Byggahus.se

Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?

1. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Du menar aty du drack för mycket corona?

• Laddar…
  2. N
    Medlem · Nivå 12
    Nej, det gör skatten inte alls. Det är en skatt för att fylla på det svarta hålet.

Hade man separerat skatten så plastpåsar av förnybar plast inte drabbades så visst, hade man även straffbeskatrat papperspåsar och tygpåsar, eftersom de är ännu sämre för klimatet/miljö så visst.

Men det gör man ju inte, så detta är bara en skatt liksom alla andra skatter....

3. P
    Medlem Nivå 9
    Så för att avsluta denna tråd kan vi konstatera att straffbeskattnningen på plastpåsar inte är en miljöskatt.

Att papper och tygpåsar är lika miljöfarliga som plastpåsar

4. B
    Medlem · Nivå 22
    Hur har det konstaterats att tygpåsar är lika miljöfarliga som plastpåsar?
    Jag har inte sett några bevis för det.

5. H
    Medlem · Nivå 8
  6. B
    Medlem · Nivå 22
    Den undersökningen har redan varit uppe i tråden och sågats jäms med fotknölarna eftersom den är kraftigt vinklad genom den vikt och volym på maten man har valt där. Är tygkassen dessutom sydd av tyg som tidigare har använts till något annat så stämmer inte heller resultatet eller om tygkassen tillverkas av något annat än bomull.

Som det står:
    och det går alldeles utmärkt att använda en tygkasse hundratals gånger.

7. B
    Medlem · Nivå 22
    Jag ser att du nu har lagt till en länk till Råd & Rön och då kan jag citera från den:

• Laddar…
  8. H
    Medlem · Nivå 8
    Jag respekterar allas åsikter,tror dock inte att medtagen egen tygpåse är något som majoriteten av Sveriges befolkning kommer att använda,utan papperspåsen blir dominerande som engångsprodukt vid inköp,vad som borde straffskattas också är pappersreklam,kunde användas till papperspåsar tex.

• Laddar…
  9. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Naturvårdsverket har naturligtvis funderat på detta med energi- och resursåtgång om plastpåsekonsumtionen minskas. Svaret är att man inte vet vad de kommer att bytas mot och i vilken utsträckning. Det som finns är en uppskattning från EU-kommissionen:

"EU-kommissionens konsekvensutredning över effekterna av styrning mot minskad förbrukning av plastbärkassar uppskattas att en minskad förbrukning av 1000 engångsplastbärkassar resulterar i en efterfrågan på 127 pappersbärkassar, 29 flergångskassar av plast och 4 tygkassar."

Naturvårdsverket uttrycker dock viss skepsis:

"Beräkningarna är delvis baserade på erfarenheter från ett frivilligt initiativ för att minska förbrukningen av engångskassar i matvarubutiker i Storbritannien, vilket innebär att de inte nödvändigtvis är direkt överförbara på svenska förhållanden."

Vidare konstaterar Naturvårdsverket att andra typer av påsar än plast- och papperspåsar (t ex tygpåsar) huvudsakligen importeras med alla de problemen. Papperspåsarna är inte bra i direkt jämförelse med plastpåsarna:

"Förslaget väntas dock leda till en något ökad efterfrågan på pappersbärkassar vars produktion kräver både mer energi och vatten än plastkassetillverkning."

D v s vad som nu händer och om det blir någon förbättring för miljön vet vi inte. Idealt sett minskar plastpåseförbrukningen utan att ersättas av ökad konsumtion av andra alternativ. Det enda som då skadas är statsbudgeten. Ersätts plastpåsarna främst av papperspåsar lider också miljön skada.

http://www.naturvardsverket.se/uplo...016/rapport-plastbarkassar-slutl-20160321.pdf

10. optimum
    Medlem · Nivå 14
    Detta är trams och vi missar de verkliga miljöproblemen.

Detta ger ingen nej ingen effekt på mikroplaster i naturen eftersom plastkassar i Sverige inte slängs i naturen.
    Har du missat det att de används som soppåsar och går till sopförbränning.

• Laddar…
  11. optimum
    Medlem · Nivå 14
    • Laddar…
  12. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Idag när jag promenerade på lunchrasten blåstes en plastpåse (circle K) över gatan, den hade säkert kunnat hamna i havet (några 100m bort), kvävd några fåglar innan den förvandlades till mikroplaster

13. H
    Medlem · Nivå 8
    Ja,det var en vetenskaplig och grundlig studie i plastpåsars miljöpåverkan(y)

14. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    När någon påstår att något inte händer, behöver man bara visa på en gång när påståendet inte stämmer och då har man motbevisat påståendet.

15. H
    Medlem · Nivå 8
    Tja,håller med om att inget skräp ska slängas i naturen,plast eller annat,det gör jag aldrig själv iaf:)