Intet Intet skrev:
Nej. Är mjölken du köper rutten, klagar du hos affären inte transportören eller mejeriet.
Så om du skickar ett brev till mig och sen kör Postnord sönder ett staket så är det du som ska ersätta det och inte Postnord eller deras trafikförsäkring?

• Gilla
1718
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad som är "att krångla till något" kan man ha olika åsikter om. I detta fall borde Beijer bara se till att den skada som uppstått på grund av deras avtal med TS åtgärdas.
Det kanske inte är Beijers bil. Det är inte bilen som har förorsakat skadan utan den kanske inhyrda chauffören.
Kontakta försäkringsbolaget. Det är vid sådana här tillfällen det är bra att vara försäkrad.

A Albano skrev:
Det kanske inte är Beijers bil.
Nej det är det inte om jag förstår tråden rätt. Men det spelar ingen roll. Det är Beijer TS har ett avtal med och det är på grund av det avtalet skadan uppkommit.

Om det sen är enklare att vända sig mot Beijer eller mot försäkringsbolaget är nog inte helt självklart.

Gedged Gedged skrev:
Så om du skickar ett brev till mig och sen kör Postnord sönder ett staket så är det du som ska ersätta det och inte Postnord eller deras trafikförsäkring?
Ditt försäkringsbolag hjälper dig. Den enklaste parten att jobba med. Det är inte säkert att det är PostNords bil utan det kan vara en inhyrd bil.
Kontakta ditt försäkringsbolag helt enkelt.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är det inte om jag förstår tråden rätt. Men det spelar ingen roll. Det är Beijer TS har ett avtal med och det är på grund av det avtalet skadan uppkommit.

Om det sen är enklare att vända sig mot Beijer eller mot försäkringsbolaget är nog inte helt självklart.
Har du försökt med det i ett sådant här fall?

Intressant diskussion det blev här! Många olika åsikter om hur man bör gå tillväga. 😄

Ska se vad transportchefen svarar idag (om han svarar).

Personligen så tycker jag att det enklaste för Beijer bör vara att dra av X från fakturan, släppa det och låta oss fixa staketet själva.

Som jag skrev tidigare så handlar det mer om principen nu; att deras förare (oavsett om han är inhyrd eller ej för det är Beijer som tar betalt för leveransen) orsakade skada, vi bad han be Beijer höra av sig och de gjorde aldrig det. Gissar att föraren inte ens anmälde det, men detta får väl Beijer ta med MKT, idk.

A Albano skrev:
Har du försökt med det i ett sådant här fall?
Nej jag har aldrig fått något staket sönderkört så det har inte varit aktuellt. På vilket sätt skulle mina eventuella erfarenheter från maximalt rimligen några enstaka fall, om de nu hade funnits, ha minsta relevans?

Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag har aldrig fått något staket sönderkört så det har inte varit aktuellt. På vilket sätt skulle mina eventuella erfarenheter från maximalt rimligen några enstaka fall, om de nu hade funnits, ha minsta relevans?
Jag har fått mitt staket påkört av smitare. Kontaktade mitt försäkringsbolag (If) och jag fick staketet fixat utan kostnad för mig.

A Albano skrev:
Jag har fått mitt staket påkört av smitare. Kontaktade mitt försäkringsbolag (If) och jag fick staketet fixat utan kostnad för mig.
Bra för dig, men din enstaka erfarenhet är lika irrelevant som min hade varit, när det gäller att gissa vilken metod som oftast är enklast. 😉

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Gedged Gedged skrev:
Det är fortfarande Postnord som har sålt tjänsten. Så det är postnord som är ansvariga.

I detta fall är det Beijer som sålt tjänsten och är TS motpart. Om sen Beijer väljer att ändvända en eller flera underentreprenörer i flera led är inte kundens problem.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Satan, det är dyrt för vad jag antar är en relativt "lokal" transport. Till det priset hade du nog nästan kunnat skicka prylarna med pallgods vart som helst i landet.

Ett tips är att det kan vara rätt avgörande för totalkostnaden. Bäst brukar det vara med de bygghandlare som kör med egen turbil, både med pris och flexibilitet/servicenivå. Trodde Beijer var en av dem, de profilerar sig ju ändå som "proffshandlare".
Detlåter väldigt dyrt för mig också. Jag skickade en leverans från södra Tyskland till Sverige (Blekinge) förra sommaren (två ihopskruvade Europapallar och cirka 1.5 m höjd, det hela vägde ungefär 900 kg). Jag betalade 470 EUR för det.

Anekdotdags :)
Hade för ett antal år sedan en snöröjare som var in i mitt staket och knäckte några brädor.
Vi kommer och lagar sa dom, och efter några dagar (veckor?) satt det huxflux en mindre road herre utanför staketet och skulle fixa till det.
Synade jobbet när det var färdigt, såg ut som han använt spillvirke, som dessutom var lite krokigt. Sågskägget var inte bortslipat innan grundning/målning, och att ens sätta brädorna i lod / med jämna springor mellan var tydligen svårt.

Jag orkade inte påtala detta till ansvarigt företag, men fan vad jag störde mig på dessa tre (?) brädor/spjälor i början.
Hade också hellre bara tagit lite ekonomisk ersättning och gjort det själv så det hade blivit ordentligt gjort.

Men i TS läge: Eftersom det som nämns faktiskt ska gå på fordonets trafikförsäkring, och TS ska gå skadelös ur situationen borde det inte spela någon roll om staketet var gammalt, en ny stolpe måste gjutas fast etc. och vållandes försäkringsbolag får väl helt sonika leja en firma som åtgärdar staketet även om det kommer bli snordyrt.
Alternativt om det går att förlika sig gentemot försäkringsbolaget och få ut en något mindre summa i rena pengar och själv åtgärda.
Men då måste antagligen det drivas av vållande part gentemot försäkringsbolaget, alternativt om vållande ger trådskaparen en fullmakt att driva frågan istället (vilket hästjobb allt skulle bli).

S
M moken skrev:
Anekdotdags :)
Hade för ett antal år sedan en snöröjare som var in i mitt staket och knäckte några brädor.
Vi kommer och lagar sa dom, och efter några dagar (veckor?) satt det huxflux en mindre road herre utanför staketet och skulle fixa till det.
Synade jobbet när det var färdigt, såg ut som han använt spillvirke, som dessutom var lite krokigt. Sågskägget var inte bortslipat innan grundning/målning, och att ens sätta brädorna i lod / med jämna springor mellan var tydligen svårt.

Jag orkade inte påtala detta till ansvarigt företag, men fan vad jag störde mig på dessa tre (?) brädor/spjälor i början.
Hade också hellre bara tagit lite ekonomisk ersättning och gjort det själv så det hade blivit ordentligt gjort.

Men i TS läge: Eftersom det som nämns faktiskt ska gå på fordonets trafikförsäkring, och TS ska gå skadelös ur situationen borde det inte spela någon roll om staketet var gammalt, en ny stolpe måste gjutas fast etc. och vållandes försäkringsbolag får väl helt sonika leja en firma som åtgärdar staketet även om det kommer bli snordyrt.
Alternativt om det går att förlika sig gentemot försäkringsbolaget och få ut en något mindre summa i rena pengar och själv åtgärda.
Men då måste antagligen det drivas av vållande part gentemot försäkringsbolaget, alternativt om vållande ger trådskaparen en fullmakt att driva frågan istället (vilket hästjobb allt skulle bli).
Eftersom TS vet vem som skadat staketet och det är som en direkt följd av att den lastbilen varit på plats med en transport som TS beställt från Beijer så är det rimliga att han (som han redan gjort vilket framgår längre upp i tråden) kontaktar Beijer så får dom kompensera honom för de skador som dom åsamkat honom i samband med utförande av den tjänst han beställt.

Det finns absolut ingen anledning att blanda in något försäkringsbolag för detta då Beijer redan sagt att dom skall åtgärda skadorna.
Det är ett krav att försäkringspliktiga fordon har trafikförsäkring ja. men det finns inget som helst lagkrav på att du utnyttjar din försäkring. Du får lika gärna ersätta eventuella skador du orsakar ur egen ficka och strunta i att prata med försäkringsbolaget.
När det är frågan om företag så kan det vara relativt vanligt förekommande generellt att man inte vill utnyttja försäkringen eftersom det i många fall är betydligt högre självrisker än för privatpersoner.

Ts har redan sagt att Beijers lokala transportansvarige meddelat att dom skall skicka ut några gubbar som fixar till staketet på några timmar. Dvs TS behöver inte göra något annat just nu än att vänta på att dom dyker upp och fixar.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Kolla vilket försäkringsbolag bilen har, kontakta dom och gör ett ärende. 👍👍
Precis! Hade ett liknande ärende med en taxibil. Efter kontakt med försäkringsbolaget ville de omedelbart göra upp utan att blanda in försäkringen! Deras självrisk är hög. Kanske samma för en leveransbil?

A Albano skrev:
Ditt försäkringsbolag hjälper dig. Den enklaste parten att jobba med. Det är inte säkert att det är PostNords bil utan det kan vara en inhyrd bil.
Kontakta ditt försäkringsbolag helt enkelt.
Då TS vet vem som kört sönder hans staket, så är det inte hans försäkringsbolag som ska kontaktas. TS ska istället kräva ersättning av Beijer, som är hans avtalspart. Om sen Beijer vill att chauffören ska ersätta skadan, så får chauffören kontakta sitt försäkringsbolag.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.