Byggahus.se

Papptak eller inte

1. R
    Medlem Nivå 1
    Vi funderar på att köpa ett hus från 70-talet och pappen är bytt 92. Mina frågor är hur bra och säkert det är med papp när man tänker på fukt och underhållskosnader vid t.ex byten, hur länge håller ett sådant tak om man jämför med andra (för och nackdelar). Huset är enplans ca. 120kvm, taket har en väldigt liten lutning.
    Tacksam för alla Snabba svar.

2. N
    Medlem Nivå 5

Re: Papptak eller inte

Hej hej!

Det jag har att säga om detta tak är att det är det enda som gäller vid mkt små taklutningar, ev kanske man kan använda ståndfalsad plåt? Ja, ja, papp tak är bra om det blir lagt av en som verkligen vet vad han gör, sedan så bör man underhålla dessa tak, ganska regelbundet. Särskillt vid mkt små taklutningar. Sopa löv, snö och annat skit som lägger sig och nöter i pappen.

Om det sköts väl så är livslängden på ett sånt tak rätt långt vill jag minnas, rätta mig någon om jag fel, men har för mig att det kan ligga uppemot 10-15 år.
    Men jag skulle personligen inte välja ett papp tak. När det väl börjar spricka och torka sönder så är det inte så kul. Kladda och smeta med lagningmassa, prima, stryka tjära... Nej tackar vet jag plåt och tegel, bara å kolla över taket och byta en panna då och då.

3. N
    Medlem Nivå 7
  4. T
    Medlem Nivå 5

Ring någon takläggarfirma och fråga, papptak har betydligt längre livslängd nuförtiden.

5. Q
    Medlem Nivå 5

Om jag hade kunnat välja så hade jag valt "vanligt" med betongpannor. Nu ville vi ha vårt hus med papptak, så då fick det bli det, det var så många andra faktorer som vägde för. Ett papptak idag klarar 20 år eller mer. Vad man får stå ut med att gå över och titta en gång på våren och en gång på hösten och ta lite takkitt på de skarvar som ser dåliga ut (ung 1-2 timmar per år). Man ska inte upp och springa på det i onödan, så det är inte så hemskt. Trenden har vänt och nu byggs många ny hus med papptak, där jag bor så byggs det just nu i gruppområden mer hus med papptak än med betong

6. H
    Medlem Nivå 5

Nix:
    1) Jag tror man ska tänka sig för innan man lägger sedum på ett tak som inte från början är konstruerat för det. Jag tänker då ffa på att sedum är avsevärt TYNGRE än ett tak med enbart papp. Takstolar mm måste ju klara den högre belastningen.
    2) Visst är sedum vackert men det ersätter ju inte behovet av ett tätskikt under. Snarare endast kosmetika.
    3) Vid mycket flacka tak kan man också ifrågasätta hur mycket av taket man någonsin kommer att se, om inte marken är kuperad.

Ledsen att vara en surpuppa, jag gillar verkligen sedum även om det kanske inte märks ibland... ;)

7. N
    Medlem Nivå 7

Leverantören påstår att tyngden inte ökar (nämnvärt) men man skall naturligtvis inte kasta upp det utan att tänka sig för.

Sedum är bara kosmetika. Inte så bara iofs. Men det krävs ett tätskikt.

Man kan må bra av saker man inte ser också...

Och man är inte en surpuppa bara för att man ser realistiskt och krasst på saker!

Sedum är dyrt. Kanske för dyrt för att lägga som kosmetika på 120 kvm för 600 kr per kvm...
    Men den värderingen lämnar jag till den enskilde...

8. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Papp är ju lite lömskt...
    Rätt vad det är börjar det läcka utan synbar anledning.
    Jag hade lagt plåt nästa gång.
    Men är det lagt -92 av en bra firma håller det säkert 10 år till.

9. Q
    Medlem Nivå 5

Är verkligen plåt säkare på tak med liten lutning?

10. M
    Medlem Nivå 6

Det går inte att lägga plåttak om lutningen är för liten. Det kommer att rinna in vatten som attan!! Papptak som läggs av en seriös takläggare har garantier på upp mot 40 år. Kolla referenser på firman och glöm plåten!