Fick en helt ny luft/vatten Panasonic aquarea med köldmedium mellan inner och ytterdelen installerad. Montören visade att man kunde sänka och höja värmekurvan med några grader upp och ner. Jag har nu sänkt den med 5 punkter vilket är max jag kan sänka men upplever det för varmt inne ändå. Vad gör man?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Du får ändra till baka till noll och ändra den s-k kurvan, bar du hittar i menyn vet jag inte, men då blir svalare i huset. Att ändra på det du gjort, är säkert så att det är vattentempen ut i huset som ändras sig och inte direkt tempen i huset
Det är just det, manualen visar bara att man kan justera 5 punkter upp och ner…kan ju inte vara rimligt om man ändå tycker de är för varmt..

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
https://www.google.com/url?sa=t&sou...wQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw2pGYqn7fJei-Cfj_g4Ecd9
Sök på curve i pdf.
Det ser ut att vara installer-set up, operational settings --> heating --> water temperature set point for heating --> heating curve. Ev. Heter menyn 6.1 på din pump.
På min lite äldre panasonic så fick man trycka en speciell kombination för att komma in i installatörsmenyn. Jag tror det är samma här.
Lösenordet ska vara 0000. Verkar vara på meny 3.8 Som det ska slås in. Förmodligen måste man slå in password för att se installatörsinställningarna överhuvudtaget. Värmekurvan är tydligen en installatörsinställning, inget för amatörer 😀
Sök på curve i pdf.
Det ser ut att vara installer-set up, operational settings --> heating --> water temperature set point for heating --> heating curve. Ev. Heter menyn 6.1 på din pump.
På min lite äldre panasonic så fick man trycka en speciell kombination för att komma in i installatörsmenyn. Jag tror det är samma här.
Lösenordet ska vara 0000. Verkar vara på meny 3.8 Som det ska slås in. Förmodligen måste man slå in password för att se installatörsinställningarna överhuvudtaget. Värmekurvan är tydligen en installatörsinställning, inget för amatörer 😀
Gick in i installatörens inställningar” och ingen kod behövdes. Jag ändrade nu kurvan enligt bild, från 55 till 45.
Vad är det kurvan betyder då den börjar högt och sen dalar ner? Är de hur den jobbar över ett dygn eller ?
Vad är det kurvan betyder då den börjar högt och sen dalar ner? Är de hur den jobbar över ett dygn eller ?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Om du tittar på grafen, så är den nedre delen från minus 20 till pluss 15 och stapeln är från plus 50 till plus 60. Om du följer frän noll och rakt upp så skär linjerna varandra. Nu ser inte din graf ut som vanligt, men tror att om du ställer in 45 C till 40 C så kommer tempen på vattnet ut i huset att sjunka. skulle det bli lite svalt kan du öka på med 2 C på den delen du har med - 5 och - 5, det är finjusteringen. Det är vattentempen som går ut i huset som ändras.
EDIT En tumregel är att vid noll ute så är det ca 42 C som ska ut till element och ca 32 C vid GV
EDIT En tumregel är att vid noll ute så är det ca 42 C som ska ut till element och ca 32 C vid GV
Medlem
· Stockholms län
· 551 inlägg
Rutan där det står -5 borde kunna ändras till -20 (eller till kallaste tempen hos dig, Dut) och då behövs nog närmare 45 grader i golvet.R Rolle85 skrev:
Likaså 15 graders rutan kan du säkerligen ändra till säg 17-19 och då vill du knappast ha mer än runt 25 grader i golvet.
Mvh
Klicka här för att svara