Hur har ni löst det med att koppla flera mottagare till samma parabol om man har flera huvuden på parabolen?
Diseq-switchen gör väl att bara en box åt gången kan kopplas in?

Ett alternativ kan vara att byta mikrohuvudet till ett som har två eller fyra utgångar. Då kan du använda två eller fyra mottagare till samma parabol.

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/4865.htm

En nackdel är att man måste dra flera kablar upp till parabolen.

Det går finfint att sätta en splitter EFTER diseqswitchen uppe vid plattan. Sedan kan du dra en kabel till vardera mottagare. I alla fall har vi gjort så och det fungerar prima. Fast du får ju inte ha motorstyrd parabol då för då får ju resp. mottagare använda samma kanaluppsättning samtidigt. En diseq har ju bara den förmågan att den kopplar samman två mikrohuvuden till en kabel..

Har ni inte sett viasats tv-reklam, (eller var det comhem?)

Vill du titta på olika program på olika tv-apparater så kan du skaffa ett abonnemang till! Kommer inte ihåg om du skulle hyra en extra dekoder också...

Styx; Hur gör du om någon tittar på TV3 och man på den andra mottagaren ska titta på tex kanal 5? ;D ;D
De ligger ju på olika satelliter........

Om det ska fungera måste man göra som ymca skriver, byta mikrovågshuvudet till ett med fler utgångar och koppla en DiSEqC-switch för varje mottagare som ska användas.

/Calle

Ja eller om man gör som Styx säger splittar signalen innan diseq-switchen till två diseq-switchar, en för varje mottagare.
Tråkigt bara när man redan har antenkanlarna dragna i serie mellan uttagen, då måste man dra om ledningarna....

Ett inlägg till den här tråden, det kan efter något år uppstå ett problem om du sätter en split efter diseqswitchen för att splitta signalen till två mottagare. Om du har otur så är volten olika på mottagarna till huvudena och du kommer att knäcka mottagaren och huvudet inte kul och ganska dyrt. Jag vet om en kollega som hade kopplat så här det slutade med en räckning på ca 6500 för att köpa ny utrustning. :-/
Så jag rekommenderar er att ni skaffar ett nytt huvud till parabolen med två eller fyra utgångar för att sedan sätta en diseqswitch till varje för att sedan dra ner kabalen till respektive mottagare i huset. Eller om man vill kolla på många olika kanaler så kan man ju också skaffa sig en boxer som sänder ut kanal 5 eller Canal+. ;)
Ni kan ju också skaffa ett parabolkort till datorn för att se sändningen där eller sända ut den på nätverket i huset. kolla in sidan www.sat.nu för att kolla priset på huvud och kort till datorn som bygger om den till en mottagare. Om ni vill kolla på en ny LNB så gå in på länken här http://www.almsat.com/Sv/lnb.htm
Lycka till i satellit djungeln men jag skulle i gilla fall aldrig igen ta ett abonnemang från Viassat hällre lever jag utan TV3. ;D ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.