1 205 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Paralellkoppla rörelsedetektorer
Hej, har 5 st armaturer längs väggen och en rörelesedetektor. Denna gör att belysningen tänds när jag öppnar dörren men den tänder inte när jag kommer på uppfarten. Kan jag koppla in en till detektor och hur ska denna kopplas då?
Är det reläutgång på rörelsevakterna går de att paralellkoppla.
Jag har L,L1 och N det är relästyrda detektorer. Ska jag dra matarspänning till detektor 2 också eller ta denna från detektor 1?
Koppla in detektor 2 som om detektor 1 inte fanns, så blir det rätt
Se bara till att fas och nolla verkligen ligger rätt på terminalerna på bägge detektorerna så du inte får en kortslutning om/när bägge drar samtidigt.
Borde jag inte kunna koppla så här, detektor 2 får konstant matning från samma som detektor 1, detektor 2 L1 dras till samma toppklämma som detektor 1 L1 alltså matning till armaturerna och på så sätt få ut fas till armaturerna utan att behöva dra extra kabel till dessa? Om detektor 1 & 2 stänger samtidigt blir det kortslutning om jag gör på detta sätt?
Så bör du kunna göra.Oskarsson83 skrev:Borde jag inte kunna koppla så här, detektor 2 får konstant matning från samma som detektor 1, detektor 2 L1 dras till samma toppklämma som detektor 1 L1 alltså matning till armaturerna och på så sätt få ut fas till armaturerna utan att behöva dra extra kabel till dessa? Om detektor 1 & 2 stänger samtidigt blir det kortslutning om jag gör på detta sätt?
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Liknande trådar
-
Paralellkoppla ett till eluttag?
El -
Kan man byta ut tryckknappar mot rörelsedetektorer?
El -
Paralellkoppla 230 v ledlampor G9, vilken RKUB är lämplig?
El -
Paralellkoppla acktankar, hur noga med rördragningen?
Ved, Pellets, Flis -
Våra rörelsedetektorerna börjar gå sönder efter 10-15 år, andra drabbade?
El