Jag tänkte sätta panel i taket på denna utbyggnad och snygga till. Min fundering är om jag behöver någon ventilation eller om jag kan stänga helt? Dvs lägga panelen helt tätt utan mellanrum så man slipper kryp som tar sig in. Längs in vid vägen är den "riktiga" takfoten(bruna) som har ventilation till vinden, den kommer jag ju inte bygga in eller göra något med.

• Utbyggnad under konstruktion med träpaneler i taket nära husets gula vägg och fönster, fråga om ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle satt fast insektsnät och sedan lämnat en glipa på ett par cm för ventilation

C Chris11 skrev:
Jag skulle satt fast insektsnät och sedan lämnat en glipa på ett par cm för ventilation
Jo de är det som är alternativet, men blir lite små krångligt. Du tänker du ett par cm mellan varje bräda?

Svårt att se på bilden men sitter innersta regeln och blockerar takfotsventilationen för huset eller är det så att fri luft kan smita in?. Jag skulle nog släppt ett par cm längst ut om det är öppet till taket. Tror mellan varje planka blir för mycket

• Gilla
johel572
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Svårt att se på bilden men sitter innersta regeln och blockerar takfotsventilationen för huset eller är det så att fri luft kan smita in?. Jag skulle nog släppt ett par cm längst ut om det är öppet till taket. Tror mellan varje planka blir för mycket
Nej det är fri luft, ventilationen kommer underifrån i den "bruna lådan". Svårt att se på bilen. Jag kommer inte sätta över den, kommer bara gå emot den med panelen. Så ventilationen till vinden kommer vara intakt. Så frågan är om jag behöver ventilera utrymmet mellan panelen jag ska sätta och råsponten?
Det är ju om man ska släppa några centimeter längst upp och längst ner. Problemet är då att reglarna som är mitt på kommer väl stoppa upp luftflödet lite. Kanske räcker ändå?

Jag tror inte egentligen du behöver mycket ventilation. Det kommer inte vara några temperaturskillnader som ger upphov till kondens eftersom det är oisolerat i takfoten. Hade nog lämnat en cm längst ut och längst in då får du lite cirkulation i varje fack, mer skall inte behövas. Om du är orolig så räcker det utrymmet för att sticka in en USB minikamera för att titta om det sker någon påväxt

C Chris11 skrev:
Jag tror inte egentligen du behöver mycket ventilation. Det kommer inte vara några temperaturskillnader som ger upphov till kondens eftersom det är oisolerat i takfoten. Hade nog lämnat en cm längst ut och längst in då får du lite cirkulation i varje fack, mer skall inte behövas. Om du är orolig så räcker det utrymmet för att sticka in en USB minikamera för att titta om det sker någon påväxt
Kanon, tack för hjälpen :) Får se om jag lämnar någon liten glipa eller inte, är ju som du säger rätt lätt att kolla till någon gång ibland med kamera eller skruva ner en bräda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.