Papptak, är detta OK och hur lösa övergång

379 läst  5 svar

1. M
    Medlem Nivå 3
    DAA2A2EA-C06E-442B-B802-D7F9F5DB8BA4.jpeg 524D185D-C8FE-4AB7-9DDB-0DEF0FC23839.jpeg 97D82144-607A-4C7D-970E-9B325EEEFC87.jpeg B92C346C-0396-467F-B399-ED43E73E4704.jpeg Hej
    Vi fick taket på vårt fritidshus omlagt i höstas och nu när jag inspekterar så är jag väldigt tveksam till en lösning de gjort. Det estetiska är inte viktigt men jag tar gärna emot synpunkter på tex bubblorna också. Men det som bekymrar är lösningen där taket är av olika längd i nederkant. Man har låtit pappen leda ned mot övre ändan på vindskivan. Plåten har man vikt ned men det är ju inte en tät plåtbetäckning. Tidigare låg korrugerad plåt på hela taket som täckte detta men efter läckage så byttes allt, inkl råsponten. Så hantverkarna har kunnat lösa detta på valfritt sätt. Jag har begärt att de kommer ut och tittar och det skall de göra men behöver litet argument eller helst förslag på hur man kan göra det bättre. Och helst en mer kreativ lösning än bara en uppmaning att ”gör om gör rätt” :D Se bilder.

2. S
    Medlem · Nivå 6
    Är det en firma som åstadkommit det där? Fyfan vilket jävla misslyckande. Reklamera hela jobbet omdelbart, både när det gäller bubblor och och plåtarbetet.

3. M
    Medlem Nivå 3
    Hej! Jo jag har reklamerat och de verkar ta det seriöst och skall komma och kolla. Så bubblor/veck är inte OK? Tekniskt eller ”bara” estetiskt?

4. ricebridge
    Husägare · Nivå 11
    Nu är jag ju ingen takläggare, men jag hade springit fort och långt bort från en firma som gör sådär - det ger inte direkt något proffsigt intryck. Minst sagt.
    Förutom att plåten ser ut som om en berusad MC-knutte tjongat dit den med slägga - efter att ha bitit av plåtarna med tänderna - så borde väl bubblorna öka risken för att det blir hål i pappen där bubblorna är, eftersom de sticker upp i vädret utan något stöd under.
    Riv dän, gör om...

5. M
    Medlem Nivå 3
    Tack för synpunkterna. På något ställe sitter pappen i spänn mot trekantslisten dvs den smiter inte åt längst råsponten och listen utan sitter spänd och det är därmed luft under. Borde kunna spricka vid tex snölast, eller?

Kan man kräva att de skär ned bubblorna och lägger ett till lager papp eller hur fixar man detta? River bort allt och gör om även underlagspappen? Är det kanske enklare att läkta upp och lägga ett billigt plåttak över?

6. G
    Medlem · Nivå 5
    Fattar inte ens hur man som hemmapulare skulle kunna lägga ett papptsk så dåligt. De där bubblorna kommer slitas hårt och spricka. Det ser ut som om det kan komma in vatten i dem. Nocken gör man väl ofta förstärkt? Dvs överlapp från båda sidor ö er nocken och sedan en nockremsa över båda. Etc etc.
    Har du betalat mkt så kanske det lönar sig att ta dit ngn sakkunnig besiktningsman som dokumenterar det hela. Detta tak bör läggas om av en annan firma och du skall inte betala ett smack.

ricebridge gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: