Hej.
Som både bild och rubrik antyder har vi en gammal pannmur (hus byggt 1926) nere i källaren som är bortom all räddning. Med en väldig massa jobb skulle det säkert gå att få den i bruksskick, men vi är mer intresserade av platsen den tar upp än av själva pannmuren.
Det som framförallt skulle kunna vara värt att spara är den stora hon i gjutjärn som bara är lite ytrostig i botten(uppskattade mått: diameter ca 70-80 cm, djup ca 40-50 cm).
Tänkte höra mig för om det är någon som har någon rolig idé vad man skulle kunna göra med denna innan jag gör mig av med den.
/Henrik
Som både bild och rubrik antyder har vi en gammal pannmur (hus byggt 1926) nere i källaren som är bortom all räddning. Med en väldig massa jobb skulle det säkert gå att få den i bruksskick, men vi är mer intresserade av platsen den tar upp än av själva pannmuren.
Det som framförallt skulle kunna vara värt att spara är den stora hon i gjutjärn som bara är lite ytrostig i botten(uppskattade mått: diameter ca 70-80 cm, djup ca 40-50 cm).
Tänkte höra mig för om det är någon som har någon rolig idé vad man skulle kunna göra med denna innan jag gör mig av med den.
/Henrik
Vi har en kopparkittel från en tvätt"maskin" i likande storlek.
På vår inflyttningsfest fyllde vi den med is och hade dricka i. Det var fortfarande is kvar dagen efter....
Ishink för större kalas alltså ett tips.
Annars är det väl ganska vanligt att folk beställer ben av smide till använder den som blomlåda.
En idé som vi också hade var att använda den som tvättho i nya diskbänken i tvättstugan, men det är den i vårt fall lite för stor för.
På vår inflyttningsfest fyllde vi den med is och hade dricka i. Det var fortfarande is kvar dagen efter....
Ishink för större kalas alltså ett tips.
Annars är det väl ganska vanligt att folk beställer ben av smide till använder den som blomlåda.
En idé som vi också hade var att använda den som tvättho i nya diskbänken i tvättstugan, men det är den i vårt fall lite för stor för.
Att göra en blompotta av ett gammalt bykkar är en bra idé, glöm inte att se till att den är dränerad. Det finns väl ett avtappningshål i botten? Håll det öppet! Att ha mat eller dryck i ett kopparkärl som inte är förtennat är en riktigt dålig idé. De kopparföreningar som oundvikligen bildas och immundigas är definitivt inte nyttiga. Även om man använder ett bykkar av koppar som blompotta måste man se till att blomjorden inte kommer i kontakt med kopparn allför mycket, tex genom att lägga en sopsäck emellan. Annars blir jorden förorenad av kopparföreningar. Det finns en anledning till att man baserade giftfärg til båtar på exempelvis koppar för att inget skulle växa på dem...
Jag har sparat en som jag tänkt att så småningom ska bli något slags barskåp, men hustrun som känner mig bättre säger att det aldrig kommer att bli så...
Vad tänker ni använda rummet till?
Om man får spåna helt fritt, utan att veta något om era behov och källare så skulle en bastu med relax/dusch där man behåller denna "installation" men upputsad vara otroligt snyggt. Som någon skrev tidigare lägger man sedan ölen på kylning i kallt vatten blandat med is. Men det är ju lite arbete att modernisera en källare från 1926
men man kan ju få drömma lite.
Om man får spåna helt fritt, utan att veta något om era behov och källare så skulle en bastu med relax/dusch där man behåller denna "installation" men upputsad vara otroligt snyggt. Som någon skrev tidigare lägger man sedan ölen på kylning i kallt vatten blandat med is. Men det är ju lite arbete att modernisera en källare från 1926
Jodå, vi har ett stort arbete framför oss i vilket fall. Jordgolvet som skall grävas ur, isoleras och gjutas osv. Rummet skall sedan bli tvättstuga. Och visst skulle det kunna vara trevligt att ha pannmuren upputsad och fin, om inte annat för att lägga vikt tvätt på eller så. Dock är behovet av en fungerande tvättstuga, tiden det ändå kommer att ta att komma i ordning, samt utrymmet man kan utnyttja till annat (torkskåp? förvaring? etc.) tillräckliga argument för att plocka bort denna. Nu kommer det nog inte vara någon dans på rosor att få bort den helt heller, men ändå ett snabbare jobb än att fixa till den.
Gillar dock din idé AndersS. Och hade det inte varit för att avlopp och tillvatten redan är förberett till just detta rum skulle man ju kunna planera om.
Gillar dock din idé AndersS. Och hade det inte varit för att avlopp och tillvatten redan är förberett till just detta rum skulle man ju kunna planera om.
Klicka här för att svara