Byggahus.se

Papperbeklädd mineralmatta för tilläggsisolering av vindsbjälklag

1. S
    Medlem · 2 inlägg
    Hej!

Jag planerar att tillägssisolera på vindsbjälklaget och behöver guidning i några detaljer. Min huvudfråga är spelar det någon roll om mattan med mineralull är pappersbeklädd?

Befintlig isolering är mineralull mellan bjälkarna och sedan pappersbeklädd matta mineralull ovanpå det. Sammanlagt bara 15 cm. Huset är byggt 1968.

Jag har tänkt köpa minst 20 cm till och lägga ovanpå, men frågan om det är ok att lägga på mer mineralull ovanpå pappret.

Är det t.ex. OK att ovanpå den befintliga isoleringen lägga matta som är 10 cm tjock, utan papp, och därefter därefter 10 cm av matta med papp.

Eller behöver jag ta bort den befintliga rullen som har papp och lägga den på överst?

/Siggi, total nybörjare (y)

2. KnockOnWood
    Husägare · 27 200 inlägg
    Hej Sigurdur, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Jag tror att det inte spelar någon roll att det finns ett lager papper nere i isoleringen.
    Pappret är ju endast ett vindskydd, för att det inte skall blåsa in i isoleringen.
    Det skall inte kunna bromsa ev. fuktvandring.

Jag har det intrycket att det användes mer förr.
    Kanske var vindarna "blåsigare" då.
    Nu är ju lösull den vanligaste vindsisoleringen, och där används inget papper.

3. F
    Medlem · 1 372 inlägg
    Hej
    Läs på ordentligt innan du lägger på mer isolering.
    Risken är överhängande att det får en fungerande vind att bli en mögelvind.
    Fredrik

4. S
    Medlem · 2 inlägg
    Tack för svar!

Jag ska läsa på ordentligt. Har också pratat med kommunens energirådgivare.
    jag antar att risken ligger i att vinden blir för kall och att det kondenserar på undertakets inneryta.

Min plan är att täta vindluckan ordentligt och sedan mäta luftfuktigheten regelbundet. Vid problem så kanske jag installerar utrustning som ventilerar vinden när luften utomhus är torrare än torrare än inne.
    /Sigurdur

5. F
    Medlem · 1 372 inlägg
    Problemet är att det inte räcker att ventilera med uteluft.
    Grundproblemet är att det pyser upp varm luft från boutrymmet.
    Varm luft kan bära mer vatten än kall.
    99% Rh vid 0 grader innehåller mindre vatten än 55%Rh vid 25 grader....
    Kolla länken nedan. Det folk brukar göra är att sätta igen all ventilation och köra en avfuktare.
    Frågan är om omaket med avfuktaren och elförbrukningen kompenseras av lägre energiförbrukning i andra änden.
    Något som är viktigt är att man har konstant undertryck i boutrymmet för att på så vis minimera läckaget till vinden.
    Självdrag hjälper oftast inte utan det måste till mekanisk frånluft (inte modell pax eller likvärdigt som går då och då) eller FTX.
    För egen del valde jag bort isoleringen dels för att det inte gav så mycket i rena pengar kontra risken för mögel och annat omak i form av avfuktare. Vi har tillräckligt med prylar som ska underhållas ändå
    http://www.lfs-web.se/fukt.htm
    Fredrik