Byggahus.se

Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?

1. B
    Allvetare · Nivå 9
    Tja... Nu vet jag inte i vilken värld du lever i. Men när man jämför siffror från 2005 och 2019 så har trafiken ökat.
    Det tog nästan 10 år förvisso....
    Men folk vänjer sig...

0

2. B
    Medlem · Nivå 22
    Precis viss skillnad på 2 och 10 år.

3. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 18
    Befolkningen i Storstockholm har ökat med 20 % under tiden också. Biltullar är helt enkelt inte ett bra exempel på att incitament inte fungerar.

4. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Klart en prismekanism fungerar men den är nog sällan linjär så att små prishöjningar sänker nyttjandegraden. Vad gäller biltullar så är ju dessutom tröskeln väldigt stor för väldigt många. Vad jag har förstått så visar undersökningar att bilister inte flyttar sig från ratten frivilligt och de byter inte till kollektivtrafik. De flesta har byggt sitt liv och sin vardag kring bilen och de är uppväxta med värderingen att körandet är det som livet kretsar kring. Lösningen på varje vardagsproblem är att sätta sig i bilen. Kollektivtrafik är för barn och förlorare. Så för att minska dessas resande så får man straffa ut de fattigaste i den gruppen med rejäla avgifter.

5. G
    Medlem Nivå 4
    Efter jag skaffade kort och bil, så har jag slutat åka komunalt, skönt att slippa allt slusk som inte vet vad tvål och vatten är, lagom ljudnivå osv. De gånger jag behövt åka med annat än min bil, har jag tagit taxi, väldigt få gånger som jag åkt kommunalt efter kortet togs.

6. D
    Medlem Nivå 2
    Håller med 100%. Har alltid en eller flera Ikea Knalla i jackfickan/frugans handväska/bilen.
    Stark, tålig mot vätska, lätt tvättad.

7. D
    Medlem Nivå 2
    Inget i direktivet säger väl att man måste ta ut en skatt?
    Kunde lika gärna vara en "motbok" för påsar, då fick man koll på antalet påsar också:thinking:

• Laddar…
  8. B
    Allvetare · Nivå 9
    Självklart!
    Men poängen fungerar en då!
    Folk glömmer och trillar tillbaka.

9. B
    Allvetare · Nivå 9
    Allt fungerar till en början sen går vi tillbaka igen.
    Om vi nämner kollektivtrafiken och att många fortsätter köra bil. Så är en anledning som många missar. Kommer du utanför storstäderna finns ingen kollektivtrafik värd namnet.
    Även i storstäderna finns det missar
    Så många gånger tar det längre tid att åka kommunalt.
    Anledningen är många. Själv kör jag bil till jobbet. Dels tiden, men även det är bekvämt. Jag föredrar bilen trängas bland massa andra människor. Dessutom kan jag skylla på mitt psyke. Sitter hellre i kö i bilen.
    Så fördomarna stämmer inte helt
    Det finns så många anledningar.
    Det finns ställen man måste ha bil till.
    Men självklart det finns alla kategorier. Nu kan man dessutom skylla på corona :D
    Jag kör lika mycket oavsett vad miljö partiet gör.

10. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Du bekräftar min poäng. Enda sättet att stoppa att du kommer åkandes med din bil är att det är så dyrt att du inte har råd. Du är som många andra bilister okänslig för avgifter.

• Laddar…
  11. B
    Allvetare · Nivå 9
    Inte okänslig. Det känns ordentligt i plånboken. Det finns en sak du bör lära dig när det gäller politik. De skulle aldrig göra en sådan korkad sak av flera anledningar. Men den viktigaste är inte miljön, det är en bra ursäkt. Men det handlar om pengar. De vill få in pengar. Höjer du för mycket får de inte in några pengar. Sen finns är det helt enkelt så att de vill sitta kvar nästa val. Att då chockhöja så mycket så skulle de troligtvis inte bli kvar.
    Sen finns det många anledningar att inte göra som du vill. Det är så enkelt det skulle bli så dyrt att handla så folk skulle inte ha råd. Att åka buss skulle bli väldigt mycket dyrare. Om du måste ta in en hantverkare så skulle det kosta bra mycket mer. Precis allt skulle bli tok dyrt. Troligtvis skulle många arbetstillfällen försvinna. Allt för du vill att jag ska sluta ta bilen till jobbet.
    Ett tips, världen är inte bara vi som åker till och från jobbet
    Utan så väldigt mycket mer.
    Nej elbil är inget alternativ. Jag har inte råd med det. Den ända vettiga är tesla å den kostar nästan en miljon.

Förstår du då varför man inte kan chockhöja bränslet. Nu har dessutom inte nämnt de som bor utanför storstaden. De skulle inte ens har råd att ta sig till jobbet.
    Så, har du fler bra idéer?
    Fundera på riktiga miljöproblemen istället. Hur får vi ordning på utsläppen från fabrikerna i Asien och Indien.
    Där måste alla länder hjälpa till. Fast de är inga problem. Vi släpper ut mer koldioxid... Eftersom våra politiker börjar räkna med Människa och yta...
    Att miljön skiter fullständigt i hur politikerna räknar. Den bryr sig om mängden totalt i luften.... Vilket de flesta här inne begriper om man inte är politiker

Det togs upp tidigare och är ett bra exempel. Det är tobaksskatten. Där dök det upp en smärtgräns. När var och varannan människa blev brottsling. Köpte smuggel cigg. Det smugglarna började med cigg istället mer lättsålt i förhållande inget straff.
    Staten fick inte in de pengar de hade hoppats på. Tvärtom....
    Vi har alla en smärtgräns. Då börjar man leta alternativ. Mycket väl alternativ som inte kanske är helt lagliga. Staten får inte in Några pengar och beroende på vad så kan miljön bli mer lidande än innan...

Redigerat 22 maj 18:55
  12. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Du tycks ha missförstått vad jag vill säga. Jag diskuterar inte några politiska skattehöjningar (utom på platspåsar då). Det jag kommenterade bara det faktum att prismekanismer fungerar men att det finns tröskeleffekter att att man därför inte kan förvänta sig direkt linearitet ökad skatt nedgående konsumtion. Detta kan t ex bero på att konsumenter är ganska prisokänsliga för det som de byggt sina liv kring (befintligt boende och bilåkande t ex). Om folk byggt sina liv kring plastbärkassar eller inte låter jag vara osagt.

13. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Jag utgår från att alla som tycker skatt på plastkassar och fruktpåsar är rätt inte använder soppåsar av plast heller.
    Borde väl stämma?

• Laddar…
  14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det är väl de som regelmässigt kastar sina påsar i naturen, men inte tycker om sitt beteende, som välkomnar skatten.
    Ty nu ser de en chans att bryta sitt dåliga mönster.

15. tttomten
    Medlem · Nivå 13
    Varför skulle det vara så?

Jag har minskat min förbrukning över tid och troligen har skatten gjort så minskningen intensifierats. Jag använder dock soppåsar av plast, det ena utesluter inte det andra.