Byggahus.se

Har företaget rätt

• Antal röster
    828
  • Omröstningen stängd .
J JamJaz skrev:
Hej Jag parkerade bilen , och då skrev jag fel registreringsnumme…
Betala 401 kr istället:p.

• Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
J JamJaz skrev:
Hej
Jag parkerade bilen , och då skrev jag fel registreringsnummer på appen för jag hade bråttom och var stressad det var en bokstav fel , då fick jag böter på 400 kr. Jag trodde förstås att jag hade betalat via appen. jag ringde företaget och de sa till mig att de inte kunde göra något . Jag var tvången att betala böter.
Kolla bilderna .Jag undrar får företaget göra så här .
Det är jäkligt trist och otroligt irriterande att få böter för en sån sak. Det är ju dock lite svårt att se vad parkeringsföretaget kan göra i efterhand. Det är säkerligen reglerat från myndighetshåll hur återkallelse av parkeringsböter ska och får ske och fallet att man har betalat men har betalat för fel fordon kanske helt enkelt inte faller inom de ramarna. Så företaget kanske helt enkelt är bakbundna att göra något även om de säkert förstår att det har skett ett misstag.

hsd
Det är ett jäkla otyg med parkeringsappar, skulle vara lag mot dessa
Tyvärr har bolaget rätt

• Gilla
Ickedickedoa och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Du kan ju alltid prova att överklaga, dock måste man alltid betala boten innan man kan överklaga den av någon konstig anledning
Nej, det måste man inte, det beror på vem som utfärdat boten. Är det exempelvis Stockholms stad så måste man betala före, men är det ett privat bolag ska man inte betala innan, då det är en accept.

Till TS, du kan överklaga, men räkna med att du behöver skicka många inlagor o h du kommer få svar att du måste betala. Parkeringsbolaf brukar inte tveka att gå till tingsrätten om de tror på vinst, så det får du nog räkna med. Jag hade ett ärende mot ett parkeringsbolaf nyligen och det tog många månader.och många brev innan boten avskrevs. Då var det frågan om ett solklart fall. De satte böter på bilen trots att den stått på platsen några timmar där det enligt skyltning var tillåtet att parkera 24 timmar. Deras förklaring var att det var max 24 timmar på en vecka och att tiden inte stoppades för att man flyttade bilen....

• Wow
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
De satte böter på bilen trots att den stått på platsen några timmar där det enligt skyltning var tillåtet att parkera 24 timmar. Deras förklaring var att det var max 24 timmar på en vecka och att tiden inte stoppades för att man flyttade bilen....
Söte värld...låter som ett försök att sätta någon ny praxis?

Jag har gjort exakt samma sak, jag påpekade att det felaktiga numret jag skrev in inte fanns registrerat och de sa att det var ett undantag men jag fick pengarna tillbaka (900 kr).

En annan gång valde jag fel bil (fruns) i appen för min bil. Lyckligtvis parkerade frun med samma reg.nr. samtidigt (båda bila står på mig) och även den fick jag tillbaka med löfte om att det ska komma en varning i framtiden om det redan finns en pågående parkering på samma reg.nr.

Båda gångerna var Stockholms stads parkering. Jag tror att de privata bolagen är mindre flexibla...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En sak jag lärt mig är att parkeringsbolagen inte finns för att se till att du parkerat rätt och betalat avgiften, utan att du ska ha gjort enligt deras regler. Som t.ex. kan innebära att du ska ha rätt registreringsnummer, biljett placerat synligt utan ansträngning för parkeringsvakten etc.

• Gilla
Peerty och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det som stör mig är att avgiften numer är låst till ett regnummer.
"Förr", fram till för bara ett eller annat år sedan, betalade man avgiften och fick en biljett med ett klockslag som sedan kunde ligga på instrumentbrädan i vilken bil som helst.
Detta förfarande har man nu lämnat genom att man, även om någon j-la "app" inte används, måste skriva in regnumret i automaten.
Detta gör dels att man inte kan flytta biljetten vidare till vilken bil som helst så länge den är giltig, dels att det skapas ett register över vilka bilar som stått på en viss parkering.
Skapandet av ett register fyller mig med äckel, att biljetten inte kan användas till nästa fordon så länge den är giltig gör mig förbannad.
Jag la en lapp i rutan senast idag. Tror tom automaten tog mynt men provade inte.

• Älska
Fotografen
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
En sak jag lärt mig är att parkeringsbolagen inte finns för att se till att du parkerat rätt och betalat avgiften, utan att du ska ha gjort enligt deras regler. Som t.ex. kan innebära att du ska ha rätt registreringsnummer, biljett placerat synligt utan ansträngning för parkeringsvakten etc.
Skulle även kunna tänka mig att ett antal kontrollavgifter ingår i konceptet; om alla gör rätt går det med förlust!

• Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
F
Jag skiter i att rösta för företaget har säkert rätt. Men har du betalat för parkering men angivit fel regnummer så hade jag överklagat/bestridit och inte betalat. Det är kommunala kontrollavgifter som skall betalas, privata aktörer så gäller bestrid OCH betala inte…. Säkert nämnt tidigare i tråden men jag orkar inte läsa allt. Är det så att din betalning av parkeringen inte har fungerat pga ogiltigt regnummer eller nåt sånt och du TRODDE att du betalade så är det rätta nog att betala kontrollavgiften men har du som sagt betalat och sen fått kontrollavgift på det så hade jag gnällt och vägrat.

Just detta har hänt en vän till mig fast på parkering som hanteras av kommunen. I det fallet så hade personen i fråga valt fel bil i appen, alltså valt en av sina andra bilar av misstag. Kommunen skrev av den på 2 minuter. Inget snack öht.

Råkade sjäkv ut för liknande i en app.
Ist för regnr så autokorrigerade telefonen och la till en bokstav extra så det blev 4 bokstäver och 3 siffror.

Sparade elektroniska kvittot och hade en mejlkonversation med dom, men dom visade noll intresse att avskriva och gav nöstan dryga svar.
Jag skrev att personerna dom svarade borde skämmas, kvittot visar att det är betalt och regnr stämmer förutom en extra bokstav.
Man hade kunnat vara en ensamstående med taskig ekonomi och deras böter kunde ställa till hela månaden.
Fick som svar "du kan ju försöka överklaga en gång till".

Jag har råkat ut för samma sak en gång. Tyvärr står det i P-bolagets villkor (som du godkänner genom att betala med appen) att dom inte är ansvariga för felstavade regnummer, så det är bara att bita ihop och betala.

Visst skulle det kanske vara bättre om P-bolaget hade direktkoppling till bilregistret så dom kunde kolla direkt att det angivna numret verkar stämma överens med bilen dom har framför sig, men det ligger ju liksom inte i deras intresse.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Fotografen Fotografen skrev:
Söte värld...låter som ett försök att sätta någon ny praxis?
De hade kommit överens med BRFen om det. Problemet är att det inte skyltades så och ville man veta vad som gällde hänvisades till ett dokument på föreningens hemsida. Självklart fanns det inte något sådant dokument.
Hela upplägget är så amatörmässigt så man undrar hur det gick till när regelverket sattes. Vill man stå längre än 24h på en vecka ska man kontakta parkeringsbolaget enligt information på tillståndet (man måste ha ett tillstånd i rutan för att få stå där överhuvudtaget). Ringer man dit hänvisar för till BRFs styrelse. Kontaktar man styrelsen hänvisar de såklart till P-bolaget.

Där var jag beredd att låta de ta det till tingsrätten om de ville. I TS fall hade jag svurit över min klantighet och betalt.

Sittställning
J JamJaz skrev:
Hej
Jag parkerade bilen , och då skrev jag fel registreringsnummer på appen för jag hade bråttom och var stressad det var en bokstav fel , då fick jag böter på 400 kr. Jag trodde förstås att jag hade betalat via appen. jag ringde företaget och de sa till mig att de inte kunde göra något . Jag var tvången att betala böter.
Kolla bilderna .Jag undrar får företaget göra så här .

Viktigt att tänka på är att p bolag kontrollerar bilar och lägger tid på det.

I detta fallet såg vakten att ni inte hade erlagt avgift och därför fick du en kontrollavgift.

Vakten ser inte om personen som kör bilen var stressad och heller ej snarlika regnummer vid kontroll.

Så klart är lappen du fått helt korrekt och det skulle förvåna mig ifall dom går med på att skriva av något efter som dom lagt ner tid på ärendet redan, vem ska betala för det liksom.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
bonnier bonnier skrev:

Glöm ej, det i dom flesta fall inte p bolagets parkerings yta.

Prova jobba som p vakt i en vecka sen kommer du nog också till insikt att skit många vill fuska ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.