Byggahus.se

Pannorna på - bäst före?

1. E
    Medlem · Nivå 11
    Pannorna ska på så fort som möjligt. Underlagspappen kan blåsa sönder om det blir hårt väder. Dessutom sliter solen på pappen. Man ska nog inte vänta mer än några månader i alla fall.

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Re: Pannorna på - bäst före?

Jag skulle direkt efter att läkten är spikad dra en press över taket i väntan på att pannorna kommer på. På tex rusta finns billiga pressar som håller så länge du behöver dom.

3. N
    Medlem Nivå 6

det kom upp ett ord på entreprenören i mitt huvud ....KLÅPARE

4. C
    Medlem Nivå 8

Kan inte säga hur lång tid det tar. Men jag har faktiskt sett underlagspapp som glidit isär/spruckit när sponten torkat.

5. S
    Medlem Nivå 6
  6. R
    Medlem Nivå 2

Okej. Pappen håller inte hur länge som helst, men den håller ett bra tag i alla fall.
    Är underlagspappningen ordentligt utfört håller det för orkanvindar. Även utan läkt.
    När vi lagt plåttak på storbyggen så är underlaget pappat innan vi kommer. Har vi flera hus så dröjer det innan vi kommer med plåten på sista huset. Upp emot 3 månader är inte ovanligt. Trots det är pappen oförändrad. Lika seg och hållbar som när den var nylagd.
    Jag antar att de lägger YAP 2200.

Jag skulle däremot inte rekomendera samma behandling med YAM. YAM är lika hållbart som blött toapapper. Även när det är nytt.

7. R
    Medlem Nivå 7

Sådant fuskbygge har vi, nu efter 25 år fick vi riva hela taket å göra det ordentligt efter flertalet vattenskador. Ner med tegel, ner med läkt, skivor, upp med råspont, papp, läkt och tegel. Roligare kan man ju ha! Mycket trevligt att ha övervåningen täckt med plast och hinkar när det droppar överallt.

8. K
    Medlem Nivå 2

Det är så jäkla typiskt med entreprenörer som kommer med "det håller hur länge som helst". Akta du går på en nit... Mig byggare sa detsamma. Men som RogerPl säger om det är YAM så lovar jag att det blir problem.
    Jag får själv lägga om min papp på hela huset efter att en kunnig yrkesman sagt "det håller".