Jag vill installera en Mitsubishi FH35 i mitt trapphus och har gått igenom hur många hemsidor som helst nu...

Det första som slår en är att de stora leverantörerna har extremt dåliga rejtingar. Polarpumpen t.ex blir ju utskälld sida upp och sida ner... Fast inte på Prisjakt, där är det bara 5 stjärnor hela vägen (det måste vara köpta omdömen?)

Vilken skulle ni kontaktat för leverans och installation? Jag bor i Malmö.

Titta på återförsäljare i dina trakter på www.mitsubishivillavarme.se
Kontakta ett par av dom och be om hembesök angående tex placering och någon kanske känns bättre/enklare att ha att göra med.
Alternativt kolla om några grannar har Mitsubishi och dom kanske är nöjda med hela upplägget från sin återförsäljare

• Gilla
Galten
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Titta på återförsäljare i dina trakter på www.mitsubishivillavarme.se
Kontakta ett par av dom och be om hembesök angående tex placering och någon kanske känns bättre/enklare att ha att göra med.
Alternativt kolla om några grannar har Mitsubishi och dom kanske är nöjda med hela upplägget från sin återförsäljare
Tack!

Jag har gått igenom några återförsäljarna på deras lista, men de verkar inte jobba med privatkunder. Har dock inte ringt någon än.

Kollade också Elgiganten, men deras installationspartner (Infocare Installations Services, tidigare Inselo) har om möjligt ännu sämre omdömen än Polarpumpen. Jag vill bara ha en korrekt installation utan strul och tydliga garantier på arbetet och maskinen och rimliga ledtider. Sen om det kostar en eller två tusenlappar mer gör mindre.

Ingen aning om hur Elgiganten sköter sina eventuella garantiåtaganden där nere men har några kunder här uppe som milt uttryckt kanske inte rekommenderar dom ;)
Har ingen koll på återförsäljarna där nere men ring till Mitsubishi och be att få namn på några som monterar åt privatpersoner och du kanske får tips om vem dom anser vara lämpligast.
Eller fyll i intresseförfrågan på deras hemsida.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Nu har jag lagt in en offertförfrågan på Mitsubishis hemsida och kommer bli kontaktad av någon lokal återförsäljare!

Jag uppdaterar hur det går :)

Får hoppas att en eller flera hör av sig till dig, risken finns att det är tjockt inför julhelgen så dom som får utskicket inte nappar!!

Det är nog lite väl mycket att hoppas på att den kan installeras före julhelgerna, men man vet ju aldrig.
Jag har fjärrvärme nu, men en del av huset har ingen uppvärmning alls förutom vedeldning. Det är den delen jag vill värma upp med värmepump och förhoppningsvis kapa lite av fjärrvärmeräkningen på samma gång. Så jag sitter inte i sjön.

Skall bli intressant vad pris inkl installation är av en lokal återförsäljare, jmf med lågprisbolagen på nätet som alla verkar så missnöjda med.

Svårt att matcha postorderföretagen vid första blicken men inte säkert att slutgiltiga totalpriset blir högre , kan finnas en del extra kostnader som inte ingår i deras standardinstallation som kanske ingår hos den lokala.

FH serien är på väg ut ur Mitsubishis sortiment så dom lokala kan även redan ha tagit bort den från sitt sortiment.

Vad är på g efter FH serien ?

FH har egentligen funnits längre mot vad jag gissar längre än tänkt då den kom 2012 men då den sålt så bra så har den hängt kvar.
LN HERO är nog den egentliga efterträdaren som har sålts parallellt .

Kommer lite ”nytt” :)
Modeller med R410 ersätts

Bäst man skriver att bara för att man köper via tillverkaren/distributörens återförsäljarnät så innebär inte detta att man är 100% säker på att alla återförsäljare/montören är klockrena i sin försäljning/montering :)

• Gilla
Galten
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Bäst man skriver att bara för att man köper via tillverkaren/distributörens återförsäljarnät så innebär inte detta att man är 100% säker på att alla återförsäljare/montören är klockrena i sin försäljning/montering :)
Det är nog sant, men jag hoppas att chansen är större iaf :)

Jag har dålig koll på deras modeller, men min kusin har en FH35 som han är väldigt nöjd med. Därför tänkte jag satsa på samma. Men finns det mer uppdaterade modeller så är jag öppen för förslag!

"uppdaterad" är just den egentliga efterföljaren LN35VEHZ HERO som har sålts parallellt ett par år.
Den har R32 som köldmedium och wifi modulen Melcloud sitter monterad från fabrik om du gillar att styra saker via appar :)
Många väljer LN för utseendet istället för FH , effekt och effektivitet är dom ganska lika.

Likvärdig effekt vid -15 har du med AP42VGH SOLID , inte så mycket lull lull med delade vingar och i see sensor och lite sämre effektivitet på pappret.
Den har också wifi modulen Melcloud monterad från fabrik om modellbeteckningen på innerdelen har ändelsen VGK
Nättare/mindre innerdel och ser betydligt mindre ut på väggen.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Har en FH35 köpt och installerad av Polarpumpen för ca 3 år sedan.

Supernöjd men installationen är ju en chansning då PP inte har några egna installatörer.

Finns faktiskt en svaghet på pumpen, skillnaden i varvtal på fläktläge 3 och 4 är för stor

Ja med lite flyt får man en bra installatör som även ger förslag på placering och inte bara det som är enklast .
Har sett för många installationer där just enklast möjliga för montören varit uppenbart , kunden kan ofta vara nöjd för det kommer ju varm luft från innerdelen och dom sparar en del pengar men kunde ha sparat betydligt mera och med en placering som inte stör lika mycket komfortmässigt.

Håller med om att luftflödet mellan fläktläge 3 och 4 är för stor, 3 fungerar för det mesta utan att störa eller blåsa för mycket men 4:an är lite väl ljudlig och blåsig!!!

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.