Byggahus.se
Hejsan,

Är ny på detta med bygg och har gjort ett otroligt misstag, Har köpt en högerhängd dörr som nu kommer öppna sig åt fel håll av väggen! Dörren kommer då inte ens kunnas öppnas halvvägs!

Dörren är denna http://www.kompanjonen.se/produkter/innerdorr-dooria---8x21-30db-hh-ljusgra, finns det något sätt att göra om dörren så det blir en vänsterhängd? Detta är otroligt stressande för mig då att byta in dörren inte är något alternativ. Finns det några bra alternativ till att göra detta? Min budget är otroligt tajt just nu också så det blir inte av till mycket pengar heller.

Otroligt tacksam för all hjälp, hela projektet verkar som grusat pga av detta nu.

Redigerat:
Otroligt pinsamt vilket bara visar min okunskap när det kommer till sånt här. Jag tänkte fel nu såhär inpå morognen och det var tydligen inga problem alls. Ber så otroligt om ursäkt. Mod får gärna ta bort denna tråden.

Det kan ju vara bra för någon annan att veta att det bara är att vända på gångjärnen och på många dörrar behöver man inte ens göra det.....

Men går den dörren du visade verkligen ändra?

D
Misstänker att TS blandade ihop högerhängd/vänsterhängd med inåtgående/utåtgående.

Dom flesta innerdörrar är varken höger/vänsterhängda eller inåt/utåtgående utan man kan montera dom som man vill.

Ja, med snäppgångjärn är det ju inga problem men med denna blir det värre.

Hej,tyvärr den dörren är inte vändbar,den typen av gångjärn tillverkas höger och vänster.Försök att byta ut den om det går.

Ja det såg jag nu, måste ju vara nåt överskott från åttiotalet...

DIY_freak skrev:
Misstänker att TS blandade ihop högerhängd/vänsterhängd med inåtgående/utåtgående.
Är inte det samma sak? Eller så fattar jag inte vad du menar :)

D
DrBosa skrev:
Är inte det samma sak? Eller så fattar jag inte vad du menar :)
Jo, men jag misstänkte att det var det som ts inte insåg först och trodde att han var tvungen att montera dörren med öppning åt fel håll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.