Hej,
Har ett gammalt 1,5 plan hus från 50-talet och hallen upp till och på övervåningen ser fördjävlig ut. Det är flera lager tapet och över det olika typer av vävtapet som håller på att lossna och bubbla sig här och där. Det är nog ingen fukt men gammalt och riktigt dåligt gjort bara.
Eftersom det lär bli extremt svårt att få loss allt funderar jag istället på att täcka det med någon form av panel. Det skulle kunna vara vanlig träpanel som jag redan har i hallen nere (sista bilden) men funderar på om det kanske finns några andra bra, smarta, enkla och/eller kostnadseffektiva alternativ. Målet är att det ska vara vitt i slutändan.
Funderade ett tag på såna där stora skivor som ser ut som panel men då det är så högt i trappan kommer det se konstigt ut att skarva dem på höjden.
Finns det kanske något klickgolv-liknande för väggar eller annan bra lösning jag har missat?
Tacksam för alla tips men gips och spackel är jag inte sugen på och reperations-tapet kommer inte täcka alla skavanker utan en massa förarbete så gärna andra alternativ.
Har ett gammalt 1,5 plan hus från 50-talet och hallen upp till och på övervåningen ser fördjävlig ut. Det är flera lager tapet och över det olika typer av vävtapet som håller på att lossna och bubbla sig här och där. Det är nog ingen fukt men gammalt och riktigt dåligt gjort bara.
Eftersom det lär bli extremt svårt att få loss allt funderar jag istället på att täcka det med någon form av panel. Det skulle kunna vara vanlig träpanel som jag redan har i hallen nere (sista bilden) men funderar på om det kanske finns några andra bra, smarta, enkla och/eller kostnadseffektiva alternativ. Målet är att det ska vara vitt i slutändan.
Funderade ett tag på såna där stora skivor som ser ut som panel men då det är så högt i trappan kommer det se konstigt ut att skarva dem på höjden.
Finns det kanske något klickgolv-liknande för väggar eller annan bra lösning jag har missat?
Tacksam för alla tips men gips och spackel är jag inte sugen på och reperations-tapet kommer inte täcka alla skavanker utan en massa förarbete så gärna andra alternativ.
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
Inga förslag?T twp skrev:Hej,
Jag satte panelen på taket, det var enkelt med en dyckertpistol. Ifall du måste regla eller inte är väl en smaksak, är vägen någorlunda rak så är det bara att köra. Annars kan man köpa lite masonit och lägga under eventuella gropar, men kollar man med en rätskiva och spikar där man vet att panelen ligger an så behövs inte det. Men jag gissar att det blir bra utan att lägga allt för mycket fokus på att få allt 100% perfektT twp skrev:
Kolla så dyckerten når igenom alla lager bara, dom bör sitta i trä som förmodligen ligger gömda. Men det kan vara bra att kolla så det är något att spika i. Annars måste du nog regla lite, man kan använda 22 mm plank som fästs i reglarna
Liknande trådar
-
Kan jag sätta friskluftsventiler bakom ytterpanelen i luftspalten? Istället för att borra genom ytterpanelen?
Lösvirke & Timmerhus -
Montering och val av vindslucka med trappa - För nybörjare
Tak & Vind -
Hur flytta tung svarv på ca 800 kg upp för en källartrappa?
Övrigt Off Topic -
Första uppstart med sol - solpaneler FEL meddelande i app!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Konstruktionsskruv 10x140 för terassmarkis med 45 mm tomrum bakom panel?
Altan & Uteplats