IVT 490 från 2003 tappat tryck.
Skulle fylla på vatten, ventilen gick lätt att skruva upp, men kom inget vatten.
Själva ventilen är lätt att lossa och med tryck från inkommande vatten sprutar det genom gängorna.

Är det bara att köpa ny?
Stänga alla ventiler och byta?
Så enkelt som det verkar?
Fylla luft i expansionskärl?

Något som kan ha lossnat, kvar inne?
Går att motionera/rengöra, eller inte lönt?

Några råd på vägen? Köpa var?
Och några nej, nej - gör inte så? 😄

• Hand pekar på ventil under diskbänk med tryckmätare och avstängningsventil. Diskuteras byte av ventil och relaterade frågor i foruminlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vred du verkligen åt rätt håll. På min skall jag vrida inåt (höger) då öppnas ventilen medan jag håller (om jag kommer ihåg rätt).

Krilleman

pacman42 pacman42 skrev:
Vred du verkligen åt rätt håll. På min skall jag vrida inåt (höger) då öppnas ventilen medan jag håller (om jag kommer ihåg rätt).
Som sagt, går lätt att öppna och stänga fullt ut. Går inte att missa.
Men inget vatten.

Krilleman Krilleman skrev:
Läcker det vid själva vredet så går det att byta hela insatsen relativt enkelt.

LK 685
RSK: 4311739

Kan tex köpas här:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[bild]
Det läcker när jag lättar på hela ventilen, med vatten på. Så, fram till ventilen (och förbi, kan man säga), är det tryck.
Men inget igenom.

Den du visar är för inställning av temp VV, det finns en ytterligare ventil/kran för att fylla systmet. Följ ett rör som är kopplat till värmen ut någonstans och rör till kanske ett kallvattenrör. Bara en ventil för att fylla med. flerfoton på rören. Så det syns alla kopplingar ovanför VP.

Krilleman
H Harha skrev:
Det läcker när jag lättar på hela ventilen,
Fast hur menar du?

Du kan snurra på vredet fullt ut och fullt in?
Men när läcker det vatten och var ifrån?

Krilleman Krilleman skrev:
Fast hur menar du?

Du kan snurra på vredet fullt ut och fullt in?
Men när läcker det vatten och var ifrån?
Två saker.
1. Jag vrider på ventilen "som man ska". Med ratten = går lätt och man ser tydligt att ventilföraren hängas ut. Inget vatten.

2. Jag gängar ur "hela ventilen" en bit, med vattentryck på. För att se att det inte finns hinder före. Då sprutar det, som det ska, genom gängorna.
Så, ventilen släpper inte IGENOM vatten.

Min fråga är egentligen om eventuella bekymmer med bytet. Och/eller om det är lönt att före köp prova att laga.

Tack f
H Harha skrev:
Två saker.
1. Jag vrider på ventilen "som man ska". Med ratten = går lätt och man ser tydligt att ventilföraren hängas ut. Inget vatten.

2. Jag gängar ur "hela ventilen" en bit, med vattentryck på. För att se att det inte finns hinder före. Då sprutar det, som det ska, genom gängorna.

Min fråga är egentligen om eventuella bekymmer med bytet. Och/eller om det är lönt att före köp prova att laga
H Harha skrev:
Två saker.

Min fråga är egentligen om eventuella bekymmer med bytet. Och/eller om det är lönt att före köp prova att laga.
Glömde: Tack för bra länkar till ventilen. 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.