4 433 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
"Parallelkopplad" automatsäkring
Sida 1 av 2
Hej,
orkar en utlöst automatsäkring "dra med sig" ytterligare en säkring likt en trefassäkring? Skulle vilja förbinda "säkringsspaken" på två säkringar bredvid varandra så att om den ena eller den andra löser ut så bryts båda kretsarna. Om inte, kan man köra en trefasare med bara två faser och få denna funktion?
orkar en utlöst automatsäkring "dra med sig" ytterligare en säkring likt en trefassäkring? Skulle vilja förbinda "säkringsspaken" på två säkringar bredvid varandra så att om den ena eller den andra löser ut så bryts båda kretsarna. Om inte, kan man köra en trefasare med bara två faser och få denna funktion?
finns 2 fas säkringar. Frågan är mer varför du vill göra det?
Tänkte just fråga om tvåfassäkringar. Varför? har ett fritidshus som får nätspänning antingen genom bensinelverk eller 12VDC-växelriktare, båda har "mittpunktsjordad 230V", d.v.s. 2x115V mätt från jordpunkten, är inte så lämpligt att koppla ihop noll och skyddsjord i skåpet då så jag kör två säkringar per krets men löser den ena ut utan att den andra gör det så finns det ju kvar 115V relativt jord i kretsen, inte så lämpligt.danielr112 skrev:
Redigerat:
Kan inte hitta de ja tänkte på nu. kanske var 3fas säkringar ja sett men är dock inte säker.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det finns tvåpoliga automater.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om man vill ha en automat som går sönder när man drar åt hissklämmorna (plasten spricker runt hissen eftersom den vrider sig när man drar åt) ska man välja MLine som det länkas till.
om man vill ha en automatsäkring billigt till en stuga och vill välja en Mline så skippar man att anlita en elektriker och monterar själv och drar åt med känsla, för man vet att så fort en elektriker ser nåt budgetmärke så tänker han "den här ska jag jävlarimej ha sönder så jag får sälja en Hager"Rikard Ågren skrev:
jag hållr med om att det billigaste oftast är smäck och jobbigt att montera, har jag fått erfara, så visst är kvalitet roligare att jobba med, men ibland bestämmmer budgeten vad det får bli om det gäller vanligt folk och inte vellinge-bor..
Trepoliga var också en fundering jag har, är du säker eller tror att dom fungerar med två faser? Såg också att det fanns personskyddsautomater men gissar att säkringsfunktionen bara fungerar på ena polen, någon som kan bekräfta det?elmont skrev:
Redigerat:
Här kan beställa en snorbillig 2pol 10A.! Blue line = General electric = fullt OK
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=7430
Det är bland deras lagerrensningsgrejer.
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=7430
Det är bland deras lagerrensningsgrejer.