3 622 läst · 44 svar
4k läst
44 svar
Panasonic LVP - hur styra ner pumpen när man eldar?
Har precis fått en ”Panasonic Aquarea all in one” luft/vatten värmepump installerad. Pumpen har ingen innegivare så den går enbart på utegivaren och styrs baserat på det. Problemet med detta är att när jag eldar så kör pumpen på ändå då den inte förstår att tempen inne stiger.
Jag har pumpen wifi uppkopplad och kan ändra inställningar där men de löser inte problemet.
Det går att köpa till en trådlös eller trådbunden innegivare. Är de någon som vet om den blir ”master” eller är wifi-appen master? Dvs hur jobbar alltså wifi enheten med innegivaren, kan de jobba ihop?
Att ha innegivaren tänkte jag skulle lösa problemet med att pumpen jobbar mindre när jag eldar. Vad säger ni?
https://www.polarpumpen.se/varmepum...MI29mY8MXugwMVB2WRBR3wIg4UEAQYAiABEgIAVPD_BwE
https://www.polarpumpen.se/varmepum...radlos-rumstermostat-med-veckotimer/p-1554747
Jag har pumpen wifi uppkopplad och kan ändra inställningar där men de löser inte problemet.
Det går att köpa till en trådlös eller trådbunden innegivare. Är de någon som vet om den blir ”master” eller är wifi-appen master? Dvs hur jobbar alltså wifi enheten med innegivaren, kan de jobba ihop?
Att ha innegivaren tänkte jag skulle lösa problemet med att pumpen jobbar mindre när jag eldar. Vad säger ni?
https://www.polarpumpen.se/varmepum...MI29mY8MXugwMVB2WRBR3wIg4UEAQYAiABEgIAVPD_BwE
https://www.polarpumpen.se/varmepum...radlos-rumstermostat-med-veckotimer/p-1554747
Är det inte så enkelt att rumsvärmare har termostater som stänger ner värmen i rum som värms med vedeldning. Så har jag med bergvärme och golvslingor.R Rolle85 skrev:Har precis fått en ”Panasonic Aquarea all in one” luft/vatten värmepump installerad. Pumpen har ingen innegivare så den går enbart på utegivaren och styrs baserat på det. Problemet med detta är att när jag eldar så kör pumpen på ändå då den inte förstår att tempen inne stiger.
[länk]
[länk]
Följde det inte med en trådbunden fjärrkontroll? det är den som jag har på fotot i förra inl.
Det sitter en temperatur sensor inbyggd i fjärrkontrollen som det går att styra mot.
har du enbart vred på elementen?? inte termostatvred eller , om du ej har varken termostatvred på elementen samt inte trådlös fjärrkontroll, då bör du skaffa inne temp sensor, finns olika varianter OBS! Måste vara till Panasonic inget annat universal..efter denna åtgärd öppna alla vreden max på samtliga element , ställ in temperatur på framledning, OBS! placering av temp sensor där ni vistas mest typ Vardagsrum /hall etc.
Det sitter en temperatur sensor inbyggd i fjärrkontrollen som det går att styra mot.
har du enbart vred på elementen?? inte termostatvred eller , om du ej har varken termostatvred på elementen samt inte trådlös fjärrkontroll, då bör du skaffa inne temp sensor, finns olika varianter OBS! Måste vara till Panasonic inget annat universal..efter denna åtgärd öppna alla vreden max på samtliga element , ställ in temperatur på framledning, OBS! placering av temp sensor där ni vistas mest typ Vardagsrum /hall etc.
Ja alltså jag hade innegivare med förra pumpen men de ingick inte med denna nya pumpen då den istället går på vad utetempen är och kompenserar mot detta (följer en tempkurva med olika framledningstemperaturer baserat på tempen ute).
Jag har nu beställt en trådlös innegivare som ska känna av när jag eldar inomhus. Vet dock ej hur den funkar än
Jag har nu beställt en trådlös innegivare som ska känna av när jag eldar inomhus. Vet dock ej hur den funkar än
Verkar inte som det framgår hur denna pump är inkopplad/dockad, tänker, om den är ansluten direkt på värmekrets i huset eller via panna/tank? finns det någon form av tank..
Har ej kollat dina tidigare inlägg så jag undrar om detta är enbart utedelen som du har , är det R32 som köldmedium , hoppas att det är så, för Panasonic har verkligen gjort en ordentlig uppgradering i samband med övergången från R410 till R32,. Syftar då på samtliga komponenter i utedelen ..
Panasonic är endast kompatibel med original komponenter, därav prisbild.
OBS! finns mycket att förklara, så mitt tips till dig är att läsa på om hur du kan styra inomhustemperaturen med hjälp av det inbyggda temperatur styrningen som via utesensorn använda kompenserad kurvförskjutnings diagram. låter invecklat, tänk bara logiskt, du tjänar mycket på att lära dig detta..
Såg att du undrade om trådlös/trådbunden eller Wifi-app stör ut varandra. svar nej. inget problem.
Panasonic är endast kompatibel med original komponenter, därav prisbild.
OBS! finns mycket att förklara, så mitt tips till dig är att läsa på om hur du kan styra inomhustemperaturen med hjälp av det inbyggda temperatur styrningen som via utesensorn använda kompenserad kurvförskjutnings diagram. låter invecklat, tänk bara logiskt, du tjänar mycket på att lära dig detta..
Såg att du undrade om trådlös/trådbunden eller Wifi-app stör ut varandra. svar nej. inget problem.