Panasonic Luftvärmepump - Felkoder

28k läst  11 svar

1. V
    Medlem Nivå 1
    Hej allihopa!   :)

Nu var det skitlänge sen som man var här, så man har hunnit tappa stinget lite.
    Första gången här så startade jag tråden som heter "Ska satsa på bergvärme, lite råd tack"......idag kan jag säga att det funkar mycket bra för mig!

Hur som helst, till problemet.

En polare har en farsa som har en Panasonic luft/luftvärmepump som krånglar.
    Det finns ett larm på den, och det står "H16"......?
    Installatören verkar inte varken veta eller speciellt intresserad av att avhjälpa detta fel, och nu frågar jag å arbetskamratens sida om någon kort och gott vet vad H16 innebär, och vad man kan göra åt det.   :-?

Ni vet, om installatören är ett spån, då kanske man måste försöka fixa saker och ting själv, om inte annat kanske man kan berätta för han/hon vad dom ska titta på för att avhjälpa problemet.   ;D

Han vet inte för tillfället vad pumpens modellbeteckning är, men det återkommer jag med. Om någon har ett svar som man kanske kan följa upp, posta då gärna det.

2. I
    Medlem Nivå 5

Re: Panasonic Luftvärmepump - Felkoder

skruva loss fronten på innerdelen på insidan står det vad felkoderna betyder

3. V
    Medlem Nivå 1

Tack för tipset Ingemar!

Jag ska berätta för honom, så får han be sin farsa checka.

Ha en bra Lördag! :)

4. Z
    Medlem Nivå 1

H16 = Outdoor Current Transformer open circuit

Location to verify:
    * Ourdoor PCB
    * IPM (Power transistor module)

5. K
    Medlem Nivå 1

Panasonic luftvärmepump felkoder

Hej!

Jag fick felkod H16, någon som kan tala om vad det är för fel på svenska, måste man ta ut en reparatör? :confused:

6. Luckyman
    Medlem Nivå 6
    Kompressorn e kass som på 100000-tals Panasonic vp.
    Bara att anmäla H16 till dem du köpt den av så kommer de och byter utedelen kostnadsfritt, är den dock äldre än 5 år, byt till ett annat märke via ditt försäkringsbolag.

kolla på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=81.0 så finns det spaltmil skrivet om detta "skit"märke

Redigerat 2 jan 2009 19:07
  7. mycke_nu
    Medlem Nivå 22
    Kompressorn har troligen skurit. Det är ett konstruktionsfel som uppträder vid långvarig drift nära noll graders utetemperatur.

Panasonic bytte min utedel gratis.

Edit: Luckyman hann före..

8. V
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Har en CS-XE12EKE (tror jag den heter) köpte den hösten 2006 med installation feb 2007, nu blinkar timern och jag får felkod H50, vad kan jag göra själv? den slår av till o från samt rengör inte längre :( , vid installation fick jag 5-års garanti

/Jonas

9. mycke_nu
    Medlem Nivå 22
    Kolla din manual, har du tur räcker rengöring:

Timer indicator is blinking and error code H50 is
    revealed on the display.
    ► Ventilation fan motor may be locked due to piles of dust accumulated in
    the ventilation area and fails to discharge.
    ► Printed circuit board is malfunction.
    ► Ventilation fan motor is malfunction.

10. V
    Medlem Nivå 1
    Lekmanna rengöring räckte inte, pumpen "dammsuger" inte längre o står tyst ibland, känns som d e ngt mer :(

11. Luckyman
    Medlem Nivå 6
  12. V
    Medlem Nivå 1

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: