Byggahus.se

pappremsa eller glasfiberremsa - samt hur använder jag dessa

1. P
    Medlem · söderman · 7 inlägg

per.pernilla

Medlem
    Hej hej,
    i vårt nybyggda hus, nu har jag kommit till spackling av gipsskivor på vägg. Och jag har fått olika svar på vad jag ska använda för material. Dvs ska man använda pappremsa i skarvarna eller den klassiska glasfiberremsan? Någon säger att bara pappremsan är godkänd numera att använda, någon säger att pappremsan är stummare att använda jmf. glasfiberremsan, därför är den bättre. Men vad jag vet så är glasfiber stummare än papp eller? Sen har jag hört målare som mest använder sig av glasfiberremsan. Men även det andra.

Sen undrar jag hur jag sätter dit remsan (oavsett glasfiber eller papp)? Spackla jag först i skarven, sen sätter dit remsan medans spacklet är vått och spacklar igen? Vad har man då glasfiberns självhäftning till?
    Samt att dom rekommenderade att limma pappremsan. Men om spacklet är vått är det bara till att lägga dit den och spackla på nytt eller?
    Tacksam för alla svar jag kan få. Är väldigt villrådig just nu,.
    Vänligen
    Pernilla

2. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 253 inlägg

Fasting65

Medlem
    Klicka på länken "Sök i detta forum" och sök på "pappersremsa". Det finns ett helt lass med diskussioner om det. Pappersremsa är rekommendationen eftersom glasfiber är väldigt svagt i ena ledden, men starkt i andra. Papper tar upp rörelser i alla ledder.

Kör med skivspackel (blötare än LH-spackel) vid uppsättning av remsorna. Annars vet jag att flera använt tapetklister.
    Norgips har bra dokumentation om montering av gipsskivor:
    http://www.norgips.se/index0,598.htm

Följande pdf beskriver val av remsa samt teknik vid spackling:
    http://www.norgips.se/file?dnl=SE%2Fservice%2Fmontage%2F6_2_Spackling_av_gipsskivor_2001.pdf

3. N
    Medlem · Örebro · 13 inlägg

Neil_Peart

Medlem
    du ska endast använda den sk pappersremsan,punkt!
    glasfiberremsan får du stora problem med sprickor, de målare som rekomenderar den, gör det i fullständig okunskap i så fall

pappersremsan lägger du i det blöta spacklet, kan vara lite knepigt innan man kommer på hur mycket spackel man ska lägga på, men om du fyller infasningen på gipsskarven precis så att du inte ser skruvhålen eller pappen på gipsen ungefär, för lite spackel så får du släpp och för mycket spackel så blir det svårare att få dit remsan snyggt

sen lägger du i remsan uppifrån och trycker lätt neråt med spackeln och river av den med spackeln längs ner, ha rullen med remsan så att den bildar en "6:a" när du rullar den neråt på väggen, brukar vara det enklaste sättet att få dit remsan jämnast

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.