Byggahus.se

Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?

1. B
    Medlem · Nivå 20
    Nu är det ju inte regeringen som har hittat på det utan det kommer från ett EU-mål antaget 2015 om att det inte ska förbrukas mer än 40 plastkassar per person och år 2026.

2. R
    Medlem Nivå 6
    En rulle är väl typ 20-25 påsar? Alltså avfallspåsar du köper i butik med sån tunn tunn plast. Vi slänger väldigt lite har jag märkt jämte grannen som överfyller sina tunnor. Blöjpåsarna fyller ju brännbart men utan dem så hade vi kanske slängt 1/4 brännbart typ.

Eltandborste, tandborstar, och typ rakapparater, hyvlar och sådant smått tänkte jag på. Tv är förståeligt att de har frigoliten =)

För att inte tala om de där förbenade mjölkpaketen. Det funkade super innan de onödiga plastkorkarna kom.

3. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Eftersom inga seriösa siffror verkar existera så jag gjorde min egen jämförelse:
    Min textilkasse är av den lite större modellen typ lättviktspresenning vilket jag uppfattar vara bland de vanligaste, vikt knappt 200g, en vanlig och betydligt mindre ICA plastkasse väger ca 20g.
    Så med en lekmans ögon sett utskåpar min kasse ICA-kassen med hästlängder även om jag räknar väldigt snällt på ett förhållande 1:100.
    Så jag är fortfarande av den uppfattningen att engångskassarna är värre miljöbovar.

4. C
    Medlem · Nivå 6
    Sydde egna tygpåsar, av löpare som jag köpte på religiösa loppiset här i trakten.
    Viker dubbelt, syr, sätter på handtag. Klart. Håller i evigheter.
    Nu funderar jag på att sy egna småpåsar, men har inte kommit till skott med det ännu.

5. B
    Medlem · Nivå 7
    Förr tömde jag regelbundet "påslådan" när den blev överfull med kassar från affären men faktiskt har påsdebatten gjort att vi tänker till och köper färre kassar.
    Kan jag ta mindre inköp i famnen så skippar jag kassen.
    Mina kunder i mitt yrke frågar sällan efter kasse. Man stuvar i en återvunnen kartong tex.
    Faktiskt händer det att påslådan är nästan tom när man behöver flera soppåsar.

• Laddar…
  6. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Håller helt med! Men, och kanske nog så viktigt, jag vet att många med ej fullgod "handfunktion", exempelvis äldre, har väldigt svårt att hantera traditionella mjölkförpackningar helt i kartong. Kan även tänka mig att det är rätt svårt att ta fram hjälpmedel för att öppna dessa förpackningar. För dessa grupper är nog skruvlocket uppskattat.

• Laddar…
  7. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Japp, idag köper vi istället rullar med halvt odugliga soppåsar som garanterat används enbart en gång och då ofta två och två för att fungera.

Ja, jag vet att de är tunnare och kräver mindre resurser än en "riktig" plastkasse men lite tokigt känns det trots allt.

Och för min del har "påsdebatten" inte påverkat ett smack utan det är enbart priset som får mig att köpa färre kassar så den styrningen fungerar i alla fall på mig.

• Laddar…
  8. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Sax?

• Laddar…
  9. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Motorsåg eller yxa funkar säkert också men vissa vill öppna mjölkpaketen på ett återförslutningsbart sätt och helst utan söl. ;)

• Laddar…
  10. T
    Medlem · Nivå 12
    Lite sidospår i tråden men i östeuropa såg jag i slutet på 90-talet mjölk och andra flytande drycker förpackade i plastpåsar, alltså något tjockare plastpåse som var hopsvetsad i bägge ändar. Naturligtvis inte återförslutningsbar, man klippte upp ett hörn och hällde innehållet i en bringare. Samma princip kan man använda med dagens förpackningar om man inte vill göra dem återförslutningsbara; att man häller över innehållet i en tillbringare. Det medför en positiv bieffekt av att det är betydligt trevligare att hälla upp från en tillbringare även en vanlig vardagsmorgon än från en ful kartongförpackning. Nackdelen är att det skapar lite mer disk.

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Nivå 11
    Uppenbarligen är frågan inte "närmast självklar", då hade diskussionen inte uppstått.

snaggletooth hävdar att den länkade undersökningen/jämförelsen inte stämmer, jag efterfrågade bevis på snaggletooths åsikt. Behöver det verkligen specificeras bättre?

12. Stefan Bengtsson
    Medlem · Nivå 9
  13. T
    Medlem · Nivå 11
    Må så vara, inget nytt under solen... Men, våra styrande verkar välja och vraka mellan vilka eu-mål/direktiv/lagar/regler som vi skall följa.
    Finns plastpåseskatt med i det eu-mål du nämner? Är det tvingande för medlemsländerna? Frågar inte för att ifrågasätta utan för att jag inte vet.

14. B
    Medlem · Nivå 20
    En hel del äldre har problem med att få upp skruvlocket eftersom man får ta i rätt mycket för att öppna första gången. Vet att jag till en släkting beställde någon pryl från Arla som skulle vara ett alternativt sätt att öppna, men jag vet inte om det fungerade eftersom jag inte bodde nära.

Och mjölken håller kortare tid vilket är ett problem för många ensamstående gamla som bara dricker ett glas mjölk om dagen.

Med tanke på hur det har varit formulerat på de ställen där jag har läst om det så är nog det som EU bestämt bara är ett mål och sen är det upp till varje land att bestämma hur de ska nå målet. Höjd kostnad är ett mycket effektivt sätt att få folk att minska antalet köp när det finns alternativa sätt att lösa problemet, i det här fallet då att få hem maten från affären.

Jag har inte kollat hur andra länder har gjort och kommer att göra för att nå målet. Jag skrev "har gjort" därför att det redan till det årsskifte som just varit fanns ett mål, som då var ung. dubbelt så högt som det mål som jag skrev om sist. Det målet kanske var anledningen till att även butiker som inte är livsmedelsbutiker började ta betalt för plastkassar.

15. useless
    Självbyggare · Nivå 24