33 745 läst · 316 svar
34k läst
316 svar
Parkering - rösta, var det rätt att jag fick böter?
Vad säger att inte just den motorcykeln stod på parkeringsplatsen en minut innan parkeringsvakten kom dit?@ @ndreas skrev:
Parkeringsvakten har sannolikt inget "verktyg" som säger vad ett registreringsnummer tillhör för fordon.
Ska man slippa fortkörningsböter om man är stressad också?
Orkar inte ens svara....A AG A skrev:
Känns som ett gränsfall.
Så klart är det lättast att bara betala och skriva upp det på lärdomskontot.
Men om man skulle bestrida kontrollavgiften, skulle P-bolaget våga/orka ta det till tinget? Och skulle de få rätt där?
Det är ju inte som att det är moraliskt fel att bestrida här. TS har ju gjort rätt för sig, även om det blev lite fel också.
Så klart är det lättast att bara betala och skriva upp det på lärdomskontot.
Men om man skulle bestrida kontrollavgiften, skulle P-bolaget våga/orka ta det till tinget? Och skulle de få rätt där?
Det är ju inte som att det är moraliskt fel att bestrida här. TS har ju gjort rätt för sig, även om det blev lite fel också.
Den vanliga gången på kommunal gatuparkering i stockholm är:
"Bot" utfärdas.
"Bot" betalas
"Bot" överklagas
Om det finns fog för överklagandet betalas pengarna tillbaks.
Om det är ett privat pbolag är det upp till bolaget vilken ordning det handlar om t.ex
Utfärdande
Överklagande varvid avgiften fryses
Avgörande och ev. betalande
"Bot" utfärdas.
"Bot" betalas
"Bot" överklagas
Om det finns fog för överklagandet betalas pengarna tillbaks.
Om det är ett privat pbolag är det upp till bolaget vilken ordning det handlar om t.ex
Utfärdande
Överklagande varvid avgiften fryses
Avgörande och ev. betalande

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 154 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 154 inlägg
Det gjorde du ju visst.@ @ndreas skrev:
Invändningen är faktiskt helt korrekt sett från p-bolaget synvinkel. Det spelar ju egentligen inre heller någon roll om det är en motorcykel eller en bil. Parkeringsbolaget kontrollerar om det finns en betalt parkering på det fordon som står på platsen när de är där och det gjorde det inte. Det fanns en betald parkering för en motorcykel, som kanske var på plats eller inte men från parkeringsbolagets synvinkel är det ointressant.
Självklart får dom det. De har kontrollerat ditt regnummer, det finns ingen betalning, mao korrekta böter (Och då hatar jag verkligen parkeringsbolags och dess kontrollavgifter).
Att du betalat på en annan bils regnummer av misstag, vet ju inte kontrollanten. Blir lite som att försöka flyga till mallis på grannens biljett, bara för att den är betalt med sitt kreditkort
Att du betalat på en annan bils regnummer av misstag, vet ju inte kontrollanten. Blir lite som att försöka flyga till mallis på grannens biljett, bara för att den är betalt med sitt kreditkort
Och hur ska parkeringsbolaget kunna kontrollera att du faktiskt var stressad och inte bara skyller på det? (Om vi nu förutsätter att det skulle vara en giltig ursäkt att slippa kontrollavgiften)J JamJaz skrev:
Jag skulle tro att det är parkeringsbolaget som bestämmer hur p-avgift ska erläggas, och de kan göra det på ett sätt där man lätt kan göra fel eller ett sätt där det är svårt att göra fel.
Parkeringsbolaget är därmed den starka parten i avtalet och ska/bör bära den största risken när någon gör fel.
Ts har bevisligen betalat p-avgift och det är mer än rimligt att det handlar om en felstavning eftersom han inte äger mc:n han betalade för och eftersom båda registreringsnummer liknar varandra.
Det är därför oskäligt att ts ska behöva betala kontrollavgift.
Parkeringsbolaget är därmed den starka parten i avtalet och ska/bör bära den största risken när någon gör fel.
Ts har bevisligen betalat p-avgift och det är mer än rimligt att det handlar om en felstavning eftersom han inte äger mc:n han betalade för och eftersom båda registreringsnummer liknar varandra.
Det är därför oskäligt att ts ska behöva betala kontrollavgift.
På vissa ställen fungerar bara en lokal app och inte appar som tex EasyPark och då måste man ladda ner app och Mats in regnummer och betalkort. Annars håller jag med dig att det är smidigare och det går dessutom att förlänga eller avbryta tiden imman i förväg inte vet hur länge man ska stå.Okarlsson skrev:
Det som stör mig är att avgiften numer är låst till ett regnummer.
"Förr", fram till för bara ett eller annat år sedan, betalade man avgiften och fick en biljett med ett klockslag som sedan kunde ligga på instrumentbrädan i vilken bil som helst.
Detta förfarande har man nu lämnat genom att man, även om någon j-la "app" inte används, måste skriva in regnumret i automaten.
Detta gör dels att man inte kan flytta biljetten vidare till vilken bil som helst så länge den är giltig, dels att det skapas ett register över vilka bilar som stått på en viss parkering.
Skapandet av ett register fyller mig med äckel, att biljetten inte kan användas till nästa fordon så länge den är giltig gör mig förbannad.
"Förr", fram till för bara ett eller annat år sedan, betalade man avgiften och fick en biljett med ett klockslag som sedan kunde ligga på instrumentbrädan i vilken bil som helst.
Detta förfarande har man nu lämnat genom att man, även om någon j-la "app" inte används, måste skriva in regnumret i automaten.
Detta gör dels att man inte kan flytta biljetten vidare till vilken bil som helst så länge den är giltig, dels att det skapas ett register över vilka bilar som stått på en viss parkering.
Skapandet av ett register fyller mig med äckel, att biljetten inte kan användas till nästa fordon så länge den är giltig gör mig förbannad.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Du kan ju alltid prova att överklaga, dock måste man alltid betala boten innan man kan överklaga den av någon konstig anledning

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 154 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 154 inlägg
Register över vilken bil som parkerat var är såklart inte helt lyckat, men borde rensas regelbundet.
Problemet med att man inte kan flytta biljetten vidare till nästa fordon ser jag inte som en stor sak personligen. För betalade man kanske för två timmar. När man kom tillbaks och det visade sig att ärenden gått fortare än väntat kunde man lämna biljetten till någon annan med säg en timme kvar. Det går som sagt inte nu, men i gengäld kan jag avbryta parkeringen i förtid så man faktiskt bara betalar för tiden man står.
Problemet med att man inte kan flytta biljetten vidare till nästa fordon ser jag inte som en stor sak personligen. För betalade man kanske för två timmar. När man kom tillbaks och det visade sig att ärenden gått fortare än väntat kunde man lämna biljetten till någon annan med säg en timme kvar. Det går som sagt inte nu, men i gengäld kan jag avbryta parkeringen i förtid så man faktiskt bara betalar för tiden man står.