Är det nå konstigheter? Ska båda polerna kopplas i brytaren? Tack tack.

Om man inte har någon koll alls så borde man undvika den typen av jobb.

• Gilla
Christer G.V. och 1 till
  • Laddar…
Till att börja med: du kan ALDRIG basera kopplingen på vilken färg en ledare har. Du måste veta vilken funktion en viss ledare har, och om det ör funktionen du vill ha till ditt uttag.

Ledarna som ör kopplade till en brytare är normalt sett fas (alltså ström direkt från elcentralen) och en tändtråd (ledaren som matar ström till din lampa, när brytaren är sluten). Vid lampan har du tandtråden och en nolla/neutral den returnerar ström från lampan till centralen.

I ett vägguttag behöver du en fas och en nolla. Nollan finns som sagt inte kopplad till din brytare.

Skall kanske förtydliga. Om du kopplar uttaget till brytaren så kommer det inte att fungera.

H hempularen skrev:
Till att börja med: du kan ALDRIG basera kopplingen på vilken färg en ledare har. Du måste veta vilken funktion en viss ledare har, och om det ör funktionen du vill ha till ditt uttag.

Ledarna som ör kopplade till en brytare är normalt sett fas (alltså ström direkt från elcentralen) och en tändtråd (ledaren som matar ström till din lampa, när brytaren är sluten). Vid lampan har du tandtråden och en nolla/neutral den returnerar ström från lampan till centralen.

I ett vägguttag behöver du en fas och en nolla. Nollan finns som sagt inte kopplad till din brytare.

Skall kanske förtydliga. Om du kopplar uttaget till brytaren så kommer det inte att fungera.
Jag tror jag samlar upp ett par eljobb och kontaktar elektrikern, detta görs bara för avancerat för att skapa monopol hos elektrikern, och det fungerar.

J jesper--- skrev:
Jag tror jag samlar upp ett par eljobb och kontaktar elektrikern, detta görs bara för avancerat för att skapa monopol hos elektrikern, och det fungerar.
Det är verkligen ingen raketforskning det handlar om
Det gäller bara att ha förståelse och kunskap om hur det fungerar
Att byta befintliga uttag och brytare är väldigt enkelt men att utöka eller förändra en i stallation kräver lite mer kunskap

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5
J jesper--- skrev:
Inte svårare än att veta vilket rör som är varm och kallvatten, skillnaden är att du behöver instrument för elen, vattnet (rören)kan du ta på utan att du dör.
En villainstallation är inte komplicerad däremot en hel del säkerhetsaspekter att ta hänsyn till.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Det är verkligen ingen raketforskning det handlar om
Det gäller bara att ha förståelse och kunskap om hur det fungerar
Att byta befintliga uttag och brytare är väldigt enkelt men att utöka eller förändra en i stallation kräver lite mer kunskap
Enkelt hade varit ledare på ledare, ska ju slippa poler pga växelström.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.