 inlägg

Prodigys

Medlem
    Och vattna rikligt. Tanken är att stenmjölen ska fylla alla hålrum i makadamen nerifrån och upp. Då kommer det bli som 0-11 vilket inte är optimalt för en infart men bättre än bara makadam.

Lär bli flera omgångar stenmjöl för att det ska bli bra så det tar tid.

5. Blueline
    Medlem · 95 inlägg

Blueline

Medlem
    Gott, låter som jag slipper skyffla upp de 7 tonen iaf :crysmile:

Kanske knappt behöver ta bort översta laget makadam utan bara strö över stenmjölet (y)

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 501 inlägg

hempularen

Moderator
    Frågan är väl om det blir bra? Det ger ju ingen vidare bärighet mot gräsmattan under.
    För en del år sedan utökade grannen sin parkering. En firma bröt upp asfalten från den bef parkeringen. Strödde bitarna på gräsmattan. Fyllde på med 20cm sand (tror 0-8). Och så cementplattor av mindre typ på det.
    När grannens bil varit parkerad i två dagar hade hjulen sjunkit 5cm. Efter någon månad såg det ut som skyttegrav från 1a världskriget. Firman skyllde på att han hade så tung bil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.