Byggahus.se

Palatsliknande bygge upprör grannar i Halland

1. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 807 inlägg

ToRy

Medlem
    Visst får rika människor spendera sina pengar utan att mindre rika ska behöva bli avundsjuka och tycka än det ena, än det andra. Men varför måste man välja en plats som är skyddad på något vis. Är det brist på mark i trakterna av Falkenberg?

• Laddar…
  2. X
    Medlem · 12 inlägg

xxx.maws

Medlem
    Han ville slå upp sin kåk ute i skogen på en halvtaskig tomt utan grannar, men nej då tog man till länsstyrelsen för det bor en skalbagge där?
    Verkar vara folks avundsjuka som sätter stopp.

När någon för en gångs skull ska bygga något häftigt så verkar "jante" sätta stopp.

3. P
    Medlem · Stockholms län · 389 inlägg

PurreP

Medlem
    Österåkers kommun...allt annat korrekt...

4. M
    Medlem · Halland · 1 529 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Jag tycker inte att han ska få bygga, han äger ju en Porsche 911 GT2 RS. Jag vill ha en sån men jag har inte råd så jag säger nej:p:cool:

Nä seriöst, tragiskt att man inte kan ha ett riktigt regelverk som säger vad man får och inte får bygga. Att beslut ska fattas utifrån andra parametrar som sedan benämns som avvikande i protokollet är bara så jante som det kan bli i Sverige. Men vi vet väl alla hur det fungerar, är man sponsor av kultureliten så kan man få igenom allt hos byggnadsnämnden, det är så det fungerar, har alltid gjort.

• Laddar…
  5. Klaugust
    Renoveringsnovis · 301 inlägg

Klaugust

Renoveringsnovis
    Först klagar du på jante-Sverige och sen klagar du på att vissa skulle ha kontakter för att ändå driva igenom vansinnesprojekt?

Men hela nyheten handlar ju om att han inte har fått bygga så stort han vill, eftersom att han fick omarbeta det till ett mindre förslag och skicka in det på nytt. Så uppenbarligen är det inte så som du säger, att rika och kulturelit gör som de vill. Och även om de driver igenom det i byggnadsnämnden (som kan köra över vanliga tjänstemän som ska följa det "riktiga regelverk som säger vad man får och inte får bygga") så kan byggnadsnämnden få bakläxa av Länsstyrelsen om nämnden är alldeles för generösa med vad de släpper igenom. Min bild av Länsstyrelserna är att de är riktiga paragrafryttare som tar lagen på allvar och där hjälper inget kulturellt kapital i världen.

6. FG
    Medlem · Göteborg · 795 inlägg

FG

Medlem
    Hans ursprungliga bygge blev ju godkänt av byggnadsnämnden. Det är Länsstyrelsen som har invändningar. Hade han valt en annan plats hade det sannolikt inte varit några problem.

Länsstyrelsens beslut
    ”Den föreslagna lokaliseringen är olämplig eftersom den saknar stöd i landskapet och till stor del hamnar på brukningsvärd jordbruksmark.”

”att den planerade anläggningens storlek, placering och utformning inte är tillräckligt anpassad till landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan”.

Det nya huset verkar ligga på en annan plats så det blir säkert godkänt efter viss omarbetning.

Redigerat 11 jun 15:11
    • Laddar…
  7. M
    Medlem · Halland · 1 529 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Jag vet inte om Thomas Karlsson sponsrar kultur så jag kan inte svara på om det spelar in, däremot vet jag hur det fungerar i storstäderna. Allt handlar om pengar, oavsätt politisk intriktning eller socialt stånd. Om du vill bygga på ett speciellt ställe och vi säger att du aldrig kommer få igenom strandskyddsdispens, då kan du göra en deal med kommunen och skänka mark för byggnadtion av ett äldreboende tex. Eller så har du ett företag som omsätter miljarder som årligen ger 10-tals miljoner till en högskola för forskning. Jag kan lova att dörrarna som är låsta och reglade för alla andra plötsligt står på vid gavel när du i en och samma mening nämner ”uteblivna forskningsbidrag”. Fråga mig inte hur jag vet..

Och det omvända, har du pengar men inte går genom dessa kanaler eller sitter på ett triumfkort så är det mer regel än undantag att du får käppar i hjulen.

Det fungerar precis likadant överallt, medlemsskap i golfklubben som normalt tar 50 år, plats på privatskolan, gå före i båtplatskön som normalt är +20 år, strandskyddsdispens osv. osv. Den som tror nått annat lever nog i en egen värld. Jag förstod själv aldrig som liten varför vissa av mina klasskompisar fick bättre betyg i vissa ämnen när dom hade sämre på proven. Jag gjorde aldrig kopplingen till att deras föräldrar umgicks privat med vissa av lärarna.
    Det som media rotar fram, dom som fick gå före på tandläkarutbildningen i stockholm osv., är bara ett nagelskrap på ytan hur det fungerar i verkligenheten.

8. S
    Husägare · Vetlanda kommun · 606 inlägg

Stego1

Husägare
    Förlåt. Du har givetvis rätt. Men det började ju på öst iaf;)

9. P
    Medlem · 2 889 inlägg

pmd

Medlem
    Stora biutrymmen.

• Laddar…
  10. Altaböke
    Medlem · 32 inlägg

Altaböke

Medlem
    Varför inte? På Floridas sydvästkust skulle ett sådant hus inte alls sticka i ögonen. Men där kostar villorna å andra sidan tiotals miljoner, och då talar vi om den lokala valutan. Nej, här handlar det om Jantelagen och avundsjuka. Om han får bygga ett så fint hus så kommer alla andra plötsligt att se fattiga ut, och det vill man ju inte.

11. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 714 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Klart det är jante då de flesta detaljplaner som skapats i modern tid har en begränsad byggyta oavsett storlek på fastighet, idiotiskt!

12. J
    Medlem · JKPG · 1 474 inlägg

j-o75

Medlem
    Väldigt litet palats i så fall. Känns som att man använder det uttrycket för försöka få folk lite upprörda. Det är väl kul att det byggs lite annorlunda.

13. T
    Husägare · Kronoberg · 185 inlägg

tarevarg

Husägare
    Huset är vackert, spelar ingen roll om det byggdes för 100 år sedan eller nu. Någon har råd att bygga det, underhålla det och ta det i användning, någon hade kanske drömt att bo så i hela livet, och vann en enorm vinst och kan förverkliga, varför inte? Att hänvisa till att det inte passar i omgivningen, ingen slott i hela världen gör det heller. Om man ger bygglov för ett svart fyrkantigt betongblock som absolut inte passar i sin omgivning, då borde inte detta heller hindras. Att grannarna kan vara avundsjuka, det förstår jag också i dagens individualism.

14. J
    Medlem · JKPG · 1 474 inlägg

j-o75

Medlem
    Det där med att "det inte passar omgivningen" betyder ju i princip "jag tycker inte om det" jag tycker också att det är jättekul att folk vågar ta ut svängarna lite!

15. M
    Medlem · Jönköping · 5 inlägg

mattiplutt

Medlem
    Ja de fan inte kloka en massa jävla garage…

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.