Köpte ett hus för ett tag sen, 97 kvm + 15 i biyta med en ctc olja/ved panna.
Fick reda på att det satt ett insats rör i skorsten på 100mm. Skorstenen är ca 6 meter. Skulle vilja ha lite förslag på vedpanna som man kan använda till så små skorstenar. Pratat med värmebaronen om vedolux 37 pannan men den har ju nästan samma effekt och funktion som Nibe Vedex 3000 som inte är gjord för 100mm. Borde det inte gå och använda Nibes istället? Blir lite billigare så.

Mvh Dennis

Det är ju inte bara diametern på röret som är intressant utan även höjden. Jag skulle tro att det nog kan funka som det är. Om inte så kanske du kan sätta på ett förlängningsrör på skortstenstoppen på en meter eller så, eller sätta på en rökgasfläkt.

Det låter lite klent men det kan ju funka. Är det 6 meter från golv till skorstens toppen?
Vedex 3000 behöver en skorsten på minst 125mm och 5 meter hög. Men det spelar ganska stor roll hur det ser ut där huset ligger, om huset ligger högt eller lågt, eller om det är fritt från hus mm runt om ditt hus.

Ringde Nibe idag och dom sa att om vedolexen klarar det klarar vedexen det. Kan vara lite svårt o få fyr på brasan eventuellt.

Inte så givande svar tycker jag.

Svar till dig Håkan:
Huset ligger i ett bostadsområde med ca 20 m fritt runt om huset. Huset ligger ganska högt upp för det är precis nedanför ett berg kan man säga( Halleberg).

Får nog bli o sätta på en ev rökgasfläkt kanske.

Med hjälp av en rökgasfläkt så går det säkert bra, men jag tror att du kan få problem utan.

Vad är det för typ av rör? I vår skorsten satt ett rostfritt rör som var 2,30 långt från toppen mätt, konat nertill och isolerat med lekakulor. Det var också 100 mm och de pannor vi tittade på ville ha mer, trots rökgasfläkt. Vi slet ut röret, det satt inte där för att skorstenen var skadad utan för att den inte skulle skadas av kondens när huset var oljeeldat. Visst var det endel bök med att få bort röret, men jag skulle inte vilja chansa på en sådan investering.

Har för mig att röret sitter där för att det finns en läcka någonstans. Men skall nog kolla vidare på det.

Theclan skrev:
Har för mig att röret sitter där för att det finns en läcka någonstans. Men skall nog kolla vidare på det.
Jag kör Calmar 33a med ett insatsrör på 105mm. Pannan funkar som den ska men ibland ryker det in vid ilägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.