Pannor vid ränndal...HJÄLP!!!

12k läst  7 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Har lagt ströläkt samt bärläkt i linje med befintlig ränndalsvinkel.

Bär/ströläkt 25*38mm. Använder "halvpanna" för att få så stor bit som möjligt "i" ränndalen, dvs slippa småbitar.

Nedre bärläkten är spikad på högkant även den som går paralellt med ränndalen.

OBS OBS!! Pannan som liggerut över ränndalen "vickar"...detta till följd av höjskillnaden mellan liggande o stående bärläkt, vilka "möts" längs ränndalen.

Har fått tips om små passbitar under pannorna för att få det stabilt.....är det rätt??

Har nå´n mer råkat ut för samma problem vid pannläggning vid ränndal???????

Nybörjare behöver hjälp!!!!

Tack på förhand.

2. D
    Medlem Nivå 5

Re: Pannor vid ränndal...HJÄLP!!!

Jag snedkapade mina pannor och vissa bitar blev ganska små, men det blev snyggt med en rak linje vid ränndalen.
    Jag skruvade fast pannorna närmast ränndalen för att få dem att ligga still.
    Kanske har du redan hål i pannorna. Annars får du borra försiktigt med ett litet betongborr.
    När du sedan skruvar ska du inte dra åt skruven för hårt. Det är bättre att det glappar någon millimeter än att pannan ligger i spänn och spricker efter ett tag.

Jag vet inte om jag förstår exakt hur du hade gjort med läkten. Jag satte en ströläkt längs med kanten på rändalen och sedan lät jag bärläkten sticka ut några centimeter över rändalen för att ge stöd åt pannorna.
    Längst ner vid takfoten ställde jag bärläkten upp för att kompensera höjden.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Det lär finnas något lim man kan använda för de allra minsta bitarna.

4. K
    Medlem Nivå 10

Ursäkta en mindre vetande, men vad är skillnaden mellan bär- och ströläkt?
    Och! Vet ngn om nån arbetsbeskrivning man kan titta i när man lägger tegel mot en ränndal?

5. S
    Medlem Nivå 1

Tackar för vänligheten med svaren....

Jag ställde bärläkten längs ränndalen på högkant också...dvs strö/bärläkt bildar en "linje" med ränndalen.

Kort sagt spikadebärläkt/ströläkt på samma sätt som vi takfoten, men bara "vinlade" upp den i ränndalens vinkel.

Är det rätt??????

Så det är normalt att sista pannan ut över ränndalen vickar innan fastsätning med skruv..??!!

Tack på förhand

6. Z
    Medlem Nivå 8

Ströläkt är det som ligger på pappen dessa kan ligga hur som helst bara de ligger längsmed fallet på taket och hyffsat rakt.. Bärläkt bär upp teglet och skall ligga rakt... Mycket rakt vid enkupigt tegel och hyffsat rakt vid 2 kupigt tegel...

Vill man göra det jobbiga programmet lägger man alla pannor i ränndalen... Tar en bräda och tvingar fast den och skär med vinkelkap men då blir det dammigt överallt. Eller så tar man den pannorna och kapar på marken...Eller så kapar man pannorna vart efter man lägger dem...Och syftar vinkeln huvudsaken är att det blir "hyffsat" rakt...

7. K
    Medlem Nivå 10

Var finns en arbetsbeskrivning för läggning av tegeltak?

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: