Byggahus.se

Påkörd mur, vad gäller?

1. P
    Medlem · Nivå 10
    Hej.
    Vår grannar hade en tämligen högljud fest nu ikväll, och vid hemfärd så var det en som tyckte att fullgas snett bakåt 20 meter rätt in i vår gabionmur var en lämplig färdväg, det blev tämligen bråttom att köra där ifrån med utan att säga något, det märkes ju dock rätt bra inomhus då det blev en bra smäll, tilläggas bör ju att de missade vår bil på uppfarten med ca 1 meter, hade rent av varit bättre att ta den gamla bilen än muren som tagit ett par månader att bygga...

Så nu har jag en 50-80cm sträcka i ena änden på gabionmuren som ser ut som ett dragspel.

Vad gäller egentligen vid ett sånt här fall, grannen ska ju så klart få ringa hit sin kompis för åtgärd imorgon, men räknas det inte som smitning om man gör på detta vis?
    Det går ju inte heller utesluta alkohol med tanke på hur detta gick till och omständigheterna före det inträffade.
    Ingen verkade tycka det var lämpligt att komma in och säga nått utan det jag hann se var att de gick och kollade sin bil och sen gasen i botten iväg så hann själv aldrig ut, det ligger ju dock bitar kvar av bilen på gatan så dessa behövdes tydligen inte längre.

Vad säger experterna, räknas det som smitning eller vad går det under?
    Måste ha lite argumentation imorgon med tanke på att de inte tyckte det var värt att komma in och diskutera det inträffade nu ikväll så lär ju säkerligen inte motivationen för att lösa detta vara större imorgon.

Redigerat 8 feb 2015 00:09
  2. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Visst är det smitning!

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vad är det för bitar av bilen som låg kvar på gatan?

4. K
    Husägare · Nivå 13
    Klockren smitningsolycka. Om det framkommer vem föraren av bilen var väntar körkortsindragning samt böter. Sannolikt, om du inte har väldigt ärliga grannar som vet vem som körde och är villiga att lägga honom, lär det aldrig bli någonting av det.
    Polisanmäl i vilket fall som helst tycker jag.
    För jä..igt att man inte kan stå för vad man gjort.

Men det är säkert som du skrev, alkohol inblandat.
    Föraren dyker kanske upp dagen efter om han körde på fyllan. Erbjuder han sig inte att stå för allt hade jag sagt att Polisen kommer att kontaktats. Då skall du ha ett vittne som hört vad som sagts.

Lycka till.

5. P
    Medlem · Nivå 10
    En massa svart plast, muren är i trappsteg så där de körde på är ca 70cm högt , med tanke på hur muren ser ut som är i sten så ser väl inte stötfångaren på bilen så bra ut.

6. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Givetvis är det smitning. Jag hade pratat med grannen under morgondagen och förklarat att på måndag ringer du polisen och anmäler smitning om den skyldige inte träder fram och erkänner.

Om den som körde bilen är var full och är oärlig så anmäler denne skadan till försäkringsbolaget som ett hjärnsläpp, och kommer då troligen undan med självrisken,

7. P
    Medlem · Nivå 10
    Man tycker ju de iaf kunde gått de 30 metrarna till vår dörr och ringt på och berättat vad som hänt och frågat om vi kan lösa det under morgondagen.

Jag vet vilken bil det var men inte vad den har för regnummer, brukar vara på besök där.

8. K
    Husägare · Nivå 13
    Nu skall ju inte din granne (som du förhoppningsvis har god kontakt med) behöva ta allt skit efter en olycka denne inte vållat. Men jag hade, som andra redan sagt, gått över och förklarat vad som hänt, vad jag sett och vad som kommer att hända om inte föraren dyker upp snarast och ordnar upp det. Det hade jag gjort redan ikväll, om det är möjligt.
    När bilen dyker upp hos grannen nästa gång hade jag gått över och konfronterat den som körde. Ta med delarna och fråga om de kan passa på bilen.

Vet du om det alltid är samma person som kör bilen? Då kan du ju pressa denne lite extra.

9. M
    Medlem Nivå 9
    Gå över till grannen, Förklara att du såg vilken bil det var. Säg att du polisanmäler händelsen kl 12 idag om inte föraren har kontaktat dig.

10. H
    Medlem Nivå 9
    Det är väl en bra idé att fotografera skadan på muren med plastdelarna kvar på plats.

11. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    För den händelse bilägaren sätter sig på tvären, så rekommenderar jag att du även kräver att få fotografera bilen. Om h*n vägrar detta, så ring polisen direkt (för sådana personer vill vi inte ha på våra vägar).

12. P
    Medlem · Nivå 10
    Jag har fotat och plastbitarna ligger i mitt garage så de inte mystiskt "försvinner".

Dock så förväntar jag mig att min granne kommer in under dagen och ser till att detta löser sig.

Kan ju personligen tycka att jag inte ska behöva jaga honom utan detta borde de självmant komma med, grannen har ju som sagt inget att förlora mer än grannsämjan.

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag är inte säker på att detta är en klockren smitning. Det är inte säkert att bilföraren inser att det blev en skada på muren. Om vi antar att det var mörkt osv. Eller oavsett vad han insåg, så kan han hävda att han inte insåg det.

Jag råkade ut för en smitningsolycka för ett antal år sedan. HIttade en bil parkerad "inne" i min bil. Efter lite efterforskningar fick jag klart för mig att ägaren rörde sig synnerligen berusad i området. När polisen fck tag i henne (hon kom för att köra därifrån), så erkände hon att det var hon som hade kört, men det gick inte att få tag i något vittne. Därmed kunde de inte ta henne för rattfyllan, och på mitt förslag om att de skulle ta henne för smitningen, så blev svaret "Hon var så berusad att hon inte var medveten om att hon krockade med d in bil".

Hon erkände att hon druckit ett glas vin, efter körningen. Efter att ha blåst frågade polisen omigen om vad hon druckit: "du kan dricka hur mycket vin som heslt utan att få detta utslag". Men bristen på vittnen gjorde att de inte fick ta med henne till stationen där en undersökning hade kunnat visa NÄR drickandet skedde.

14. P
    Medlem · Nivå 10
    Hela festgänget, ca 15 personer stod på pakeringen hos grannen när jag kollade ut och gatlycktan står precis vid området, så tycker nog det inte borde råda något tvivel, men det är så klart att dessa 15 pers kan ljuga ihop nått för polisen.

Det är ju dock i slutändan min granne som får problemen om de skyddar sin kompis, vem vill låna ut prylar och hjälpa till med saker när man får detta som tack för hjälpen.

15. K
    Husägare · Nivå 13
    Det spelar ingen roll om det blev någon skada på muren eller inte, eller om han inte insåg det. Det är ändå en smitningsolycka. Han har ju ganska kraftiga skador på sitt fordon, och då har det inträffat en trafikolycka. Sticker han iväg utan att underrätta den andra parten är det smitning. En klockren sådan i mina ögon, speciellt om man lämnar delar av sitt eget fordon kvar på platsen. Märker man inte det är man full eller dum, troligtvis bägge delarna.
    Jag hoppas att han endera har en RIKTIGT bra förklaring till varför han inte stannade kvar eller att han får betala RIKTIGT mycket för det han ställt till med.
    Nu gick jag igång lite, men jag är så förbannat trött på alla idioter som beter sig som de idioter de är på vägarna. De senaste 10-20 åren har trafikmoralen sjunkit enormt mycket, tycker jag. Man struntar i trafikregler och allmänt hyfs.
    Nästa gång kanske denna personen kör på en cyklist och skiter i att stanna.

• Laddar…