Byggahus.se

Panasonic NE12LKE med kärvande 4-vägs ventil

900 läst  5 svar

1. H
    Medlem Nivå 5
    Jag har en Panasonic NE12LKE som fanns i huset när jag köpte det för snart tre år sedan. Den ska vara köpt 2010. Så länge jag har ägt den har den haft problem med 4-vägs ventilen (Error F11) när det är kallt ute. Det verkar som om den fastnar och då ger maskinen upp och blinkar orange. Om det inte är för kallt ute (runt nollan) räcker det med att stänga av strömmen, vänta dem minuter och sedan starta den igen så funkar den. Om det är lite kallare (minus fyra) så räcker inte det utan man måste aktivt köra kylningsläge ett tag för att tina utedelen och sedan kan man byta till värmeläge. Problemet då är att om innetemperaturen krupit under sexton grader så tar den ingen värme inifrån, så jag måste först värma ett tag med vedkaminen. Finns det någon "enkel" fix för detta som jag själv kan göra, kan en utbildad reparatör fixa detta (kostnad?) eller måste jag köpa ny?

2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Gör som jag byt ut skiten
    Har bytt två i år och byter en till nästa vecka med samma fel.
    Ytterligare en annan panasonic (6 månader) med R32 gör lika dant men där är det ju garanti.

3. H
    Medlem Nivå 5
    Jo, men vad ska man byta till? Det finns ju så mycket på marknaden och det är svårt att veta vad som funkar i längden.

4. I
    Medlem · Nivå 8
    Mitsubishi Electric Fh35 eller valfri Daikin med lämplig effekt är driftsäkra kort. Mitsubishin är oslagbar i effekt/inköpskostnad .

5. H
    Medlem Nivå 5
    Jag har läst mycket bra om FH35 här på forumet. Klarar den av att värma upp en 1,5 plans villa, med öppen planlösning, på 150m2? Jag ser att den finns med på Folksams test och där inte får något bra betyg.

Redigerat 20 feb 2018 08:25
  6. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Jag tycker betygen är bra men det är ju oklart vad som ingår i tex miljö.
    Det finns ju inga testresultat under verkliga förhållanden iheller vilket borde vara helt avgörande.
    Folksams sk test verkar vara en ren pappersprodukt.

Om du har öppen planlösning och någorlunda bra isolering torde inte 150kvm vara problem att värma upp med den storleken av pump.
    Har din panasonic klart av det så lär ju mitsubishin göra dett bättre

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka