Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Parkering - rösta, var det rätt att jag fick böter?

Har företaget rätt

Omröstning avslutad 2022-08-12.
  1. Ja

92,4%
  2. Nej

7,9%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. JamJaz
    Medlem · 10 inlägg

JamJaz

Medlem
    Hej
    Jag parkerade bilen , och då skrev jag fel registreringsnummer på appen för jag hade bråttom och var stressad det var en bokstav fel , då fick jag böter på 400 kr. Jag trodde förstås att jag hade betalat via appen. jag ringde företaget och de sa till mig att de inte kunde göra något . Jag var tvången att betala böter.
    Kolla bilderna .Jag undrar får företaget göra så här .

2. P
    Medlem · Gävleborg · 1 037 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Vad menar du att företaget skulle gjort för fel?

3. JamJaz
    Medlem · 10 inlägg

JamJaz

Medlem
    Jag undrar har de rätt att göra böter p g A att jag skrev fel registreringsnummer. För jag var stressad .

4. K
    Medlem · 452 inlägg

kniv

Medlem
    Dom har nog allt rätt på sin sida tyvärr, du har helt enkelt betalat parkering för en annan bil.

5. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 7 631 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    Ja parkeringsbolaget har gjort rätt. De skulle såklart kunnat avskriva den summan om de ville, men jaga goodwill är inget som parkeringsbolag brukar göra.

6. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 2 408 inlägg
    Menar du att företaget ska ta hänsyn till att du var stressad?

7. JamJaz
    Medlem · 10 inlägg

JamJaz

Medlem
    Ja

• Laddar…
  8. S
    Medlem · Västernorrland · 7 768 inlägg

Stefan1972

Medlem
    De har rätt.......I det här läget får du vara glad att det bara var 400kr. Hade lika gärna kunnat vara 1200kr....

9. D
    Besserwisser · E · 21 389 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Det är inte böter.
    Parkeringsbolaget har som krav att du betalar och anger korrekt reggnummer. Om du inte följer de kraven kan de ta ut en kontrollavgift.

Visst kan de avskriva den om de vill. Men de är knappast beroende av bra rykte.

10. JamJaz
    Medlem · 10 inlägg

JamJaz

Medlem
    Nackdelar med appen det var bättre med parkering automat .

• Laddar…
  11. P
    Medlem · Gävleborg · 1 037 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Var det parkeringsbolagets fel att du var stressad?

12. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 2 408 inlägg
    Varför skulle de göra det? De kan inte och är verkligen inte skyldiga att på något sätt ta ansvar för dig och din stressnivå. Det är helt och hållet ditt eget ansvar.
    Samma sak gäller när man självscannar i en affär, betalar räkningar, köper bussbiljetter etc. Eget ansvar!

Men jäklar vad bra det hade varit om man kunnat slippa parkeringsavgift/böter om man vara kunde skylla på att man var stressad….

13. JamJaz
    Medlem · 10 inlägg

JamJaz

Medlem
    Nej . Men det var inte meningen att jag skrev fel registreringsnummer. Och de måste förstå detta .

14. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 7 631 inlägg

FairlanePremiumikon: Hand

Medlem
    Att du är stressad och gör fel innebär inte att de inte får sätta böter. Du kunde ju varit stressat och parkerat över en linje eller utan att betala.
    Sura pengar, men de har inte gjort fel.

Du kan ju åtminstone glädja dig över att det inte var i Stockholms kommun där du fått betala 1100 kronor...

15. K
    Medlem · 452 inlägg

kniv

Medlem
    De förstår nog att en felskrivning inte var meningen, vilket det sällan är…
    Men de finner ingen affärsmässig anledning till att avskriva kontrollavgiften, eftersom dom har all ett på sin sida. Tyvärr är det nog bara bita i sura äpplet och betala. Du är garanterat inte den enda som hör av dig och gnäller med diverse ursäkter, så bolagen är nog ganska luttrade vid det här laget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.