Byggahus.se

Panik - köpa prisvärt trägolv Stockholm

1. heisiandiishe
    Medlem Nivå 3
    Har läst mycket de senaste dagarna på forumet och lärt mig mycket. Om någon har ett bra tips inom de närmsta dagarna är jag tacksam, om jag upprepar ngt som redan finns i tidigare trådar är jag ledsen för det..

Hade bestämt mig för att köpa obehandlad gran eller fura (slätspont) ungefär 20 x 135, för att sedan vitluta och vaxa golvet. Billigt och utmärkt för min 30-tals lägenhet i Stockholm som behöver 100 kvm nytt golv.

Nu visar det sig att Fredells inte har på lager (vilket de sa att de hade i förra veckan och på Södermalm (yostrading.se eller ttgolv.se) väntar hem det i slutet av veckan eller början på nästa. Andra byggvaruhus verkar inte ha den de lite bredare planken på lager utan att man måste gå upp ca 5 mm i tjocklek till ca 25 mm vilket känns onödigt för ett "renoveringsgolv". Visst kan jag vänta 1 vecka, men projektet blir tyvärr lidande på många sätt (kök skulle in i slutet på veckan men det blir en hel del logistikproblem nu)

Därför funderar jag tex på Dala Floda golv från Hornbach. Ett kvalitetsgolv för 259kr/kvm på pall, vitlutat och vitoljat i 14mm tjockt, 137mm brett i 2 meters längder . Men jag vet ju att barnfamilj och oljat golv är sådär och det känns dumt att köpa ett färdigbehandlat golv för att sedan vaxa det. (vaxa på olja kanske dessutom inte var så lyckat?).

Hittat ett lärkträ, plank som är vitlutat och vaxat med osmo vax vilket tydligen ska vara det bästa. Bra dimensioner och ca pris 300/kvm. Problemet är att det är relativt mycket gråton i det varför det kanske inte är så konstigt att lagret säljs ut till halva priset.

Får väl vänta tills leveranserna droppar in med gran och fura, men om ngn har ett bra tips på kvalitetsgolv runt 300 - 350 kr/kvm så är jag tacksam, annars som sagt vänta och köpa obehandlad furu i fin bred dimension för ca 170 kr/kvm och behandla på egen hand.

/Tobias